zondag 13 juli 2008

Dag 3

Na dag 1, wat op vrijdag van 6 tot 10 uur de theorie was en dag 2 wat op zijn zacht gezegd niet echt een daverend succes te noemen was, nu dag 3. Ik had me echt voor genomen om nog maar een keer te zeggen dat de motor voor mijn gevoel niet lekker reed. En om aan het eind van de dag nog steeds een choke te moeten gebruiken was aller behalve handig en zeker niet prettig rijden. Ik en chokes op een motorvoertuig, gaan al nooit zo lekker, maar elke keer gisteren, sloeg het ding af en moest die choke weer aan, zelfs nog om een uur of drie na een dag rijden. Daarbij een versnellingsbak die alleen met het nodige geweld in zijn 1 ging, als een soort kickstart, maakte mij niet al te enthousiast. Bovendien kwam er uit de versnelling op zaterdag toen we de motor in de schuur reden, een vreselijk geluid en kreeg ik hem daarna al helemaal niet meer in zijn 1. Ook niet na een behoorlijke trap, zoals Pappy me inmiddels geleerd had. Dus vanmorgen op de weg er naar toe had ik me al bedacht wat ik ging zeggen. Als het ding weer niet in zijn neutraal zou gaan of weer steeds af sloeg, zou ik er nog wat duidelijker wat van gaan zeggen. En mocht dat niet werken, ging ik niet weer een dag in een stress. Op zaterdag vertelde de instructeur tegen me dat ik op elke motor moest leren rijden, ook een oud barrel. Maar eerlijk gezegd was de lol er wel een beetje vanaf voor mij op deze motor en wilde graag een andere dan, ondanks dat dit een oud barrel was. Hield dus een beetje mijn adem in vanmorgen en hoopte op een klein wonder. Bij het beginnen van de briefing vertelde de oudere instructeur "Ken" dat mijn motor nieuwe bougies had gehad en het nu beter zou moeten doen. Dus ik had enige hoop. En als of er inderdaad een klein wonder was geschied! Ook het schakelen ging me een partij soepel nu. De andere instructeur, Pappy, had dus toch wel wat aan de motor gedaan, tussen zaterdag avond en zondag morgen. En daarmee ging het ook een heel stuk beter vandaag. Het was het nu zelfs ook leuk!!! Wat een verschil een goed werkende motor kan doen! Voelde me gelijk een stuk zekerder en het reed een heel stuk beter! Het zig zaggen was leuk en zelfs in een hoger tempo. Had het gevoel dat ik ook veel meer leerde dan zaterdag, maar dat kwam waarschijnlijk ook door de "survival" mode waardoor ik gewoon niks verder op pikte gisteren.

Photobucket

Afijn vandaag ging het dus een heel stuk beter en we hadden vooral veel bochten werk en dat was wel fijn, want daarin viel toch nog best wat te leren. Vooral de bochten in een hoger tempo. Pappy stond nog steeds aardig te blehren, maar ik trok me er in ieder geval vandaag een stuk minder van aan. Ken daarentegen had wel al snel in de gaten dat er iets veranderd was aan mij en aan mijn rijgedrag en had ook al snel door dat het de motor was die het nu een stuk beter deed.

Photobucket

Ruud, een Nederlandse collega van Ron die ook deze cursus dit weekend deed, ging ook goed en het was leuk om te zien hoe de rest van de groep ook een stuk verbeterde na alle instructies. Ook wel een paar keer een motor zien vallen. Zo oefenden we bijvoorbeeld het remmen in een bocht. Wat eigenlijk dus niet mag, maar via het rechtop brengen van je motor wel kan. Het meisje voor me ging daarbij aardig onderuit en dat zet je wel te denken. Maar gelukkig ging het bij mij niet zo. Heel belangrijk is je hoofdbeweging in alle bochten. Hoe vaak ik Pappy niet heb horen schreeuwen, Turn your head! Het was dan een wat alternatieve militair achtige manier, maar het heeft wel gewerkt. Nu draai ik mijn hoofd veel meer en het gaat een stuk makkelijker. En zo waren er veel tips, die me een stuk zekerder de bocht in laten gaan.

Photobucket

Ron was ook nog komen kijken in de morgen en had wat foto's gemaakt en gefilmd. Zo zie je Pappy op dit filmpje net naar mij te keer gaan. Hij maakte de beweging einde oefening met zijn handen en ik zette daarop mijn motor uit. Maar einde oefening betekent terug naar de startplek, dus rijden. En op het filmpje zie je goed zijn reactie naar mij toe. En ook die van mij naar hem, ha ha ha. Zo van ja ja ja, ik had het bij de eerste schreeuw al begrepen. Ik zou volgens mij ook niet zo'n hele goede zijn in het leger ;-)



Met Ruud en Ron zijn we wat gaan lunchen in de break en is Ron daarna weer naar huis gegaan op zijn motor. Hebben trouwens net nog even op Google earth gekeken en van boven af kan je heel goed de markeringen van de bochten op het wegdek van de parkeerplaats van het school terrein zien.

Photobucket

Het was trouwens echt afzien met de hitte. Zeker 35 graden en dan met lange mouwen, helm op en boots, is geen pretje. Heb heel wat vocht verloren in die uurtjes. Wel was er tijdig pauze waar je wat kon drinken, maar de momenten dat alles uitgelegd werd waren echt heel heet.

Photobucket

We hebben best veel dingen gedaan, zo moesten we ook over een blok hout heen rijden, een swerve (uitwijk manoevre), noodstop, opschakelen en terug schakelen, in tempo en veel bochten doen in verschillende tempo's en maten, langzaam rijden met alleen gebruik van je koppeling enz. enz. Na alle oefeningen die op het schema stonden te hebben gehad, was het tijd voor het praktijk examen. Die bestond uit het rijden in een rechthoek en daarbinnen een achtje rijden en een U turn. Die U turn die ging goed, maar die acht? Op de 1 of andere manier verloor ik daar mijn snelheid en moest ik het echt met een voetje aan de grond doen. Ron en ik hadden ook wel achtjes geoefend, maar die waren beduidend groter en paste voor geen meter in deze rechthoek. Nou had ik Ken al wat vragen gesteld over de box, maar hij vertelde dat het verstandiger was om je voet neer te zetten dan buiten de box te gaan of erger, je motor te laten vallen, wat ook gebeurde bij een andere cursiste. En dat deed ik op het examen dan ook. Maar na de box kwam de swerve. En om dat ik vrij langzaam ging, ging de swerve, wat een uitwijk manoevre is, ook te langzaam. Maar,...... laat dat nou net 1 van de oefeningen zijn die je over mag doen. En zo kon ik daarna een "aanloopje" nemen en toen ging die wel goed op de juiste snelheid. Daarna volgde de noodstop en die ging goed en als laatste was er een scherpe bocht die je moest benaderen met 20 mile per uur, remmen en daarna snelheid inschatten en de bocht nemen. En ook die ging goed. Had wel goede hoop, maar je weet het niet natuurlijk he? Die box met dat achtje en de swerve opnieuw?
We moesten eerst de motoren weer weg rijden naar de opberg schuur en daarna ging iedereen het klas lokaal in. Als eerste werd er een vrouw apart genomen en zij kwam niet al te blij terug. Al snel bleek dat zij gezakt was. Tijdens die twee praktijk dagen was haar motor drie keer gevallen en ze was een beetje bangig geworden. Daarna volgde het meisje waarvan de motor ook was gevallen nog voor die test dan en ook zij was gezakt. De reden was dat ze niet genoeg vaart had gehad. De oefeningen moet je namelijk ook binnen een gestelde tijd afleggen. Daarna werd er nog een meisje apart genomen, maar het bleek dat zij wel geslaagd was, maar inmiddels kneep ik hem aardig. Maar toen kwam Ken al weer het klas lokaal binnen en was vrij vrolijk en had ik stilletje hoop gekregen. Toen ook Pappy, weer met zijn drukke gebaren het lokaal binnen kwam bleek al snel dat de rest geslaagd was. Pffff, dat was even spannend toch wel weer. Ook Ruud was geslaagd voor het praktijk gedeelte. Daarna volgde nog de theorie test en dat was echt een makkie, heel verschil met de test van de DMV. En was ook voor dat gedeelte geslaagd! Wat betekend dat ik mijn motorrijbewijs nu kan ophalen bij de DMV. Heb nu een pasje van de school gekregen en die moet ik afgeven en daarmee wordt de "Motor" aantekening op het rijbewijs gemaakt! Pffffff, het was echt hard werken hoor dit weekend, maar het is gelukt!!!!

Photobucket

Toch wel heel leuk om bij thuiskomst een kaart (en lekkers) van mijn moeder te vinden. Qua timing helemaal goed! Thanks!
En.... ik heb nu ook een officiele fraaie North Carolina badge voor op mijn jas. Ok, het heeft een hoog padvindersgehalte, maar eerlijk verdiend toch?

Photobucket

Groetjes Petra

18 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Petra,

Dat hebben we toch maar mooi ff voor elkaar, nogmaals gefeliciteerd!

En nu lekker op onze eigen motor rondrijden in plaats van op die veel te kleine, oude bakken!

Groetjes en ik kom wel weer eens aanwaaien ;-)

Ruud

Petra zei

@ Ruud

Inderdaad zo is het maar net en nu maar hopen dat morgen die spierpijn niet nog erger is ;-)

Heb overigens net de foto's naar het hotmail adres gestuurd.

Groetjes petra

Anja zei

Gefeliciteerd!!!
Nu kun je samen Amerika per motor verkennen.

Jasmino zei

Gefeliciteerd!

Anoniem zei

gefeliciteerd motormuis, hahaha

Anoniem zei

vman harte gefeliciteerd petra. moeilijk allemaal hoor. uturn en swerve. gooi maar in me pet. knap om die dagen vol te houden. ben je gelukkig van af. groetjes ma

Anoniem zei

Gefeliciteerd met je motorrijbewijs. We wensen je veel (veilige) kilometers toe!! We zien je verhalen over het toeren met belangstelling tegemoet.

Groetjes,
Kaar

Anoniem zei

Wat een verschil met de dag ervoor.
Maar motormuis, gefeliciteerd.

Gelukkig heb je op dag 3 wel heel veel geleerd.

Erna

Annemiek zei

Nou, dat heb je toch maar mooi gedaan. Proficiat!

Anoniem zei

Petje af hoor, gefeliciteerd!

Lijkt me wel heel zwaar zo'n intenstieve cursus.

gr, Ineke

Anna zei

Hoi Petra, van Harte met dat vel begeerde papiertje.
Ooit gedacht dat jij op een motor ging rijden. Ik niet ik vind het wel koel,vet gaaf.
Toos

ann en ron zei

Hee Peet weer een topprestatie geleverd. Gefeliciteerd met je aantekening!
Wat wordt het vervolg: zijspan voor de honden??? Dan kunnen jullie samen op pad haha.

Groetjes en veel veilige motorkilometers toegewenst.
Anneke

Anoniem zei

Supergoed!! gefeliciteerd en nu lekker op je eigen motor rijden, dat is een heel stuk beter

Anoniem zei

Nou meid ook van hier van harte met je motorrijbewijs!! Dat je maar veel leuke kilometers mag afleggen :-)
Groetjes Yvonne

Anoniem zei

Hoi
Gefeliciteerd met je prestatie hoor. Heel goed. Ik reageer een beetje laat want het internet lag er weer eens uit en las vandaag pas je verhaal. Voorzichtig op de weg want nu begint het echte rijden pas. Groetjes Ingrid

Anoniem zei

Meid geweldig! Van harte gefeliciteerd hoor, nu kunnen jullie lekker samen "on tour" ;-)

Groetjes Mariet

ps wij hebben vanmiddag net een bromscooter gekocht, hahaha, niet zo heftig als een motor maar wel errug handig in dit momenteel erg drukke Renesse ;-)

Kristel Holsbeek zei

een dikke proficiat!!!

Anoniem zei

He Petra goed gedaan hoor!!! Van harte gefeliciteerd. Nu gaat het pas echt leuk worden en kan je gaan genieten. Veel plezier met je rijbewijs.

Groetjes,
Marchiena