zaterdag 17 december 2011

Het besef

Ik stond van de week in de rij bij de kassa van de Bed,Bath & Beyond. En wat een mooie rij was het waar ik in stond. Zo kaars recht. En geen voorpiepers. Niet dat dat niet een optie was, want zoals mijn rij waren er nog 4 vier rijen. Voorpiep mogelijkheden zag ik voldoende, want er waren wel vijf kassa's open! Het was echt stik druk bij de Bed,Bath & Beyond. Maar alle vijf, keurig rijen. Kan niet anders zeggen. Ik zelf had nog 8 mensen voor me. En niet 1 daarvan keek haastig op de zijn klokje. Of wierp de kassa juf een "shiet-toch-es-effe-op-mens"-blik toe. Nee niemand. Er werd wat gekletst over het naderende kerst seizoen. Het leek wel een sprookje. Petra in BB&B wonderland. Ik werd er zo blij van en ik had zelfs aan de man voor me mijn extra 20% kortings bon gegeven. Even wat extra info in deze. Regel nr. 1 is, koop nooit wat bij BB&B zonder hun kortings bon. Nooit! Zelfde geld voor de AC Moore en Michaels winkels met hun 40% bonnetjes. Nooit doen! Ik herhaal NOOIT!!! Tja het was natuurlijk een man geweest, je kon het hem eigenlijk niet kwalijk nemen. Hij bedankte me uitbundig en vond het een mooi kerst gebaar. En was er erg blij mee geweest. Maar toen gebeurde het... Of eigenlijk gebeurden het niet.... Kassa nummer 6 ging open... En werkelijk waar er gebeurde niks... geen gehol, voorpieperij of enig ellebogen werk. Nee, niks van dat! Degene die vooraan stond kon op haar gemak gewoon naar de nieuw geopende kassa lopen! En toen besefte ik het me.... Ik ben weer thuis!!

Want hoe anders was het in NL geweest? Zo had ik in de rij gestaan bij La Place van de V&D op zaterdag middag 1 uur. Nou rij mocht je het eigenlijk niet noemen. Het was meer een continu doorgaande dienbladen oorlog in het klein. Het was een kronkelig geheel geweest en ik wist geen eens waar ik aan moest sluiten zeg maar. De venijnige blik van de vrouw die breed uit haar dienblad op zij werpte deed me besluiten dan maar achter haar aan te sluiten met mijn saucijzen broodje en vers geperste sinaasappelsap. De kassa juf had zelfs een actieve rol in het geheel gehad. Ook nieuw voor mij. Die schreeuwde zo nu en dan wat naar de mensen in de dienbladenoorlog. Niet dat iemand luisterde, maar ze hield het vol. Wat een vreselijk iets zeg. Ze vond dat we, de mensen in de dienbladen oorlog, naar een andere kassa moesten. Zelf dacht ik ook, je kan me wat mens, daar ga ik mijn leven niet voor wagen. En deed net of ik het niet hoorde. De mensen massa rechts van mij was nog erger geweest dan de uiterst onvriendelijke vrouw die voor ons stond. Eens zal ik ooit wel kunnen afrekenen bij de kassa juf toch? En inderdaad, met wat geduld en nog wat voor piepers van langs zij heb ik afgerekend. Maar als je denkt dat je na het betalen het gehad hebt, vergeet het dan maar. Want dan begint het pas echt en kom je terecht in de vind-maar-eens-een-leeg-tafeltje"- oorlog. Nog erger dan de dienbladen oorlog. Want ja dat is ook een sport op zicht zo'n leeg tafeltje vinden bij La Plaz. Het is uiteindelijk gelukt, maar wat een toestand zeg. Alsof je het gratis krijgt allemaal....

Dit hele epistel verteld u dus dat ik weer thuis ben. Al moet ik nog even vertellen wat ik het laatste weekend in Nl gedaan had. Want het afgelopen weekend had ik nog wel in Valkenburg, Maastricht en Breda door gebracht. En het was daar heel leuk geweest. Met Erna op pad en lekker een nachtje gedaan bij De Valk. Met het heerlijke ontbijt. Altijd goed daar vind ik. Zoveel beleg op verse broodjes, zalig gewoon!



Photobucket

Photobucket

Valkenburg is nog precies zoals ik me herinnerde. Alleen met nog meer terrasjes nu. Heel gezellig. Allereerst zijn we natuurlijk vlaai gaan eten. Ik herinnerde me de "Botterweck" van vroeger en wilde daar graag vlaai eten. Helaas hadden ze er niet zo heel veel keus toen wij er nu waren. Misschien net een off daagje of zo? Het deed ook ineens zo ouderwets aan. Al hadden ze er wel WIFI, dat dan weer wel. In ieder geval smaakte het zeker wel wat we hadden ;-)



De kerstmarkt in de grotten had ik nog nooit gezien. Vond het er erg leuk. Vooral de Gemeente grot, die was zo mooi versierd.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Je vind het er niet het nieuwste van het nieuwste, maar het had ontzettend veel sfeer in ieder geval.

Photobucket

Photobucket

Wel hadden ze dit! Gewoon een heel cafetaria gedeelte met heuze terrasjes. Vond het heel wat voor zo in een grot. Er draaide feestelijke muziek en je zou er zo van in de feest stemming komen. Zo apart. Als je niet beter wist, zou je vergeten dat je in een grot liep.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Buiten hebben we na de twee markten gedaan te hebben een lekker broodje worst met zuurkool genuttigd. Nieuw voor mij was deze...

Photobucket

niet de mevrouw hoor, dat is een onbekend talent. Maar ik bedoelde de frikandel XXL. Bestaat gewoon ;-) Daarna zijn we nog even door de straatjes en winkeltjes gelopen en namen we wat warms op 1 van de vele verwarmde terrasjes. Dat is toch wel heel erg leuk vond ik. We besloten daar om in de avond alvast een kijkje te nemen in Maastricht. Ik had een licht route ontdekt op internet en dat is natuurlijk leuk om 's avonds te bekijken.

Photobucket

Deze winkel in Valkenburg was wel erg leuk versierd vond ik. Alles paars en mooie nep sneeuw overal.

Photobucket

Daarna dus door naar Maastricht!!

Photobucket

We hadden nog een ruim uurtje om daar ook nog even te shoppen. Koopavond is dus op donderdag daar en wij waren er op vrijdag.

Photobucket

Photobucket

Maar ook na sluitings tijd bleef het er erg druk vond ik. Ook hier de terrasjes afgeladen! Zo gezellig!

Photobucket

Photobucket

Photobucket



Na het Vrijthof zijn we naar de Maas gelopen. Daar was een brug helemaal versierd, aldus het licht route kaartje en we stonden daar ook vlakbij in de parkeergarage.


Photobucket

Mooi he? Was weer heel wat moois zo op een daagje! Daarna op naar het bedje bij Van De Valk! De volgende dag reden we richting Breda waar het ook altijd goed shoppen is, met een tussenstop in Ginneken. Waar er kerstmarkt zou zijn. Kerstmark-TJE, hadden ze beter kunnen schrijven, maar het was er wel leuk overigens.

Photobucket

Zo zagen we dit. Een tafel gedekt uit van allerlei tweedehands spullen. De foto bleek later illegaal gemaakt, want blijkbaar mocht ik er geen foto's maken. Waarom, werd niet helemaal duidelijk. Net als deze....



Verder liepen we Plop tegen het lijf....

Photobucket

Ook best bijzonder niet? En dat voor in Ginneken!

Photobucket

Daarna dan dus door naar Breda, waar het heerlijk winkelen is.

Photobucket

Het lijkt hier alsof het erg rustig was, maar dat lijkt maar zo. Het was echt mega druk. Zo konden we bijna geen tafeltje vinden bij 1 van de restaurantjes aan het plein. Uiteindelijk vonden we er 1 helemaal achter in de zaak bij CC's. Wel grappig deze zaak heeft een iPad als menu kaart. Werkelijk waar!



Daarna zijn we weer op huis aan gereden. Nouja, mijn moeder's huis dan. Ze was de afgelopen dagen niet helemaal lekker geweest en dus was het goed haar weer te zien. Met Erna hebben we nog even een bakkie gedaan samen. Later die middag zou Dylan bij mijn moeder komen slapen, dus ook die avond was erg gezellig. Dylan kletst wel, wees daar maar niet bang voor, hahaha. Zo gezellig. Al moest hij de dag erna wel trainen en ik zou hem daar brengen. Geen leuk grapje, toen bleek dat we net op tijd waren.... Serieuze zaak het voetballen voor Dylan ;-)



Vanochtend was het loop training. Heel leuk om te zien vond ik. Al die jonge ventjes bloed serieus aan het trainen. Echt een mooi gezicht.



Dylan in de start houding!

Daarna zijn mijn moeder en ik bij mijn broer langs geweest en naar Brielle gereden, waar er "zowaar" ook kerst markt was! Al moet ik zeggen dat ik twijfelde want het was er zo stil. Ik reed dus nog een stukje door en draaide zo de Nobel straat op. En stond toen dus midden op de Kerstmarkt, hahaha. Oeps.... Keren dus en gelukkig was er om de hoek al een parkeer plekje. Heb volgens mij nog nooit zo dichtbij kunnen parkeren. Er waren niet zo veel kraampjes. Meer van de winkeltjes zelf. Maarja dat was ook allemaal nieuw voor mij dus wel gezellig.



Even snuffelen bij "'t Doosje van Lobs"



Snuffelen bij het naamloze winkeltje was ook weer leuk.


Almost weer naar Home Sweet home!

Hierna door naar Hellevoetsluits, waar we Romy's nieuwe huisje hebben bewonderd. Daar waren ook Ingrid en Richard en hebben met elkaar een "bakkie" gedaan. Daarna naar Ron's moeder gereden en ook daar afscheid genomen weer. 's Avonds dan nog lekker Chinees gegeten en toen was het maandag heel vroeg weer op pad. Mijn eerste vlucht ging al om half 8! Dus om 5 uur afgesproken met Gerard en Toos om de lieve blauwe Panda weer in te leveren. Hij had het zo goed gedaan die dagen dat ik hem mocht gebruiken van ze.

Na wat gestoei met de koffer en het gewicht.... De dame achter de balie van British Airways scoorde zeker geen punten bij me. Die presteerde het me na het inchecken toch nog terug te roepen, omdat ze dan eindelijk (na mij twee keer de koffer op een andere band gezet te laten hebben, waarbij de koffer 22,5 kilo aangaf) nu dan toch zeker wist dat de kofer 1,3 kilo te zwaar was. Ik liep dus al weg van de balie he? Had mijn instap kaart en alles al. Grrrr... wat een vreselijk mens!

Afijn uiteindelijk ben ik dan toch in Londen aangekomen en bracht deze me naar Raleigh!



Er zat niemand naast me dus een relaxte vlucht. Heerlijk. Zo wil ik altijd wel vliegen hoor. Geen enkel probleem.
Het land in komen was weer een ander verhaal. Met een visa moet je altijd een wit I94 formulier invullen. In Maart van dit jaar had ik dat ook gedaan en kreeg ik er een stempel op tot Maart 2013. Ik heb dat kaartje altijd nodig voor mijn rijbewijs en mijn workpermit. De datum op dat kaartje is bepalend voor de geldigheids duur van die documenten. Bovendien mag je officieel niet in het land blijven na de datum op dat kaartje. En zo moet je als visa houder elke twee jaar het land uit om een nieuwe I94 te halen. Afijn... Wat doet de beste man achter de andere kant van de balie bij immigrations. Die stempelt het kaartje af tot aan de datum van het eind van mijn paspoort. En dat is mei 2012. Nog geen half jaartje dus. En vraag dan ook of dat wel goed is.

Hij denkt van wel, maar gaat het navragen. Komt terug en zegt dat het goed is zo. Dus ik vraag hem nog waarom in maart van dit jaar ik dan wel toevallig ook bij hem een pas kreeg tot 2013. Hij bladert wat in mijn paspoort en zegt dat het inderdaad klopt dat ik bij hem was geweest en hij me goedkeuring had gegeven toen. Hij herkende zijn paraaf in mijn paspoort. Ja dat was wel een beetje flauw nu, maar hij kon het echt niet veranderen. Ja lekker!!!

Dus... moet ik voor mei 2012 weer het land uit voor een nieuw I94 in mijn paspoort. Natuurlijk dan eerst mijn paspoort in Washington laten verlengen en dan maar weer naar Nederland? Hopelijk krijg ik zoveel vrije dagen van mijn baas ;-)


Groetjes Petra

12 opmerkingen:

marijke zei

Dat van die rijen is zo herkenbaar! Toen wij net terug in Belgie woonden, na 2 jaar san Francisco, was ik soms echt in shock bij het zien van zoveel onbeleefdheid, voorkruiperij,... In SF stonden zelf mooie rijen aan de bushaltes! Kan je je dat voorstellen in Belgie of Nederland?!

duijsensfamily zei

Erik vliegt regelmatig heen en weer tussen Canada en Nederland. Meestal arriveert hij op zondag, gaat het 's middags dan even naar de Appie om wat eetbaars in huis te halen. Elke keer weer schrikt hij van de stress, de drukte en de onvriendelijkheid in de supermarkt!
Mooi verslag van je reis, 1,3 overgewicht valt me nog mee bij al dat geshop... toch?
Volgende week ga ik checken of je ons nog wat hebt overgelaten!
Fijn weekend,
Claudia

Elke zei

Wat een stemmige kerstfoto's!

En die discipline in de rij, daar moest ik een week of 2 geleden ook aan denken: Best Buy deed hier een aktie voor klantenkaarthouders: ze deden een aantal uren open op een avond, speciaal voor kaarthouders, en er waren gigantische kortingen op bepaalde artikels. De winkel opende om 7.30pm, maar als je om 7.15pm in de rij stond, dan maakte je kans op een aankoopbon van $100. Aangezien de printerinkt aan -25% was en we misschien wel eens geluk hadden om iets te winnen, gingen we ook aanschuiven. En wat volgde was een ongelooflijk tafereel! Mensen mooi gedisciplineerd in de rij, op de stoep voor BB. En dan hoek om, tot aan het einde van het gebouw/de parking. Dan volgde er een open stuk (waar de auto's de parking op kwamen gereden), en 6 meter verder ging de rij mooi netjes geordend weer verder!!!! Mijn ogen vielen uit mijn Belgische kop!
Super was het toen de winkel om 7.30pm open ging: toen kwamen er nog mensen aan die niet in de rij stonden, maar je moet dus niet denken dat die zomaar effe voor gingen dringen! (er waren van sommige artikels maar een beperkt aantal, dus je zou zeker wel bij de eerste 10 willen geweest zijn voor die supertv of die iPhone). neen hoor, ze lieten de rij netjes binnen glijden, en kwamen toen pas zelf binnen. Chapeau! (en dan besef je inderdaad dat je heel blij bent in zo'n omgeving te wonen!!!)

Car zei

De vriendelijkheid en het zonder stress in de rij staan zullen we eenmaal terug in de Randstad absoluut gaan missen. Boodschappen doen is hier echt een plezier. Ik heb me nu al voorgenomen om iedereen wat vaker gedag te gaan zeggen op straat want ook dat gebeurd al lang niet meer in de Randstad.
Gelukkig merken wij in kleinere dorpjes in Gelderland nog wel dat het ook anders kan in Nederland. Is altijd weer een verademing. Het viel ons de afgelopen dagen in New York ook weer op dat de mentaliteit daar zo anders is dan de Zuidelijke vriendelijkheid hier in Florida.

Guus zei

Welkom thuis Petra!

Mary-Ann zei

Welkom thuis, en wat een heerlijk welkom. Ik herken veel in je verhaal en ook van de rijen en de stress bij mensen. Ik had de vorige keer ook een vorm van cultuurschok. Ik vond mensen soms ronduit onbeschoft, Maar ik blijf vriendelijk hahaha en daar weten ze zich soms echt geen raad mee. Daar verlang ik weer naar, naar dat heerlijk shoppen en naar 'the good for you' mentaliteit van de Amerikanen. Wat een heerlijke sfeerfoto's heb je gemaakt. Liefs en nog bedankt voor je superleuke kerstkaart. Met name Terje vind het geweldig, die is gek op doggies. XXX

Anoniem zei

Hey Petra, welkom terug! Tsja die rijen, bediening en verkeer zijn mijn 3 grootste ergernissen in NL. Wat moet het heerlijk zijn om in zo'n keurige rij de staan en dan nog wel in 1 van mijn favo winkels, BB&B, daar zou ik de hele dag wel voor in de rij willen staan :-). Doggies en Ron zeker weer blij dat je thuis bent!
Groet, Evelyn

Bibi zei

Poeh ik ben blij dat ik van dat gedoe aan de grens afben. En ja, winkelen in Nederland of Amerika is een wereld van verschil. Ze klagen hier ook wel dat het winkelpersoneel zo rude is met de feestdagen maar het mag geen naam hebben als je dat vergelijk met NL. Al moet ik zeggen dat het me opviel tijdens ons laatste NL bezoek, dat winkelpersonneel echt veel behulpzamer is geworden.

Kristel Holsbeek zei

Yep heel herkenbaar!! ;-((
Heerlijke vakantie gehad dus!!!

Annemiek zei

Leuke uitstapjes! Goh, dat wij nooit met de kerst in die plaatsen geweest zijn toen we in het zuiden woonden, maar misschien was het toen nog niet zo.
Goed beschreven die rijen. B,B&B inderdaad nooit heen zonder coupon, zelfs een keer toen ik vergeten was ze te overhandigen, er bij de auto pas achter kwam en meteen terug naar binnen ging kreeg ik mijn geld terug.

Annemiek zei

Leuke uitstapjes! Goh, dat wij nooit met de kerst in die plaatsen geweest zijn toen we in het zuiden woonden, maar misschien was het toen nog niet zo.
Goed beschreven die rijen. B,B&B inderdaad nooit heen zonder coupon, zelfs een keer toen ik vergeten was ze te overhandigen, er bij de auto pas achter kwam en meteen terug naar binnen ging kreeg ik mijn geld terug.

Ineke zei

Wat heb je ontzettend veel gezien en gedaan in tijd dat je in Nl was. Heel leuk om te lezen.