vrijdag 27 juli 2012

Dodelijke tassen

Begrijp dat het in Nederland warm is van de week. Hier is het op het moment niet warm, maar bloedje heet. Het is echt niet te banken kunnen we wel stellen. Gevoels temperaturen van 46 graden gisteren. En vandaag 44 graden. Vanmorgen ging Ron naar zijn werk en toen was het al, of moet ik zeggen nog, bijna 28 graden! Vijf uur 's morgens! Dus even 's nachts een raam open zetten werkt hier niet.

Ik ga dus ook vroeg mijn bed uit want de hondjes moeten natuurlijk ook hun beweging, dat stopt niet als het warm weer is. Maar vandaag was het al heel snel warm, terwijl het nog maar half zeven was. Dus ben in het park hier vlakbij wezen wandelen waar veel schaduw is. De hondjes genieten er altijd zo van. Overdag is het even snel en dan 's avonds weer wandelen als de zon onder is. Die gaat hier een heel stuk eerder onder dan in Nederland. Dus dat scheelt wel. Het is niet dat ze tot 10 uur moeten wachten ;-)

Verder hoorde ik van de week nog een nieuw "Wist U datje". Ik ging gisteren mijn boodschapjes halen. Ook lekker vroeg, want anders kun je ijs meteen als melk serveren. Dus ik heb de meeste boodschappen op de band gelegd. En als laatste leg ik mijn boodschappen tassen op de band. Het meisje achter de kassa trekt dan een zuur gezicht naar me. "That's unhealthy!", zegt ze. Ik denk nog dat ze het heeft over iets dat op de band ligt van mijn boodschappen.

Maar zo aan haar houding te zien ging het daar niet over. Ik vat hem even niet en ik zeg dus ook niks. Maar dan zie ik haar mijn vriestas pakken. Pink omhoog en met duim en wijsvinger pakt ze de tas. De tas is echt nog bijna nieuw want ik vergeet die vriestas zeer regelmatig. Maar volgens mij vindt zij het niks. Er wordt ook een gezicht bij getrokken van heb ik jou daar. Het kwartje valt dan bij mij. Het gaat niet om de boodschappen, maar om de boodschappen tas. Alsof ik vraag haar ik het weet niet wat vraag. En echt, mijn (Ikea) vries tas is helemaal schoon. Niks op aan te merken. Het zucht en maakt wat binnenmondse niet verstaanbare protesten. Ik laat haar nog een beetje pruttelen en leg de aller laatste spulletjes nog op de band en loop door verder naar de kassa toe. Ze staat nu recht tegen over me. En dan begint ze weer.

"Weet u wel hoeveel bacteriën er in zulke tassen leven? Nou zeg! Zit ik te wachten op zo'n preek? Nee, niet echt. Dus ik zeg zoiets als, zal nog wel meevallen he? Maar ze geeft niet op. En zegt dat er mensen dood gegaan zijn aan de bacterieën die in boodschappen tassen leven. Allemachies! Overdrijven is ook een vak zeg! Die is wel lekker op dreef.

Het meebrengen van je eigen boodschappentassen is hier nog niet zo lang een gebruik. Denk dat het pas zo'n twee jaar een beetje doorkomt. Voorheen ging echt alles in tig plastic tasjes. En nu nog steeds als je je tassen niet bij hebt. Vaak zien de cassiéres ook niet echt het verschil tussen een vries tas en een gewone boodschappen tas. En zitten alle koel spullen in de gewone tassenHoeveel van die plastic weg gooi tasjes zijn er daar al niet van op de afvalberg en in de natuur terecht gekomen? En als dank voor het mee brengen van mijn eigen tassen krijg ik een preek van deze dame.

Heb het idee dat als ik een tegenpreek start, mijn versie niet gaat aankomen. Dus begin er ook niet aan, maar moet zeggen deze preek is wel nieuw voor me. Dus ik zeg geef de tassen maar weer hier, dan pak ik het zelf wel even in. Ze kijkt me verbaasd aan, alsof ik het niet meen. Kom maar op met die tassen en gebaar mijn hand naar de tassen. Heel langzaam schuift ze de tassen naar me toe. Alsof ik haar het weet niet wat aan doe. Tsjonge jonge.... Wat een drama!

Tijdens het verdere afrekenen heeft ze niks meer gezegd. Ze weet vast niet dat er in Nederland wekelijks miljoenen mensen met hun boodschappentas al jaaaaaaaren hun spulletjes binnen halen. Zou ik me zorgen moeten maken over alle doden die daar al mee gevallen zijn? Geloof dat dat wel los zal lopen. Het voelt overigens wel weer vertrouwd dat ik de boodschappen zelf inpak. Net als fietsen en schaatsen. Dat verleer je nooit ;-)

Wens iedereen een fijn weekend. Hier kijken we nog even naar de opening van de Olympische spelen. De uitzending was hier niet live te zien. Maar pas om 9 uur 's avonds. Vind het tot nu toe erg leuk gedaan. Lekkere muziek ook! Nu net komt het Nederlandse team binnen gelopen en de presentator schijnt met een Nederlandse getrouwd te zijn en verteld over Fannie Blankers Koen. 'the flying housewife'. Erg grappig!


En oh ja, als je zaterdag morgen naar de Appie of de markt gaat, haal dan even een doekje door je boodschappentas. Zodat je niet het loodje legt na het vullen van je tas ;-)


Groetjes Petra


 

23 opmerkingen:

Karla zei

Waaah, gekke amerikanen.Ook ik doe elke week booschappen met mijn tassen en ik leef nog steeds :-)

Anoniem zei

Die heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Onlangs was er iets in het nieuws waar een uitbraak van norovirus naar zo'n herbruikbare tas teruggebracht was. Een moeder had etenswaar naar het voetbalteam gebracht in zo'n tas en ze werden allemaal ziek.
Het blijkt dat je ze af en toe moet wassen (duh!). Maar ook zo'n transportband in de winkel kan vol met bacterien zitten (denk alleen maar aan een pakje kip dat lekt, en dan leg je daar later je groenten op).
Die reactie en preek was wel een beetje teveel!

Annemiek

duijsensfamily zei

Gewoon geweldig!
Als ik bedenk dat er senioren al decennia's lang dezelfde boodschappen tas hebben.....
Wat dacht je van fietstassen op je fiets waar je voortdurend je zooi in gooit?
Super verhaal!
Maar misschien was zij wel de dochter van de plastic tasjes fabrikant en zag haar erfenis slinken....

Unknown zei

Petra, laat je van het weekend even van je horen? Wil even zeker weten dat jullie nog leven na dit levensgevaarlijke avontuur.

Petra zei

@ Karla
Gelukkig maar ;-)

Petra zei

@Annemiek
Aha! Ik dacht al dat heeft de kassajuf niet van zichzelf. Heb er werkelijk nog nooit bij stil gestaan!

Petra zei

@Claudia
Ja wie zal het zeggen? "fatale actie van de boodschappen tas" :-)

Petra zei

@Guus
Mayday, mayday, kom net van de Costco en met twee volle tassen. We hebben het overleefd :-)))

Cardboard Fan zei

Nou, de booschappen karretjes zijn eigenlijk nog veel smeriger, http://www.wtop.com/41/2291157/Whats-the-poop-on-those-shopping-cart-handles

Yvonne zei

Hahaha wat een verhaal van deze dramaqueen .....ik haal iedere week mijn boodschapjes in mijn eigen tassen en ben nog steeds alive and kicking ;-)

Anja zei

Oeps, ik gebruik mijn tassen alweer 1 jaar........tijd voor nieuwe als ik het goed begrijp ;-))

Petra zei

@ Bibi
Ja daar noem je wat!

@ Yvon
Dat dacht ik nou ook. :-)

@ Anja
Oh jee..... Dat je überhaupt een jaar gehaald hebt! :-)

Ineke zei

Haha, schitterend, dat is zeker een verhaal van de klok en niet weten waar de klepel hangt :-)
Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik mijn boodschappen/diepvriestasje nog nooit schoon gemaakt heb en ik leef nog steeds :-)

Anoniem zei

Nou ik had die tegenpreek zeker ingezet..... :-)
Groetjes, Evelyn

Anoniem zei

Oh man wat een aanstellers die Amerikanen.
Dan ga ik nu mijn boodschappen kratje ontsmetten hahahahah.
Daar doe ik al jaren mijn boodschappen mee, yakkes!!!!!!
Geweldig geschreven weer Peet.

Erna

Anoniem zei

Ik gebruik mij tassen al jaren en nog nooit schoon gemaakt
En ik ben er redelijk oud mee geworden.
Ben van plan om zo door te gaan.
Er zijn dingen waar ik mij meer zorgen om maakt.
Groetjes van Dylan die slaapt vannacht in Barendrecht.
XXXX. Ma

Marjon zei

Oh dat is het! Ik voel me helemaal niet lekker vandaag, maar ik heb vanochtend boodschappen gedaan met mijn nog nooit schoongemaaqkte tassen. En daarna heb ik de boodschappen er met mijn blote handen uitgehaald. Dom, dom, dom...

Anoniem zei

Ik heb mijn tassen nagekeken en denk dat we al lang een ziekte hadden moeten hebben opgelopen;-)!
Je hebt het (weer) geweldig beschreven en ik heb er smakelijk om gelachen.
groet, BiancaF

lisette en larissa zei

ha ha weer heel leuk beschreven!! vraag me af hoe die mensen thuis het eten klaarmaken? ik hoop dat ze schone snijplankjes hebben?
Wat een gezeur zeg!Sterkte met de warmte! groetjes lisette en larissa

Marion zei

Wat een ongelofelijk domme doos, ik vind het heel knap dat je niet iets terug gezegd hebt.

Wat denk zij van haar eigen lopende band? En van het geld wat ze aanpakt en teruggeeft?

Tjonge wat een doos.

Anoniem zei

leuk verhaal petra, is vlgs mij net iets voor amerika om zo paniekerig te doen over boodschappentassen.
Bieden supermarkten niet aan om boodschappen bij je thuis te brengen? Zo kregen wij vroeger thuis ook de wekelijkse boodschappen. eerst kwam de winkelier met een opschrijfboekje en schreef daarin op wat mijn moeder allemaal nodig had. ondertussen werd er dan ook een kopje koffie gedronken, en de laatste nieuwtjes van ons dorp besproken. en vervolgens werden 2 dagen later al de opgegeven boodschappen aan huis gebracht. mooi systeem was dat. ( ps is inmiddels zo'n 40 jaar geleden)

Petra zei

Zo ver ik weet worden er in de reguliere supermarkten geen boodschappen thuis gebracht. Zou denk ik wel het gat in de markt kunnen zijn hoor.

Mary-Ann zei

Oh geweldig, hoe herkenbaar. Weet ze ook hoeveel bacteriën er aan geld zit, of laat staan je eigen mobiel hahaha. Ik moet erg lachen om alle reacties heerlijk. Ik heb hier vaak van die momenten waarvan ik denk "dat geloven ze thuis niet ! Lekker verhaal weer en superleuk filmpje van Connor ! xxx