woensdag 28 mei 2008

"Gaar"

Vorige week liet ik nog deze foto zien.



En is het inmiddels dit geworden!

Photobucket

Ze zijn "gaar" ;-) 17 stuks pruimen uit eigen tuin (en ook nog een verdwaalde aardbei uit eigen kweek). Ongelooflijk hoe snel dat is gegaan. Echt ik was helemaal verbaasd, want sommige waren zelfs al een beetje opgedroogd. Degene die helemaal gaaf waren, smaakten overigens ook nog erg lekker. Ik kan me van vroeger op de camping (in de Betuwe) herinneren dat we altijd in de zomer vakantie pruimen gingen kopen bij de boer. Niet in mei in ieder geval. Misschien had ik ze zelfs al eerder moeten plukken want bij sommige zag je ook de suikers al. Binnen 1 week van groen naar rood? Echt, ik had dus echt niet verwacht. Dat dat zo snel kan gaan. Het was natuurlijk wel een heerlijk temperatuurtje van de week, maar pruimen oogsten in mei? Bedenk me nu ineens dat dan misschien die perzikken ook wel goed zijn. Morgen gelijk even checken!

Photobucket

De zwaluwen hebben voor het vierde jaar al weer een nestje gemaakt op de porch bij de voordeur. We hebben ze dit jaar proberen tegen te houden door lege tennisbal kokers neer te leggen op de plaats waar ze normaal altijd broeden. Maar......, ze waren totaal niet onder de indruk van onze "gevaarlijke" tennisballenkoker, want ze hebben er gewoon een nestje naast gebouwd. Op zich gaat het nog wel, maar als de jongen uit de eitjes zijn, ligt het straatje vol. Want moeders doet haar behoefte dan net over het randje van het nest ;-)
Photobucket

En eigenlijk vindt ik het wel weer een leuk gezicht en vooral geluid, want de jongen piepen er flink op los bij enig zicht op moeders.

Groetjes Petra

15 opmerkingen:

Miranda zei

Ze zien er heerlijk uit hoor!!!
Uit ervaring van uit mijn jeugd weet ik dat mits je hun nest niet afbreek ze blijven terug komen. Helaas maar waar...Groetjes

Anja zei

Dat is smullen, pruimen uit eigen tuin. Wij hebben ook een pruimenboom ik zal morgens een kijken hoe ze eruit zien.
Leuk, zo'n vogelnestje, die behoefte's van moeder zijn wel minder leuk natuurlijk.

Jasmino zei

Lekker, pruimten uit eigen tuin. Mjammie..... Wij hadden in Limburg een kersenboom in onze tuin staan, daar smulden we in juni altijd van. Dat mis ik nu toch wel. Maar helaas in een kleine stadstuin als de onze is fruit niet aan de orde.

Lief hoor, zo'n nestje! Wij hadden een nestje in onze blauwe regen, maar een kat uit de buurt heeft dat te grazen genomen. Rotzak! Maar hoe lief die vogeltjes ook zijn, die vogelpoep is hardnekkig.

Anoniem zei

En dan nu lekker pruimenjam maken!
Zier er heerlijk uit.

groet, Ineke

kastelke zei

Leg maar iets op de vloer onder het nestje, en geniet verder van dat stukje natuur!

"gaar"... volgens mij ben je een beetje te lang weg uit Nederland. Tenminste, wij gebruiken die term enkel als je iets kookt. Bij fruit zeggen we dat het 'rijp' is.
Smakelijk ziet het er in elk geval uit. En je hebt een schattig mandje!

Anoniem zei

Lekker pruimen en dan nog uit eigen tuin, des te lekkere zijn ze.

We gingen inderdaad regelmatig fruit kopen bij de boer, vooral de blauwe pruimen waren erg lekker.

Gezellig dat de vogeltjes weer terug gekomen zijn. Altijd een leuk gezicht met die kleintjes. De rest moet je maar even voor lief nemen. Het is gelukkig tijdelijk.

Groetjes,
Kaar

Petra zei

@ Elke
Dat is in NL ook zo hoor ;-)
Je zegt bij fruit dat het rijp is, maar als kind zei ik altijd "gaar". En die is eigenlijk altijd blijven hangen. Zo zeg ik ook altijd snieuwgierig ipv nieuwsgierig ;-)

Anoniem zei

ach joh,soppie van heet water chloor en hop weg de poepies ;-))
Helemaal leuk dat jonge spul, Sam, onze kat had helaas van de week en jong koolmeesje te pakken, ik kon `m wel villen!

Anoniem zei

Eigenwijze zwaluw dus. Poepjes schrobben Petra....

Anna zei

Hallo petra,
Weer even bij gelezen, wat is het groeizaam weer bij jullie. Ik heb niks aan de perzikkenboom, dit jaar er zit een beestje in. je heb weer heel wat beleefd de laatste tijd was weer leuk om te lezen.
groetjes Gerard en Toos

Petra zei

Mijn opa en oma hadden vroeger een pruimenboom in hun tuin en ik kan me herinneren, dat die laat in de zomer, zelfs begin herfst pas rijp waren! Groot verschil in klimaat dus duidelijk. Schattig, die zwaluwtjes, maar inderdaad die poep is heel moeilijk weg te schrobben! Wij hebben een tijdje een nestje onder het deck gehad, maar nu met alle katten hebben de vogels toch maar veiliger regionen opgezocht, ha ha.

Anoniem zei

Die zien er inderdaad goed uit. Wat is dat snel gegaan zeg. Ik ben geboren in de betuwe en wij hadden altijd fruit bomen. maar zo snel.Moet wel verschil in klimaat zijn.

Wat leuk die zwaluwe. Heel schattig. Onze kat zou er ook heel blij mee zijn.

gr petra

Anoniem zei

Dat is lekker fruit uit eigen tuin, helaas wil het hier dit jaar helemaal niet lukken. Niet 1 perzik, alles opgevreten in de knop door rupsen. Ik had ze net te laat in de gaten helaas.

Wat lief zo'n zwaluwnestje ! maar ze kunnen er inderdaad een troep van maken.

Annemiek zei

Heerlijk hoor dat verse fruit!
Schattige vogeltjes. Ik vindt het zo wonderlijk om ze zo snel groot te zien worden.

Anoniem zei

mmmmm....maak ons maar jaloers hoor met die lekkere pruimen!!! Das dan zeker hard gegaan zeg!! Jammer genoeg heb je per jaar altijd maar 1 kans...
Lief hoor weer die zwaluwen... wij hebben een merelnest in de tuin, inmiddels uitgevlogen en volgens mij zijn ze nu met nest 2 bezig, want ze vliegen nog af en aan naar het nest.