donderdag 15 september 2011

Het presidentieel bezoek

Zou ik wel of zou ik niet gaan... De kans dat ik wat zou zien zou klein zijn. Ron had 's morgens al gekeken en er was veel afgezet, rondom het bedrijf waar Obama een bezoek zou gaan brengen. Maar het was natuurlijk wel heel dicht bij. De nieuwswagens stonden bij Ron's werk voor de deur geparkeerd en het bedrijf waar hij zou komen was werkelijk om de hoek.

Dus camera gepakt en op naar Apex. Net toen ik de 55 af was, zag ik al politie staan. Heel veel politie. Nergens mocht je stil staan, al was ik verbaasd dat er niks was afgesloten. Wel was er doordat je nergens mocht stilstaan weinig parkeer plek en ik was blij dat ik bij Ron's werk kon parkeren. Ik was er als 1 van de eersten en samen met nog een meisje hebben we ons achter de lijn geschaard. Ik had eerst een mooi ander plekje gevonden, maar daar mocht ik niet blijven staan van de security. Op zich nog een eind weg, maar met net wat beter zicht op het bedrijf.

Photobucket

Op zich ging het wachten nog best snel en zo onder elkaar en met zicht op allerlei secret service lui die de boel verkende was het nog een hele belevenis.

Er waren meerdere tv zenders die mensen gingen interviewen. We zaten echt boven op het nieuw, zoals Spaan en Vermegen dat vroeger zo leuk konden vertellen.

Later kwamen er ook mensen van Ron's werk kijken omdat het lunchpauze voor ze was inmiddels. En zo ook Ron, wel leuk dat hij het ook kon zien nu. Net op dat moment moesten we ook allemaal gefouilleerd worden en kwamen ze met een beeper langs om iedereen te checken.

Photobucket

Een hele klus nog.... Daarna werd het ook wat drukker met mensen. Meer mensen in het bedrijven terrein hadden pauze en kwamen er de eerste mensen met borden met teksten. "Save my job", was er bijv. 1 van.

Deze man moest nog even nadenken wat hij nou op zou schrijven.... Later werd er ook geroepen van achteren of er een banner voor gehangen mocht worden. Ja best, maar voordat ik er achter ga staan, wil ik wel weten wat er op die banner staat. En er stond wel iets vriendelijks en niets aanstoot gevend op. Iets in de trend van Democraten en Republikeinen gaan voor kleine bedrijven. Dus die banner werd opgehouden door een aantal mensen en ja wel... ik zag dat er een foto van in de News & Observer stond. Natuurlijk sta ik verstopt achter mijn camera ;-)

Inmiddels kwamen er steeds meer secret service mannen en werd er een road block opgezet.

Photobucket

Een helicopter was in de lucht aan het cirkelen en daar kwam de stoet. Eerst een aantal politie, toen twee limosines en een heel batterij aan auto's volgden erna. Wat een gezicht.

Zoveel auto's kwamen er na de limo's.

Er kwam ook een heel batterij aan fotografen de busjes uit. Kijk! Als ik nou aan die kant met mijn cameraatje had kunnen lopen, had ik Obama dus wel op de foto kunnen krijgen. Nu bleef het duidelijk bij zijn limo.

Photobucket

En dit is vast de fotograaf van de foto van de News & Observer. Helaas hebben wij geen glimps van Obama opgevangen. En dat gebeurde ook niet toen hij weer naar buiten kwam...

Wel jammer. Al had hij maar even het raampje naar beneden gedaan en gezwaaid. Maar helaas. Toeval wil wel dat Ron's oude baas nu bij het bedrijf werkt waar Obama langs kwam. En hij had hem dus wel gezien en zelfs zijn hand geschud. Ook vertelde hij dat er snipers in de bomen zaten, rondom het bedrijf. Nou heb ik er een hele tijd gestaan, maar dat was me dus echt niet opgevallen. Zo goed let ik nou op....

Filmpje van het komen en gaan, voor de liefhebbers....

Afijn... toen Obama weg was, ben ik er ook weer vandoor gegaan. Ik moest nog wat ophalen in Raleigh en terwijl ik daar reed bedacht ik me dat het misschien wel leuk was om naar het vliegveld door te rijden. Vorige week toen we de familie op gingen halen, konden we zo alle vliegtuigen goed zien aankomen. En wellicht kon ik nu vanaf de bovenste verdieping van de parkeergarage, zo Air Force One zien vertrekken.

Air Force One is het vliegtuig van de president en het leek me wel leuk om die op de foto te hebben. Wist bijna wel zeker dat je van RDU airport daar een mooie foto van kon maken. En dus reed ik door naar het vliegveld. Geen weg afzettingen, wat me eigenlijk al weer verbaasde. Kon zo overal door ijden. Obama was na het bezoek aan het bedrijf naar NC State University gegaan en zou daar een speech geven. Daarna zou hij Raleigh en omgeving weer verlaten, dus dat kon nooit lang duren.

Inmiddels bleek wel dat het onwijs druk was op het vliegveld. Ik kon met moeite een parkeerplekje vinden. Dat is werkelijk waar nooit zo hier. Altijd kun je vrij vooraan parkeren. Ik had mazzel dat ik ineens een leeg plekje vond. Later begreep ik pas waarom het zo druk was. Want ik nam de lift naar de zevende verdieping van de parkeer garage en keek of ik Air Force one kon zien ergens. In die tussen tijd had ik werkelijk nog geen 1 vliegtuig zien vertrekken of landen. Terwijl het normaal een komen en gaan van vliegtuigen is.

Het bleek dat het luchtruim boven RDU maar liefst drie uur afgesloten was! Fraai is dat als je je aansluitende vlucht moet halen... Afijn mijn zoektocht naar Air Force One ging ook niet echt voorspoedig. Ik zeg hem nergens op het vliegveld zo 1,2, 3, staan. Maar na een rondje over het parkeer dek, spotte ik tussen de bomen een blauwe voorkant. KLM blauw zeg maar. En jawel, daar stond hij dan. Nog een heel eind bij me vandaan, kunnen we wel stellen. Al heel snel toen ik daar stond kwam er vliegveld politie naar me toe. Hij kwam even een praatje met me maken en vroeg natuurlijk wat ik er kwam doen. Dus ik vertelde mijn plan en gelukkig was het geen enkel probleem dat ik daar stond. Ik vroeg hem of de president, net zoals wij, via de normale weg naar zijn vliegtuig ging. Maar nee, hij zou via een special ingang komen. En al weer baalde ik, want ik had gehoopt nu wel net even wat meer te zien van het gevolg. Maar helaas..... Het ging niet lukken vandaag. Wat jammer.

Inmiddels klonk via zijn walkie talkie dat de president NC state had verlaten. Nu was het dus afwachten tot hij hier zou verschijnen.
De vliegveld politie meneer ging er weer vandoor en ik keek toch mooi wel op de wegen die ik vanaf mijn plekje kon zien. Je weet maar nooit. Zou mooi wezen als ik de limos weer kon zien. Maar tot zover zag ik mooi niks....

Het was nu zeker tien minuten later en NC State is helemaal niet zo ver van het vliegveld. En ik dacht nog die nemen vast de toeristische route naar het vliegveld terug. Tot ineens de vliegveld politie meneer weer naast me stond, zo vanuit het niets. Hij kwam me zeggen dat over plus minus 2 seconde ze het vliegveld op zouden komen rijden.

Photobucket

En jawel... daar kwam de stoet dan aan gereden. Zo leuk om te zien. En goed dat hij het me kwam zeggen, want ik keek echt die kant niet uit en ik had het anders vast gemist. Ik kon van waar ik stond niet zien of er al wat het vliegtuig in ging, maar ik zag wel dat nu ineens het knipperlampje boven op de cockpit ging knipperen. Volgens mij betekende dat toch wel dat de president in het vliegtuig was. Hiervoor werd er niks geknipperd in ieder geval.

En niet lang erna kwam er beweging!!! Obama was on the move....

Zo leuk om te zien. Ik was er verbaasd over hoe snel zo'n groot vliegtuig nog, zo snel van de grond kwam. Maarja, daar zaten natuurlijk niet de koffers in die ik altijd mee zeul. Dan ga je vast makkelijker de lucht in, zonder die aan boord ;-) Al met al vond ik het een hartstikke leuk iets om gezien te hebben! Air Force One zien vertrekken, kunnen we ook van de bucket list afstrepen!

Groetjes Petra

Miranda zei

ondanks dat ook wij hem dus niet gezien hebben, beleef ik weer het gevoel dat ik had toen destijds Bush voor mijn neus vorrbijreed met zijn stoet! Erg leuk verslag Peet!

Jessica zei

Stoer verhaal, Petra! Ik had op Facebook ook van een oude buurvrouw het filmpje gezien hoe hij vlak voor ons oude buurtje langsreed, US1 af dus, exit 1010 Road, dan naar rechts om naar Pinnacle Parc te rijden. Jammer dat we het gemist hebben (scheelt maar 2,5 jaar, hahaha). Alhoewel Ruud pas geleden nog in Amerika was, dus voor hem scheelt het echt maar weinig. Heel mooi, die foto's dat Air Force One opstijgt!
Groetjes!

Jasmino zei

Ha ha ha, die koffers van jou wegen vast minder dan die van mij ;-P

Leuk verslag, en toch leuk dat je het vliegtuig op de foto hebt!

Anoniem zei

Nou zat je er met je neus boven op nog geen zicht op Obama.
Mooi dat vliegtuig zo hangend in de lucht.
Je komt nog al eens op het vliegveld hihi.

Erna

Elke zei

Leuk verslag. Misschien ook maar eens solliciteren bij de kranten als fotograaf, dan sta je volgende keer op de 1ste rij aan de 'betere' kant van het lint. ;-)

Ineke zei

Mooie reportage, Petra, bedankt dat we dit door jouw ogen en camera mee mochten beleven!

Sandra zei

Wat een leuke verhalen schrijf jij toch altijd, en je maakt ook zoveel dingen mee!! Erg jammer dat je de president niet gezien hebt.

petra timmer zei

Toch el gaaf, maar jammer dat je jniet effe 1 glimpje van hem gezien.

gr petra

Anoniem zei

Zo herkenbaar verhaal. Ik heb dat hele circus ook meegemaakt toen we in New York waren. We liepen er zo tegen aan....wat een belevenis om het allemaal te zien en mee te maken. Net een film. Bij ons was Obama op Wall street...en ja dat gevolg erachter!! Ik heb toen ook enorm veel foto's van alles gemaakt...incl de snipers op de daken. Toen wij later richting Staten island ferry liepen kwamen we uit bij de haven waar de helicopters van Obama stonden...dus daar hebben we dus ook weer een heel tijd gestaan en gefilmt hoe hij wegvloog. Dus hahaha....je hele verhaal heb ik ook meegemaakt! Later hebben we hem maar in Madam Tussaud bekeken omdat we dus ook alleen de auto en het vliegtuig gezien hadden. :-) Gr Rianne

wat een leuk verhaal weer van je Petra, Heerlijk om te lezen
groetjes Danielle

duijsensfamily zei

Leuke belevenis!

Annemiek zei

Wat leuk om te zien, geweldig dat je van het vliegtuig foto's hebt kunnen maken. Slimme zet om naar het vliegveld te gaan :)
Die snipers is denk ik ook de bedoeling dat ze zich onzichtbaar maken.

Marchiena zei

Jammer Petra dat je hem niet hebt kunnen zien. Maar wel leuk dat je het hele circus om hem heen hebt kunnen aanschouwen, dat maak je toch niet iedere dag mee.

Car zei

Leuk verhaal en vooral mooie laatste foto.

Kristel Holsbeek zei

Ha heb jij toch maar weer meegemaakt hé!!! Mooie fotos!!