dinsdag 24 augustus 2010

Zo nu en dan....

gebeurt het toch weer dat ik verbaasd ben. Verbaasd over hoe hier dingen in Amerika gaan. Wat was er gebeurd. Van verschillende mensen had ik gehoord dat zij Time Warner Cable (de tv boer hier) hadden gebeld en een prijsverlaging van hun maandelijkse rekening hadden gekregen.

Kan dat dan? Ja, zei 1 van onze buurtjes. Die had gedreigd om naar dish network te gaan (de concurent van de tv-boer). Ik stond er bij en hoorde het verhaal aan. En toen gaven ze je een lagere rekening elke maand? Ja zei hij, hij kreeg een mooie aanbieding en daar kon hij mee leven.

Moet eerlijk zeggen dat ik met de rekening van Time Warner Cable al een poosje niet zo goed kan leven. We begonnen met een bedrag onder de $100,- en dat is in 5 jaar tijd opgelopen tot al $135,-. Per maand!! Nou hebben we daar een gazillion zenders voor en internet. En het DVD opneem programma van hen.

Nou is internet via hen heel goed. Wij hebben bijna nooit (even afkloppen) storing daarin. Dus dat is wel een heel goede service. Het DVD verhaal kost iets van 9 dollar permaand. Wel prijzig vind ik, maar wel superhandig. Ik snap tenminste hoe ik dingen op moet nemen nu. Jip en Janneke DVR taal, zeg maar. Maar dan blijft er nog $89,- per maand over voor de 10.001 kanalen die we hier ontvangen. Waar ik werkelijk de zenders door de tv niet meer kan vinden. Je zapt je werkelijk een MRI-duim als je even niet op let. En daarom ben ik blij met dat DVD opneem ding, want dan kan ik als ik een leuk tv-programma zie, het gelijk op nemen als "serie" en het ding onthoudt op welke tijdstip en op welke dag dat programma was en neemt het elke keer keurig op.

Afijn ik dwaal af. Nou kwamen we terug van vakantie en had ik een stapel rekeningen die we moesten betalen. Ik heb zowaar online betalen hier. Maar dat werkt ook wel iets anders dan in NL. Je moet namelijk voor elke rekening die je wilt betalen eerst een account aanmaken. Beetje omslachtig, maarja het is niet anders. Sommige rekeningen komen maandelijks terug en dan kan je die account steeds weer gebruiken en dan is het wel makkelijk. Wat wil nou het geval? Ik had een rekening van onze electriciteits boer betaald op de Time Warner account. En zo had ik teveel betaald per ongeluk.

Ik kwam er achter toen ik een paar dagen later pas echt de rekening van TWC ontving. En toen het bedrag al op hun account zag staan. Dus behalve dat ik eigenlijk al vind dat we te veel betalen aan TWC, had ik ze nu ook nog een bonus bedrag gegeven van zo'n $17.-. Niet goed! Helemaal niet goed! Een belletje er aan wagen maar.

Na tig menus met ja nee en naam adres en telefoonnummers in getoest te hebben kreeg ik dan eindelijk een live persoon aan de bel. "U heeft wat?" vroeg de half Spaans sprekende jonge dame me. "Ik heb teveel betaald", herhaald ik tegen haar. "Okay, ik ga even navragen" en ik kreeg een deuntje in mijn oor. Maar ze kwam terug, "Hoeveel betaald" vroeg ze me toen weer. Waarop ik weer zei "teveel". "Okay, ik ga navragen" en weer de inmiddels al wat irritantere muziek in mijn oren.

Na een paar minuten kwam ze terug, "ik ga nakijken waarom de toeslag is, ok?". Toeslag??? Nee, het was geen toeslag, zei ik. Ik heb gewoon foutief te veel betaald. "Ja OK toeslag foutief". En voor ik het wist kreeg ik weer die zeur muziek in mijn oren. PFffffff, dit ging een lange zit worden ben ik bang! Hoe maak ik die Spaans/Mexicaanse dame nou duidelijk dat ik gewoon spontaan uit mezelf hen te veel betaald heb. Dat zullen ze natuurlijk ook niet vaak mee maken, dat mensen dat doen. Maar deze sufferd had het dus wel gedaan, helaas. Na vijf minuten kwam ze weer terug. "Ik toeslag niet gevonden", zei ze, "ik u doorverbinden aan betalings afdeling".

Duhhh, dat had ik je ook wel kunnen vertellen dat die toeslag er niet was. Luisteren was niet haar sterkte punt, dat was duidelijk. En eigenlijk had ik ook niet zo'n goede hoop dat iemand op de betalings afdeling me beter kon helpen. Maar ik hoorde een klik, en.... daar was het muziekje weer. Inmiddels begon het al aardig te broeien van binnen in. "Good evening TWC, how can I help you tonight?", klonk er in normaal Engels. Ohhhh, deze kan het wel! Op de betalings afdeling werken wel Engels sprekende Amerikanen dan?

Ik weer vertellen dat ik per ongeluk teveel betaald had en toen ik daar mee klaar was wachtte ik al op het moment dat ik weer die zwevermuziek in mijn oren kreeg. Maar nee, deze dame wist het antwoord gewoon uit haar hoofd. "Die wordt gewoon bij de volgende rekening in mindering gebracht hoor mevrouw. Ik het zie het tegoed op uw account staan. Dat komt helemaal goed en wordt verekend". "Ohhhhh, nou dat is netjes", zei ik. En opeens borrelde het verhaal van de buurman naar boven. Weet niet hoe het kwam, maar waarschijnlijk kwam het door zoveel verstand in ene aan de andere kant van de lijn en het lange wachten op dit simpele antwoord eigenlijk, dat ik vond dat de tijd er voor rijp was.

"Over mijn account gesproken trouwens", begon ik. "Ik ben nu 5,5 jaar klant bij TWC en de prijzen blijven maar stijgen. Is daar niet iets aan te doen?" "Oh jawel hoor", klonk er aan de andere kant van de lijn. Ik zal u even door verbinden met onze "loyale klanten afdeling". Mijn god!!!???? Ik was helemaal verbaasd. Bestaat er zo'n afdeling dan? Noooooooit geweten. "The Loyalcustomer department, this is Kelly speaking, how may I help you?"

Ik had nog net tegen Ron, die mijn gesprek al zappend over het TWC scala zat te volgen, kunnen zeggen, "Joh, Ron ze hebben een loyale klanten afdeling bij Time Warner Cable, wat denk je daar van?". En voor ik het wist sprak ik nu al gewoon met zo'n dame van die afdeling. Nouwwww Kelly..... (ga er even bij zitten meid, dacht ik. Zei ik niet hoor) Dus ik vertelde mijn "ik-ben-al-5,5-jaar-klant-bij-TWC-en-betaal-altijd-netjes-op-tijd-en-baal-er-eigenlijk-zo-van-dat-het-in-de-jaren-zo-vreselijk-duur-is-geworden" verhaal. "Nou", zegt Kelly, "u hebt helemaal gelijk." Echt, zei ze dat nou zojuist?

Ik voelde me er een beetje onbehaaglijk bij, zoveel instemmendheid aan de andere kant van de lijn. Meende ze dat nou wel? Ik vertelde net dus eigenlijk gewoon dat ik ze te duur vond en ze was het met me eens? Rare afdeling die loyale klante afdeling. En ze ging daarop nog een stapje verder. "Ik ga eens even naar uw account kijken, wat we voor u kunnen doen". En ik kreeg weer het muziekje in mijn oren. Het was wel even nodig nu, die time-out, want ik moest even mijn opgekropte verbaasdheid spuien. Zou het nou echt zoooooo simpel zijn? Even een belletje naar de loyal vrienden club en dan zou mijn maand rekening omlaag gaan?

Ze kwam terug... "Hi, this is Kelly again from the Loyal Customer department, and I've got some good news". "We can lower your amount $15,- per month", zei ze me.
Oh..., okay $15,- is $15,-, niet? Maar ze ging nog verder die Kelly. Was u van plan om naar een andere provider over te stappen? Nou uh, stamelde ik. En het verhaal van de buurman en zijn dish network schoot me te binnen. Dus ik vertelde dat we Dish Network overwogen hadden. "Oh ok", zei Kelly. Laat me even verder kijken wat ik voor u kan doen.

Echt!!!???? Zou ze nu met een nog lager maandbedrag terug komen? Het is maar goed dat we geen beeld telefoon hebben, anders had ze mijn steeds meer groeiende Pinokkio neus vast opgemerkt. En even later kwam ze weer terug. "Hi this is Kelly again and have I got some really good news now!", zei ze voor mijn gevoel eigenlijk net iets te slijmerig en te nep blij. Maar.... kom maar op dan Kelly. "Ik kan u zelfs $20,- korting geven per maand!"

Nou dat klinkt prettig Kelly, dat moeten we dan maar doen he? Blijft dit nu steeds het bedrag of is dit een eenmalige actie?, vroeg ik haar. Nee dit is uw nieuwe steeds terugkerende maandelijkse bedrag. Het enige waar ik nu nog korting voor kan aanbieden is als we uw kanalen pakket gaan verminderen. Oh, zei ik, kan dat ook nog?

Er ging nu wel een enorme schuifpui aan mogelijkheden in Time Warner Cable land voor me open zeg. Die Kelly toch! Die toverde de kortingen uit alle hoeken vandaan. En ik vroeg haar wat voor kanalen ik dan zou gaan missen. En ze begon te ratelen. Van alle kanalen die ze noemde herkende ik alleen BBC America en ESPN. De andere 25 kanalen zeiden me twee keer niks. Dus nou, Kelly wat levert dat dan me op dan? Het voelde alsof ik aan een tv spelshow mee deed en het laatste deurtje werd nu opengedaan en ik zou dan mijn uiteindelijke prijs horen. Geen $15,-, Geen $20,-, maar hoeveel dollar gaat Petra verdienen per maand door de korting bij Time Warner Cable.......!!!!??????

"Ik ga even voor u kijken hoor", zei Kelly snel. Inmiddels werd ik al aardig vrolijk van het zwever muziekje, hahaha. Wat een raar gedoe dit eigenlijk zeg! Afijn Kelly, vast ook bekend als de Sinterklaas van Time Warner Cable, kwam terug. "Nou ik heb gekeken, maar dat scheelt maar $ 1,-", zei ze een beetje teleurgesteld. "Nou weet je wat Kelly, laat dat maar zitten. We gaan gewoon voor de tweede optie hoor! De $ 20,- per maand korting", zei ik haar. Het klonk net alsof ik het tweede deurtje in de Willem Ruis show gekozen had en op safe gespeeld had. "Oh great!!!!", zei Miss Kelly te nep blij gespeeld. Ik ga het voor u in orde maken.

Nou je begrijpt dat ik ontzettend uitkijk naar onze nieuwe rekening van TWC. Ergens denk ik dat mijn gesprek gewoon is opgenomen en is afgespeeld bij 1 of andere radio station. Het kan toch niet zooooo simpel zijn? Of wel? Als het wel zo is het ik wellicht al die tijd gewoon $20.- teveel betaald. Afijn we wachten af en anders bellen we gewoon weer die loyale vrienden club op hoor! Ik weet nu hoe het werkt ;-)

Groetjes Petra

18 opmerkingen:

Rita Meyer zei

Goed he!!! De Amerikaanse klantenservice is onovertrefbaar. Ik heb dat ook een keer gedaan. Maar ik heb de rekening van $105 naar $49 gekregen. Ik wilde alleen maar twee gratis DVR's (ongeveer $20), maar ik kreeg blijvend $56 korting en ik kreeg nog twee kanalen erbij. Misschien toch maar naar de westkust verhuizen ;-).
Hier kun je mijn verhaaltje lezen: http://ritameyer.blogspot.com/2008/11/comcast-cable.html

En dan sta je wel een beetje raar te kijken als je terug gaat naar NL en je moet niet alleen een vast contract aangaan, je moet ook nog eens allerlei bewijzen opsturen dat je wel bent wie je zegt dat je bent :-).

Petra zei

Jeetje Rita, dat is nog beter!!!
Die extra DVR wil ik ook wel ;-)

Anna zei

Wat een loyaliteit bij die Amerikanen!!
Even een telefoontje en zo 20 dollar bespaard.
Toppie.

Anja zei

Wat lag ik weer dubbel om je verhaal. Zouden ze bij dish network ook zo'n loyale vriendenclub hebben......dan ga ik ook bellen ;-))

Becs zei

Wat grappig, wij hebben hier vorigen maand precies dezelfde situatie gehad. Wij zaten bij Comcast en onze rekening bleef stijgen. Toen wij ons aanmelde bij hen hadden we internet, televisie en telefoon voor $90. In de afgelopen maanden was dit opgelopen naar bijna $190 per maand!!

Ik ook gedreigd dat we weg zouden gaan, maar ze konden helaas niets doen vertelde ze ons. WIj dus echt weg gegaan en overgestapt op Direct TV. Toen we de DVR in gingen leveren bij Comcast konden we ineens wel korting krijgen.... Ja DAAAAGGGG!! We hadden het nu allemaal inmiddels al geregeld.

Het blijft wel grappig heh die klantenservice hier!

Kristel Holsbeek zei

Dat is toch weer een geweldig verhaal;-))) Us hé!!

Ineke zei

Dat was een lekkere meevaller, misschien elk jaar bellen voor een lagere prijs?
Overigens heb ik laatst ook iets dergelijke meegemaakt bij KPN, bleek ik ook iets goedkoper uit te zijn als trouwe klant.

Birgitte aka Bietje zei

Mijn oma had het spreekwoord "Nee, heb je, ja kun je krijgen". Maar je moet wel even over de drempel heen om lef daarvoor te hebben (krijgen).
Overigens is volgens mij de prijs wel hoog. Ik betaal in Nederland voor TV (echt wel mindere kanalen), internet (nooit problemen), én telefoon (geen tikken of minuten meer te betalen, incl. 06-nrs en buitenland), volgens mij een euro of 50 per maand. Ik dacht dat Amerika met de moderne techniek en de prijs daarvan voorop loopt???

BiancaF zei

Dat is erg goed gedaan! Maar nog beter vind ik het dat je het zo mooi hebt opgeschreven!!
Groetjes, BIancaF

Bibi zei

LOL heel leuk stukje, en herkenbaar.

www.vandijkjes.punt.nl zei

Ook wij hebben de Tiem warner cable club, maar ze hebben ook een afpers afdeling weet je. In mijn store moet ik 40 PER maand meer betalen voor internet en 30 meer voor telefoon. Bij navraag daarover kreeg ik vage antwoorden .. Het zou ook nog eens weken duren voor het aangesloten kon worden. Ik dreigde om ergens anders heen te gaan en ik meende toch echt die meneer wat te horen lachen. Uren later snapte ik het lachje EN het prijs verschil. In het gebied waar mijn store zit heeft namelijk geen enkele andere provider enige service. Geen telefoon en geen internet. Tja dan snap ik waarom ik 70 meer moet betalen. Bedacht door de afpers afdeling.

Maar ik zit hierbij motel ook al bijna 4 jaar dus ik ga ook eens effe naar die loyale vrienden club bellen.

gr petra

Petra zei

Ha ha, Rick zet mij altijd aan de telefoon voor dat soort dingen. Ik vind het eigenlijk wel leuk om zo onze rekeningen omlaag te krijgen. Zodra er competitie is, lukt het. Je zou het ook met electriciteit (weet niet of jullie keuze daarin hebben) kunnen proberen.

Anoniem zei

Wat een verhaal weer, ik zag je al aan de telefoon zitten hihihi. Kunnen we zulke service in NL krijgen???
Groetjes, Kaar

Anoniem zei

Ohhh geweldig weer, wat een land.
Hoef je hier niet te proberen bij de NUON of ZIGGO

Erna

Karin (dh) zei

Kijk, da's nou een humeur oppepper, zo'n verhaal op een super druilerige donderdagochtend hier in Den Haag! Top dat je zoveel korting hebt gekregen, en ja, volgens mij zijn jullie best duur uit tov van NL. wij betalen rond de 65 euri voor tv, snel internet en telefoon.

Anoniem zei

Heb echt weer moeten lachen om jou verhaal hoor!!!

ann en ron zei

Erna Ziggo lukt wel hoor! Is ons onlangs ook nog gelukt. Heeft wel wat meer voeten in de aarde maar toch... Scheelt ook € 40 per maand! Voor de rest is het hier de aanbiedingen vergelijken. Het levert soms door de vaste prijs contracten bij de electra aanbieders niet zoveel op om je contract open te breken en winst te halen.

Petra heb weer genoten van je stukje, hier had je geen marinenr bij nodig! of kortingsbon. Lag weer helemaal dubbel was net of ik mee kon luisteren met je gesprek.

Heb er nog een: vliegticket boeken voor Jordy bij Italiaanse prijsvechter. Hele dag bellen en mailen met die club in Italie omdat zijn hond mee moet. Levert uiteindelijk besparing op van ruim € 500. Ik heb echt een hoop van je geleerd op dat gebied, thanks.

Gelukkig blijf je lekker online en kun je gewoon je series op blijven nemen anders missen we hoop plezier.
gr, Ann

Radboud zei

Ha, dat is ons inderdaad ook ongeveer zo overkomen. Wij wisten van verbazing ook niet waar we moesten kijken, gewoon geregeld via een live chat over internet met een helpdesk medewerker van Comcast. Geen probleem, het instaptarief werd na 6 maanden het permanente tarief.
Wij gaan binnenkort weer terug naar Nederland, eens kijken hoe online.nl met zo'n verzoek omgaat!

Leuk verhaal!