vrijdag 21 maart 2008

Even bezig...

De oplettende lezer heeft het vast gemerkt...., de berichtjes komen wat minder vaak van mijn kant. Ben namelijk "even bezig" ;-) Het begon in september met de aanvraag voor een work permit, die in December afgekeurd terug kwam. We hadden namelijk niet gezien dat de tarieven voor zo'n aanvraag verhoogd waren. Dus met de juiste check er bij weer terug gestuurd. Het lijkt me namelijk wel leuk om zo'n 15 uur ergens te werken. Leuk voor het sociale contact en ook nog wat te verdienen. En in februari kreeg ik dan heus mijn workpermit binnen. Wat wil zeggen dat ik hier legaal mag werken (en belasting betalen). Bij zo'n workpermit moet je dan ook een Social Security nummer aanvragen, wat een beetje te vergelijken is met een sofinummer in NL. Al heeft dat nummer volgens mij in NL tegenwoordig ook een ander naampje. Afijn dat aanvragen is nog een speciale ervaring, want de wachttijden op het social security kantoor kunnen aanzienlijk langdurig zijn. Wat ik nu uit ervaring kan bevestigen. Heb er 1 uur en 3 kwartier gewacht tot ik aan de beurt was. Eenmaal binnen was ik met 3 minuten klaar. Tegen verwachting in had ik binnen 4 dagen wel al mijn nummer thuis. En daarmee kon het solliciteren beginnen.

Eerst maar een CV maken. Dat is hier wel een verhaal apart want ik had een paar voorbeelden gevonden en die zagen me er toch een partij "gelikt" uit.... Wat moet ik daar nou weer mee? Afijn veel knip/plak en denk werk verder vond ik zo'n resume maken allang niet meer leuk. Maar nou zag ik in de Staples een software programma "resume-maker" en die heb ik dus gekocht. En waarschijnlijk gebruikt iedere Amerikaan dit programma, want in 1 avond had ik me daar toch een prachtig resume inclusief de coverletter. Even een voorbeeld van 1 van de schitterende zinnen die de resumemaker voor mij heeft gemaakt voor een simpele taak als telefoon beantwoorden. "Promptly answered telephone calls to reflect professional corporate image". Mooi "opgepimpt" he? Het schijnt zo te horen, dus we passen ons maar aan. Zelf moet ik zeggen dat ik meer van het directe type ben, maar zonder zo'n fancy letter schijnt het niet echt te werken. Afijn toen ik eenmaal die resume had, ben ik vorige week voor het eerst wezen solliciteren.

Ik dacht begin bij een leuke, maar eenvoudige part-time baan. Nou werd er hier in een winkelcentrum in de buurt een nieuwe Bath & Bodyworks winkel geopend en waren er vacatures voor verkoopster. Zelf vindt ik de producten van die winkel heerlijk, dus leek me hartstikke leuk om daar te werken. Vorige week vrijdag was er een open interviewdag en daar ben ik naar toe geweest. Eenmaal daar zag ik dat ik niet geheel in stijl was gekleed. Ik was netjes, maar wel vlot gekleed. En mijn mede sollicitanten waren collectief in het zwart. Zelfs de interviewers waren in het zwart. En allemaal on "high heels". Ik dus duidelijk niet. Sterker nog ik heb helemaal geen high heels, want dan breek ik echt mijn nek en ben van mezelf eigenlijk al erg "high" in lengte. Afijn ik viel duidelijk op en waarschijnlijk niet in positieve zin. Door het zwarte geheel had ik echt het gevoel op een begrafenis terecht gekomen te zijn. De stemming die er heerste was ook allerminst vrolijk te noemen. Het interview werd met 2 andere mede sollicitanten afgenomen en met een beetje rare vragen. Meer interessante vragen dan nuttige vragen. Maarja, aan het eind van het interview werd gezegd dat als je na maandag niks gehoord had, je niet geselecteerd was. Het leek Idols wel.... En nee, ik heb dan ook niks gehoord. Helaas, want ik zag die personeelskorting eigenlijk wel zitten, hi hi hi.

Diezelfde dag ook nog naar een tuincentrum geweest waar ze mensen vroegen en daar mijn resume achter gelaten, maar ook daar niks meer van gehoord. Maar...., toen stond er vorig weekend een advertentie op de website van de AKC (=American Kennel Club). De AKC regelt en organiseerd in Amerika alles wat met honden te maken heeft. Van stambomen tot aan shows, zeg maar. Ze hebben een vestiging in New York en .... ook in Raleigh. En heel leuk bijkomend feit is, dat je als werknemer bij die AKC, je je honden mee naar het werk mag nemen. Hartstikke leuk en ideaal voor Petra! Er werd iemand gevraagd die verstand had van shows, gehoorzaamheid en snel kon typen. Nou weet ik van alledrie wat, dus huppatee resume er naar toe gestuurd.
En zowaar woensdag werd ik gebeld door iemand van personeels zaken van de AKC. Hartstikke leuk gesprek en we waren het al eens over een (heel leuk) salaris en dito voorwaarden en ik zou een typvaardigheid test moeten komen doen en dat zou het een beetje zijn. Totdat ze vroeg of ik nog vragen had. En die had ik namelijk wel, want in de advertentie stond niet voor hoeveel uur deze functie was. En wat bleek hij was full-time. Iets wat ik niet wilde. Waardoor het hele verhaal niet door is gegaan. De mevrouw vertelde wel dat ze graag mijn resume in haar bestand wilde houden, want ik natuurlijk goed vond. Maar vond het ook wel heel erg jammer, dat het nu niet ging lukken. Het was zo in mijn straatje. Wie weet wat de toekomst zal brengen, maar voor nu even geen AKC voor mij.

Photobucket

Maar..., maandag had ik via email nog een resume opgestuurd naar een bedrijf dat mensen zocht om Nederlandse en Duitse teksten naar het Nederlands te analiseren. Het was een functie voor zo'n 15 uur per week en je kon het thuis allemaal gaan doen. Klonk goed!
En zowaar maandagmiddag al een uitnodiging in mijn mailbox. Echt die resume maker is zijn geld dubbel en dwars waard ;-) Er werd me gevraagd of ik dinsdag wilde deelnemen aan een introductie vergadering en zelfs daarvoor werd ik al betaald. Nou prima, kom maar op zou ik zeggen.
En zo zat ik dinsdag achter mijn computertje "te vergaderen" in het landelijke North Carolina met mensen uit Minnesota, Massachusetts, Noorwegen en China. Wie had dat gedacht? Het is een heel interessant bedrijf en na die vergadering is me gevraagd om vandaag te beginnen aan een cursus "content analyse". En daarvan heb ik nu de eerste vanmiddag gehad. Het lijkt me echt hartstikke leuk. Echt een uitdaging en zeker heel wat anders dan verkoopster bij de Bath & Bodyworks. Het is alleen wat minder voor de sociale contacten, want met iemand uit Noorwegen of China, ga je ook niet even tussen de middag lunchen natuurlijk. Daarentegen ben ik wel heerlijk bij onze hondjes thuis en kan ik zo goed als mijn eigen tijden indelen. En dat zijn eigenlijk wel heel belangrijke voordelen. Nu maar hopen dat ik die cursus aankomende week goed doorloop, want dan kan ik per 1 april aan het werk.

Natuurlijk wil ik tot slot, van dit eigenlijk toch wel heel lange verhaal inmiddels, iedereen hele fijne paasdagen wensen. En hopelijk wordt het niet een wit paasfeest in NL, zoals door sommige weermannen wordt verwacht.

Photobucket

Groetjes Petra

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Jammer jammer jammer ik zag die bath en body ook wel zitten. Bijkomend voordeel voor ons hier aan de ander kant van de plas is dat hotel Glorie misschien toch wat makkelijker bereikbaar blijft. Maar ja wie weet moet je nog wel een keer vergaderen in het echies, china of zo. Toppie dat die superzinnen zo hun werk doen toch. maar wel handig voor je ivm stace zijn gezondheid dat je toch lekker in de buurt kunt blijven en het werk in eigen hand houd, die cursus red je vast wel!!! zet m op. (dat typen moet een eitje zijn na 3 jaar blog). En het is hier op de berg wit hoor. Ik reed de weg in naar Soesterduinen vanmiddag en daar waar alles gesmolten was onderweg kwam ik ineens in een witte wereld. Hoorde van Tal dat er al vliegtuigen niet konden landen op Rotterdam en uitweken naar schiphol. De voorspellingen geven voorlopig ook nog koud weer met sneeuwvlokken aan, we gaan het zien. Zet m op he!!
gr,
Ann

Anoniem zei

Wauw er is dus aardig wat werk daar in de buurt als ik het zo hoor.
Leuk dat je nu mag werken.
Jullie ook hele goede paasdagen!!

M@riet zei

Meid, helemaal top! Super dat je nu lekker bij de boys thuis kan blijven en toch kan werken, ideaal!

Gefeliciteerd met nieuwe job en lots of succes!!

xxxx Mariet

Jasmino zei

Geweldig zeg! Ik wens je heel veel succes bij de cursus, de job klinkt als een ideale in jouw situatie, zo met de hondjes! Toi toi toi!

Anoniem zei

Wat een leuk nieuws joh! Ik duim voor je dat je die cursus als een zonnetje doorloopt.
Groetjes en ook fijne paasdagen gewenst vanuit een ijskoud Den Haag (op de radio spelen ze nu 'driving home voor Xmas'...en dan brult er iemand hard 'Pasen' doorheen...hihi)

Karin

ElMarStel zei

veel succes met het vinden van de juiste job en hele fijne paasdagen vanuit een storm en sneeuw/hagelachtig stellendam

Anoniem zei

Hoi
Leuk baantje hoor. Hoorde het van moeders dat je een baantje had om japans in nederlands te vertalen. Was even benieuwd dus dacht even lezen hoe ze hem dat flikt. Maar jouw verhaal was toch wat aannemelijker. Veel succes. Groetjes Ingrid en fijne pasen.

Anja zei

Geweldig nieuws!!
Fijn dat je vanuit huis kunt werken, Stacy en Connor zullen daar ook blij mee zijn.
Succes met de cursus en ook voor jullie fijne pasen!

Anoniem zei

Gefeliciteerd ! wat kun je beter hebben dan lekker vanuit huis werken ? Succes met de cursus en fijne pasen !
(ha ha erg leuk die foto trouwens)

Annemiek zei

Proficiat met je baan!

Anoniem zei

Hallo,

Ik zie dat u in America woont zou u misschien contact met mij op willen nemen via de e-mail.
Ik denk dat ik een hele leuk aanbieding voor u heb.

Mijn e-mail adres is tgrevink@hotmail.com

Zou u misschien kunnen reageren op mijn e-mail.

Mvg,

Tom Grevink