donderdag 15 december 2005

Reanimatie der coniferen

Vanmorgen werd ik wakker met allemaal rode bultjes op mijn rechterhand. Ze jeukten en moest gelijk weer aan gisteren denken......
Twee weken geleden zei Ron toen we in de tuin waren, het lijkt wel of de (pas geplante) coniferen geel werden. Wel nee, zei ik, dat lijkt maar zo en verbeelde me echt dat ik ook niet zag dat ze geel werden, ha ha ha. Afijn het werd deze week toch echt wel duidelijk dat het dus wel zo was en Ron jammer genoeg gelijk had, helaas. Maarja waar kwam het nou door? Ron kende iemand die vroeger landscaper (tuinman) was geweest en vroeg van de week aan hem of hij iets zou kunnen bedenken waardoor onze coniferen geel werden. Afijn hij wist wel wat en al gauw kwam er een groot verschil tussen Amerika en Nederland naar boven. Er zijn er wel meer natuurlijk, maar deze hadden wij dus verkeerd ingeschat. We hadden anti-worteldoek in de nieuwe perkjes gebruikt en dus ook onder de coniferen. Nu is het zo dat in Nederland dat doek zuurstof doorlaat. Onder de Amerikaanse versie dus niet. Dus onze "lieve" conifeertjes waren langzaam aan het verstikken. Arggghhhh. Bij nader technisch onderzoek bleek ook dat de aarde er om heen aardig verzuurd was en vervangen moet worden en snel ook. Bij alle 60 !!! Nou was het van de week lekker weer hoor, maar bere koud, maar deze reanimatie poging moest dus wel snel gaan gebeuren. En "zuster Petra" heeft zich dus dinsdag ontfermt over de stikkende coniferen. Op der knietjes en op een koud grondje met een schaartje om het worteldoek weg te knippen en een schepje om de houtsnippers en de verzuurde grond weg te halen. Heb dinsdag 24 coniferen kunnen reanimeren in drie uur tijd, daarna was ik half verdoofd van de kou. Woensdag zou ik verder gaan met mijn hulpdiensten. Ware het niet dat ik woensdag behoorlijk wat spierpijn had en mijn algehele gesteldheid door de kou van die dag ervoor niet opperbest was. Maar de rest van de coniferen schreeuwden om reanimatie, dus 's middags begonnen en was net klaar toen Ron van zijn werk thuis kwam. Dus de hulporganisatie was voldaan, maar vandaag werd ik dus wakker met een "bebulte rechterhand". Want de coniferen hadden een soort van allergische reactie op mijn hand veroorzaakt omdat ik deze steeds gebruikte om de aarde weg te halen en de houtsnippers. Zal hopelijk morgen een stuk minder zijn. Als de boompjes nou ook maar weer hun groene kleur terug krijgen ;-)
Groetjes Petra

6 opmerkingen:

Nel zei

Jeetje wat een werk zeg. Wordt je ook nog beloond met bultjes, arme jij !
Zo zie je maar, denk nooit dat er iets hezelfde is, ga eerst op onderzoek uit.

Annemiek zei

Oh nee he, mijn vriendin had, toen ze in Belgie woonde, ook heel veel coniferen gezet, en het worteldoek erom laten zitten. Ze waren allemaal doodgegaan. Hopelijk overleven die van jullie je reanimatie.

Anoniem zei

Nou ik hoop dat de reanimatie poging gelukt is.
Zou toch zonde zijn van die boompies.

Erna

Anoniem zei

Je tuintje houd je wel lekker bezig zo! ;-)

Anoniem zei

hoi

long live the trees. Hopen we.
Groetjes, ingrid

Anoniem zei

Hoop dat de reddingsactie geholpen heeft;)
Schrikken hoor.
Coniferen geven sap af waar je die bultjes van krijgt.Insmeren met echinaforce en het is snel minder;)