donderdag 31 juli 2008

The Capacitor

Had nog nooit gehoord van de 'capacitor'. Het klinkt namelijk als de nieuwe film van Stephen Segal of Sylvester Stallone of zo. Wat in hemels naam is een capacitor? Inmiddels weet ik wel wat er gebeurd met je als je geen capacitor meer hebt. Eigenlijk kan je zomers gewoon niet zonder. Het is een must, kunnen we wel stellen, hi hi hi. Al had ik er nog nooit van gehoord, voelen deed ik hem wel zeg! Ik werd er letterlijk warm van! Heel warm! Het begon namelijk dinsdag. Ik was boven aan het werk en 's morgens leek alles nog prima in orde. De kamer waar ik werk zit aan de noord kant van ons huis. Maar rond 1 uur kreeg ik het warm en warmer. Ik heb een klein ventilatortje op mijn bureau staan en die deed ik dus een rondje harder laten draaien. Maar rond drie uur hielp dat echt niet meer. Toen ik klaar was met werken keek ik nog even op de thermostaat. Hmmm zei hij nou 87? Dat is wel hoog zeg, hij stond op 78. Nouja verder ook niet nadenken natuurlijk. Ik was klaar met werken en hupatee naar beneden. Wel zei ik 's avonds nog dat het zo warm was vanmiddag, maar in mijn gedachte dacht ik dat de airco het gewoon een beetje moeilijk had met die warme temperaturen van de laatste tijd. Afijn, de volgende morgen weer aan het werk. En bij het beginnen stond de thermostaat op 86. We zetten hier de thermostaat altijd uit boven, want we slapen beneden. Nou ja uit, op 85 staat hij altijd als er niemand boven is. Afijn, ik hem weer een zwier gegeven naar 78. En ik hoorde hem aanslaan en dacht dus dat hij het deed. Maar het bleef wel weer warm, ventilatortje op mijn bureautje weer aan. Maar ook dat mocht niet baten. Ik keek weer op thermostaat en die stond inmiddels op 90. What???? Hoger gaat hij namelijk niet. 90 is bijna 32 graden. Ja zeg wat is er aan de hand? Ik naar buiten op onderzoek uit, de airco's bekijken. We hebben hier in huis twee aparte units. Een voor beneden en een voor boven. En die voor boven deed helemaal niks! Fijn! Dat is prettig zeg!
Ik Ron bellen, die daarop even kwam kijken. Maar ook hij kreeg er geen beweging in. Wel had hij een telefoon nummer gekregen van een collega van hem. Van die collega was ook de airco stuk gegaan van de week. Ene Ronnie stond er op het briefje. Dus, Ronnie belde Ronnie. Ronnie was een lokale reparateur. Dit integenstelling tot ons merk airco, Carrier. Waarbij je een centrale krijgt en die dan een mannetje gaan sturen..... over een dag of twee. Maarja, krijg ook een beetje de kriebels bij het lokale verhaal. Hier in North Carolina gaan sommige dingen ook niet altijd even rap genoeg voor mijn idee. Maar afijn, Ronnie zei tegen Ronnie dat hij om 1 uur er al zou zijn. Nou had ik om 2 uur een vergadering, dus ik hoopte toch echt dat hij op tijd zou komen. Maar kwart over 1 nog geen Ronnie te zien. Half twee ook nog geen Ronnie. Was mijn gevoel dan toch goed geweest? Ik kreeg er al een beetje de balen van. Maar om tien over half twee was hij daar dan. Ronnie bleek een al wat oudere man te zijn. Hartstikke aardig overigens, maar verontschuldigde zich niet over het te laat zijn. Hij wilde in ieder geval gelijk aan het werk. In de gauwigheid zag ik nog een "mannetje" voor bij schieten die de tuin al in dook. Ronnie liep met me mee naar boven en constateerde daar de schade. Hij zei daarop dat hij naar buiten zou gaan. Niet veel woorden kwamen er uit. Ik liep daarna ook maar even naar buiten. Want ik herinnerde me dat de poort van ons hek nog op slot zat. Maar eenmaal buiten zag ik dat het hek al open was? Zo zeg, dat was een slim "mannetje". Afijn ik vroeg de heren nog of ze mijn hulp nodig hadden en hoe lang het ongeveer zou duren. "Five to ten minutes, Maaaaaaam", brulde Ronnie. Ik zag dat het "mannetje" in de tussentijd ook al onze hele airco ontmanteld had. Goh dat was een snelle zeg! Moet zeggen dat ik hem even kneep, want om 2 uur vergadering en het was inmiddels kwart voor twee. Maar Ronnie hield zijn woord en 5 minuten later stond hij weer binnen. Hij was gemaakt. Als toch wel een beetje nieuwsgierige vrouw vroeg ik dus wat het was. The capacitor, zei hij. Alsof ik daarop genoeg moest weten. Nou niet dus, het klonk als een stoer iets, maar dat dat ook in onze airco woont? Hij vroeg me hoelang ik hier al woonde? Alsof ik wel had geweten wat het was als ik hier mijn hele leven had gewoond, ha ha ha. Ben bang van niet Ronnie. Dat zei ik niet hoor, ik vertelde netjes drie jaar en daarna ging hij vriendelijk uitleggen wat een capacitor was. Het schijnt een soort van opstart ding te zijn. En Ronnie had er de afgelopen week al 5, bij verschillen de mensen vervangen. Maandag avond/nacht was er behoorlijke onweer geweest hier en dat is waarschijnlijk de dader geweest. Die heeft de capacitor er uit geknalt, of "had it blown up", volgens Ronnie. (toch een beetje Stephen Segal stijl) Kosten? $ 45,00 voor een nieuwe capacitor en $ 90,- voorrijkosten natuurlijk. Maar moet zeggen dat ik allang blij was dat hij zo snel al kon komen en dat hij het weer doet! Lang leve de capacitor! (en dat hoop ik letterlijk)



Groetjes Petra

8 opmerkingen:

Annemiek zei

Van zo'n ding had ik ook nog nooit gehoord, gelukkig kun je weer koel zitten.

Anoniem zei

Ook nog nooit van gehoord.
Gelukkig is je probleem in ieder geval verholpen.
Ik zou vandaag ook wel een airco willen hebben. Het is in huis 27 gr met alles dicht en de zonneschermen uit. Buiten is het heel erg benauwd. Charlie ligt de hele tijd op z'n rug met zijn poten wijd:) Cooper is niet vooruit te branden, hij wil ook niet naar buiten. Ik moet hem tig keer roepen voor hij wil komen.

Groetjes,
Marchiena

DixieChick zei

Dat te laat komen is zooo herkenbaar! Ik werd vorige week bijna gek van alle mensen (termieten mannetjes, vloer mannetjes, airco mannetjes) die maar steeds ruim drie kwartier te laat kwamen..het is een "southern thing" denk ik. Maar fijn dat de kosten zo laag zijn gebleven joh! Bij een vriendin is hier laatst de airco er ook mee opgehouden, en die kon een nieuwe unit aanschaffen. Lang leve de capacitor zeg maar!

Anoniem zei

Ja die kennen we, hebben we ook al eens kapot gehad in een van de airstreams. Gelukkig dat de boel het weer doet ! weet er alles van ha ha

Anja zei

Een capacitor..... nog nooit van gehoord.
Wat fijn dat Ronnie met een nieuwe capacitor op kwam dagen.
De airco kun je niet missen met die warmte.

Anoniem zei

Ik heb er ook nog nooit van gehoort. Je krijgt het al warm als je het leest. Ik ben er g blij dat ik in mijn huis zo'n ding niet heb...Het is hier nog best uit tehouden zonder gelukkig..Temperatuur is wel erg warm maar het is niet erg vochtig..

gr petra

Ineke zei

Haha, zo leer je nog eens wat, denk niet dat ik dat woord ooit nodig zal hebben.

Maar heerlijk dat het weer gemaakt is, je moet er toch niet aan denken om in die hitte te moeten werken!

gr, Ineke

Guus zei

Ach jah, de capacitor.. maareh.. wel een belangrijk onderdeel, fijn dat het weer klaar is!!