woensdag 29 oktober 2008

Go and see the new president???

Op het moment is het echt alleen de verkiezingen op tv en worden we overspoeld met reclame spotjes op tv. Van de week hoorden we op de tv dat Barack Obama vandaag bij de Halifax mall in Raleigh zou zijn. En eigenlijk...., eigenlijk wilde ik daar wel naar toe. En toen ik gisteren dan ook nog een mailtje van Jessy kreeg, dat zij daar ook zo overdacht, hadden we voor vandaag afgesproken. En ook Jackie ging mee en ik ben met haar mee gereden. De hekken zouden om 10.00 uur open gaan. Dus dat was vroeg op pad. Om kwart over 8 om precies te zijn. Nadat we Norah, de dochter van Jackie naar school hadden gebracht, zijn we richting Raleigh gereden. En gelukkig waren er geen files. De eerste parkeer garage die we probeerden bleek vol te zijn, maar bij de tweede hadden we geluk en stonden we een paar blokken van Halifax Mall geparkeerd. Heel erg nadenken over hoe we moesten lopen hoefden we niet, want er ging een stroom een mensen allemaal de zelfde kant op. Al gauw zagen we dan ook de ingang en..... het begin van de rij.....

Photobucket

En het was een lange rij.....

Photobucket

Een hele lange rij....

Photobucket

Mooie is wel altijd hier in Amerika, iedereen sluit netjes achter aan . Geen duwen of voordringen. Iedereen blijft netjes staan en wacht op zijn beurt, wat het geheel een stuk relaxter maakt. Niet warmer helaas.... Want het was gewoon koud eigenlijk! Behoorlijk koud! Vooral in de schaduw van het gebouw waar we naast stonden en het gure windje erbij was best wel even "frisjes". (In mijn vorige blogje had ik al geschreven dat ik een watje aan het worden ben, ik weet het)

Photobucket

Isabelle, de andere dochter van Jackie deed het overigens heel goed, want het was best wel een poosje wachten voor haar ook. Ondertussen was ik steeds aan het bellen met Jessy die ons (en wij haar) niet kon vinden in de vele wachtrijen. Uiteindelijk is het gelukt en hebben we met zijn vijven (Kayne van Jessy was er ook bij) verder gewacht. Telkens werd er aan ons door vrijwillirgers van Obama gevraagd of we al gestemd hadden. Je kan in onze staat dus "Early voten" om de ergste drukte op 4 november te voorkomen. Helaas mogen wij alle drie niet stemmen, omdat wij hier op een visa zijn. Dus we konden die mensen niet blij maken.
Maar toen het bijna 10.00 uur was en de hekken bijna open gingen, kwam er iemand van de organisatie zeggen dat kinderwagens niet mee naar binnen mochten van de Secret Service. Oeps..... Jackie en Jessy hadden allebei hun kinder wagen bij. Isabelle en Kayne zijn allebei zo'n anderhalf jaar en kunnen dus ook echt niet zo lang lopen of zo lang gedragen worden, dus zonder was geen optie. Wat nu.....?
En opeens kwam er ook iemand van de secret service langs gelopen en toen is Jackie gaan vragen hoe dat nou precies zit. Volgens hem moest het allemaal geen probleem zijn hoor! Dus weer terug in de rij. Uiteindelijk kwam die jongen nog wel drie keer langs om te vertellen van de kinderwagens. Maar wij "geloofden" de Secret Service! Als je die niet meer kan geloven, wie dan nog wel toch? Dus we wachtten weer verder, met buggy's.
Toen het eenmaal 10.00 uur was begon de rij te bewegen. En al snel kwam de ingang in zicht. We moesten een trap op en dus de buggy's dragen. Boven aan de trap waren ook de metaaldetector poortjes waar iedereen door heen moest. En net toen we de buggy's neer zetten, wenkte een beveiligings man ons naar hem toe te komen. En zo konden we meteen door de security. En ja wel......, met buggy's erbij! Gelukkig! Voor de kinders is het geen pretje als ze zonder zouden moeten.
Het grote grasveld midden in Raleigh was in vakken verdeeld door middel van hekken. Het eerste vak liep al aardig vol, dus kozen we er voor om bij het hek van het twee de vak te gaan staan. Daar bij die buggy's weer een beetje tactisch geparkeerd, zodat we wat ruimte hadden voor de kinders. Er speelde lekkere muziek en het was reuze gezellig. Inmiddels stonden we ook in de zon en dat was een stuk aangenamer! En eigenlijk ging de tijd heel snel!

Photobucket
De jonge Obama fans, Kayne en Isabelle.

Er was ook van alles te zien natuurlijk ;-) Want alweer zagen we de Secret Service mannen in lange jassen en met zonnebrillen het terrein verkennen. Echt, het was net een film. En ook de "snipers" op de daken op de gebouwen om ons heen waren in paraatheid.

Photobucket

Eerst kwam er een dominee en werd er samen gebeden. Daarna volgde de pledge voor Allegiance.

"I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands: one Nation under God, indivisible, With Liberty and Justice for all."

En iedereen om ons heen dreunde die ook zo mee..... Kan er niks aan doen, maar vind dat van zulke kippenvel momenten. Daarna al weer want toen volgde het volkslied, ook al zo mooi en aan het einde luid gejuich van de menigte. Want een menigte was het inmiddels wel geworden. Volgens de tv berichten van vanavond, waren er zo'n 28.000 mensen vandaag in Raleigh. Even voor het visuele beeld....

Photobucket
De ruimte achter ons bij binnenkomst.....

Photobucket
De ruimte achter ons zo'n half uur later....

Photobucket
De ruimte achter ons (of eigenlijk geen ruimte achter ons) net voordat de speech begon.....

Na het volkslied en nog wat muziek uit de luidspeakers, klonk daar "the Rising" van Bruce Springsteen. Heerlijk nummer vindt ik dat altijd. En nu vond ik het ook een gepaste keuze.... Maar daar was ie dan, Barack Obama!

Photobucket

De speech duurde volgens mij langer dan een half uur en zo nu en dan werd er luid gejuichd en hoofden knikte duidelijk instemmend mee. Echt een hele belevenis om er nu zo tussen te staan. Wie weet over 6 dagen, is dit de nieuwe president van Amerika waar we naar staan te kijken!

Photobucket

Vond het heel leuk om hem in het "echies" te zien en te horen. En vooral de menigte er om heen. Het was een speciale ervaring die ik eigenlijk niet had willen missen!
Na afloop van de speech ging hij handjes geven en werd nauwlettend gevolgd door de vele camara mensen die er ook waren!

Photobucket

Door de vakken die er gemaakt waren, konden wij niet die kant op. En niet lang daarna zijn wij weer vertrokken en zijn we een broodje gaan eten op Fayetteville street. Het was inmiddels al dik lunchtijd geweest! Het was even lekker bij komen en bijkletsen van alle ervaringen! Vond het echt heel leuk om hier bij aanwezig te zijn geweest! Heb er ook een filmpje van gemaakt waar op die speciale sfeer wel goed te zien is. Dus voor de liefhebbers hier onder!



Photobucket
Enne.... denk er aan.... GO VOTE!!!
En bij mijn voorkeur, dan ook op Obama ;-)

Groetjes Petra

18 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb toevallig samen met m'n Amerikaanse echtgenoot vorige week al gestemd.

Go Obama!!!

Mona.

Anja zei

Wat leuk om dat mee te maken!

Anoniem zei

hé, das geinig....
Maar eh, was je ook naar onze vriend Harry Potter Balkenende gegaan als je in Nederland had gewoont hahahahahahaha

Groeten,

Edwin

Anoniem zei

Wauw, wat een belevenis! Onze voorkeur gaat ook uit naar Obama..Ben heel benieuwd hoe het allemaal afloopt volgende week!

groetjes Mariet

Petra zei

@ Ed
Nee, denk niet dat ik naar Harry was gaan kijken. Duidelijk een iets minder charismatischer typje ;-)

DixieChick zei

Wat een super ervaring zeg! Helemaal geweldig...:)

Annemiek zei

Wel eluk dat je dit eens mee kon maken.

Guus zei

Mocht je naar Gov. Palin willen zaterdag:

http://www.johnmccain.com/Downloads/1101_raleigh.pdf

CLE zei

He Petra,

Ik ben samen met Ryanne ook geweest en toen ik thuis kwam liet ik de foto's zien aan Wouter en tot onze verbazing stond jij op een van de fotootjes.
Laat even je email achter op cbaksteen hotmail. dan kan ik het doorsturen...

Clementine Baksteen

CLE zei

He Petra,

Ik ben samen met Ryanne ook geweest en toen ik thuis kwam liet ik de foto's zien aan Wouter en tot onze verbazing stond jij op een van de fotootjes.
Laat even je email achter op cbaksteen hotmail. dan kan ik het doorsturen...

Clementine Baksteen

Anoniem zei

Heel speciaal om daarbij aanwezig te kunnen zijn.
Ik hoop echt dat hij zal winnen.
Dan staat hem wel een hele grote klus te wachten, want er zal eerst een heleboel puin geruimd moeten worden. Op zo'n baan hoef je niet jaloers te zijn.

Groetjes,
Marchiena

Petra zei

Leuk verslag! Lijkt me bijzonder om dat zo meegemaakt te hebben. Ik wacht tot dinsdag om te stemmen, ik vind op de dag zelf het sfeertje altijd wel bijzonder.

Anoniem zei

Leuk hoor!! Lijkt me inderdaad ook een hele belevenis!! En ja, als ik tussen hem en Mc Cain moest kiezen dan wist ik het ook wel!! Lijkt me een aardige man ook. Jammer dat je zijn hand niet hebt geschud! Wel gaaf die bewaking ook op het dak, echt amerikaans!!

Anoniem zei

Gaaf om mee te maken. Of je nu voor of niet voor Obama bent. Alleen het mee maken van zo iets is wel een belevenis lijkt mij.

gr petra

Anoniem zei

Gaaf om mee te maken. Of je nu voor of niet voor Obama bent. Alleen het mee maken van zo iets is wel een belevenis lijkt mij.

gr petra

Kristel Holsbeek zei

Wow wat een belevenis zeg...leuk...

Anna zei

We hebben genoten van je verhalen. Vooral van die van de bloemist.We zagen je zo staan in die schuur.
En Obama zag er wel strak uit in het pak. De groetjes Van Oma Burger en Gerard en Toos
We hebben net de koffie bruin met appeltaart.!!!!

Guus zei

Erg indrukwekkend lijkt me allemaal..