vrijdag 4 februari 2011

Pre-historisch

Soms voel ik me als een klein Petra-dinosaurusje. Pre-historisch zeg maar. Zo was ik vorige week op feestje en was in gesprek met drie andere vrouwen. Op een gegeven moment in het geprek, pakken ze gewoon alle drie hun mobieltje en beginnen er op te rammelen... Ze moesten nummers uitwisselen en dus belden ze elkaar zonder op te nemen en dan sloegen ze het nummer op. Of ze stuurden een emailtje met het ding, met al hun gegevens er in en huppatee. Geregeld!

Ik heb ook een mobieltje......., die ik natuurlijk niet zo gauw kon vinden. Want die zwerft altijd ergens in mijn tas op jaszak (of gewoon nog thuis aan het oplaadinfuus). En veel doe ik er ook eigenlijk niet mee. Ja, heel ouderwets, bellen. Verder niks. En bellen ook al niet veel. Sterker nog, de langste gesprekken die ik op het ding voer, zijn de keren dat ik vergeten ben om het toetsenbord te blokkeren en het ding geheel spontaan iemand gaat bellen. En echt, dat gebeurt me eigenlijk te vaak....

Als Ron er niet op let, is mijn mobieltje ook vaak stroomloos. Al gaat degene die ik nu heb, eigenlijk heel lang mee zonder opladen. En bovendien gaat mijn huidige mobiel heel, en dan bedoel ik heeeeeel irritant piepen als er enig tekort aan stroomvoorziening in de nabije toekomst te melden valt. Zo'n piep waar je 's nachts gewoon van wakker wordt en je bed uit gaat om het geweldige apparaat aan het stroom infuus te leggen.

Afijn vanmorgen belde iemand me op mijn gewone telefoon. En diegene dacht dat ze mijn mobiele nummer had gedraaid. Mobiele nummers zijn hier niet van niet mobiele telefoonnummers te onderscheiden, zoals in NL. 06 betekende daar naar mobiel bellen. Hier doen ze daar niet aan en lijkt het gewoon op ieder ander gewoon huis telefoonnummer. Maar ik dwaal weer af, diegene die belde, wilde me een fotootje toe sturen op mijn mobiel. Nouw.... dat gaat dus niet op die van mij. Daar schrikt het apparaatje van denk ik. Kan er wel fotootjes mee maken, maar ontvangen? Nee dat werkt niet. Uiteindelijk is het kiekje dan via Facebook toch tot mij gekomen..... Maarja...., dat is natuurlijk wel uiterst pre-historisch niet?

Nou heb ik al meerdere keren gekeken voor een "cell" (dat woord is hier eigenlijk toch wel een beetje ingeslopen nu) met internet en zo. Een anti-oer cell zeg maar. Maar de maandelijke kosten van zo'n versie vind ik nog steeds zo veel kosten. Komt toch al snel op zo'n $70,-. En dat is per maand! En dat vind ik, nog steeds voorzien van uiterst actieve Nederlandse "ons-bien-zuunig" genen, te duur. Dat is gewoon ruim $800.- per jaar voor internet op mijn phone.

Nu ben ik zo'n $25,- per drie maanden kwijt voor mijn "betaal vooraf" belplan. Waarmee je natuurlijk geen foto's kunt ontvangen. En geen gazillion "gratis" belminuten, maar gewoon $25.00 beltegoed, om te bellen zeg maar. Texten kan ook nog, maar dat is toch wel het matje. En elke drie maanden hou ik nog heel wat bel dollars over. Gewoon omdat ik eigenlijk nooit bel met mijn mobiel. Maar..., moet wel elke drie maanden bijstorten op mijn "betaal vooraf" plan, omdat anders je eerlijk betaalde en opgespaarde beltegoed verschwunden is naar de bankrekening van de telefoonboer. Ook weer zoiets! Wat is nou drie maanden? Voorbij voordat je er erg in hebt.

Kortom er zit nog niet echt een snelle "cell" aan te komen gezien het bovenstaande. En doe ik het, of eigenlijk doe ik het niet, gewoon met mijn oertijd telefoon. Bovendien, ik ben al verslaafd genoeg aan het internet en als ik 24/7 internet zou hebben...., zou het leven wel heel erg mooi worden niet? ;-)

Groetjes Petra

18 opmerkingen:

Aïda zei

Hahaha, héél herkenbaar. Eigenlijk gebruik ik mijn mobieltje alleen om de codes van de ING te ontvangen (waarmee je kunt internetbankieren).

Miranda zei

Merk dat ook ik nog steeds amper bel, zelfs in NL, ben het in de states ook helemaal afgeleerd. Dochterlief heeft een Ipod, waarmee ze wel smsjes voor niks kan versturen(voor niks!!!)naar der vriendinnen in de states. Welliswaar op een destijds gratis te verkrijgen app. Kijk dat zijn leuke dingen voor de mensen!

Anoniem zei

Met zulke prijzen is het niet leuk meer.
Dan maar pre-historisch.

Trouwens een eigen boek uitgeven is wel heel cool dat kunnen die hyper moderne dames vast niet zeggen!

Erna

Rita Meyer zei

Joh, je doet gewoon als ik. Koop een superdeluxe mobiel (ik heb de Samsung Galaxy S) en daar stop je gewoon het kaartje van je provider in. Dan gebruik je het internet gewoon waar je gratis Wireless LAN hebt zoals thuis en bij Peet's coffee etc. Overigens heb ik hier in NL wel gewoon internet van KPN, maar het is hier veel goedkoper. Echt, jij kan eigenlijk niet zonder een smartphone ;-). Maar koop dan wel een goede zoals de iPhone of de Galaxy!
Raar trouwens dat je geen MMSjes kan ontvangen, dat kon ik met mijn goedkope Amerikaanse prepaid wel, maar is wel duur.

Karin (dh) zei

Met schaamrood op mijn kaken lees ik je blog, want voor een paar weken was ik ook nog semi pre historisch zeg maar, ik had een redelijk modern doch verouderd toestel en gebruikte alleen wifi. Maar omdat de techniek van GSM's mijn hobby is (echt waar, ben een beetje weird af en toe...hihi)heb ik mezelf de kleinste smartphone ter wereld cadeau gedaan met natuurlijk een datacontract en nu ben ik dus 24 uur per dag on line en ook gelijk 24 uur per dag verslaafd zeg maar.
Maar hier is de maandelijkse 'schade' nog net geen 16 euri, da's inderdaad heel wat anders dan de bedragen in de USA.

Anoniem zei

Voor zo'n hippe 'Petrasaurus' is een iPhone echt niet moeilijk hoor......... Ik zou zeggen: Doen!
Suus

Car zei

Haha de inhoud van het blogje is ook helemaal op mij van toepassing. Ik vind het hier ook veel te duur.
Na vijf maanden VS heb ik al 1000 ongebruikte Net10 mobiele minuten opgespaard en dan heb ik hem nog wel internationaal geactiveerd zodat hij ook naar NL kan bellen. Het leuke is dat er in NL ook nog een abbo (voor maar 7 euro per maand) doorloopt waar al jaren ongebruikte minuten op "bewaard" worden. We willen als we in NL zijn toch ook gewoon bereikbaar zijn.
@Rita een Ipod word alleen maar inclusief abbo verkocht of je moet een gehackte op de kop zien te tikken. En bij net10 (heb jij die ook Petra?) kan je het simmetje niet zomaar in een andere telefoon stoppen.
Mocht ik er naast zitten, ik hou me aanbevolen voor tips

Ineke zei

Haha, hier nog zo'n pre-historisch figuur, die haar gsm alleen gebruikt voor noodgevallen en om te sms-en.

Joyce zei

Heb sinds een half jaar een Blackberry - genomen omdat ik over een paar jaar niet helemaal achter loop. Sinds ik hem heb, kan ik me niet meer voorstellen hoe ik zonder kan. Wat een fijn ding, en ik ging van een telefoon die niet eens kon texten. Omdat ik veel reis, stuur ik nu regelmatig foto's van m'n Blackberry.

Het is enorm verslavend.

Elke zei

Ik ben ook een dino, en dat stoort me niet hoor. Kan het echt niet over mijn hart krijgen om 70-100 dollar per maand te betalen voor iets waar ik niet echt behoefte aan heb.
Thuis kan ik internetten zoveel ik wil.
Als ik onderweg ben, of op een afspraak of zo, dan heb ik andere dingen te doen dan te internetten. Is al erg genoeg dat ze me dan bellen en verwachten dat ik aanneem.

Anoniem zei

Nou hier is t ook gebeurd hoor. Na ellenlange preken tegen vooral Jor en soms ook Tal over de ongezelligheid altijd maar druk met tikken op die dingen en geen aandacht hebben voor de omgeving etc etc was ik dus zelf "aan de beurt".
Afscheid genomen van de dino die dan wel meer mogelijkheden had die ik onbenut liet was daar het bericht, ik kon verlengen met een gratis BB'tje.
Om het minimale te leren kost mij dus net zoveel tijd en de echo's waren niet uit de lucht, ik moest op de mat bij de kids en kreeg alles teruggekaatst wat ik had uitgedeeld.... Rare wereld. Maar het werkt wel verslavend idd. Klein excuusje voor mij dat ik t ook zakelijk gebruik (hoef niet meer apart in te loggen om mijn mail te kunnen volgen) maar eerlijk is eerlijk ik vind t leuk maar heb er ook geen $70 per maand voor over. Dan had ik t dus echt niet gedaan.
En zo dino is t nou ook weer niet want volgens mij moesten we ooit van de koelkasten af en volgens mij worden die apparaatjes alleen maar weer groter. Mijn BB heeft in ieder geval weer een apart vak van mijn tas in beslag genomen.

groetjes,
Ann

Petra zei

Tja, hier iemand van het pre dinosaurus tijdperk.
Heb nog geen eens een pre paid. Maar zou er wel graag een willen.
Maar het komt er gewoon niet van.

LOL, zelfs onze huistelefoon hangt nog aan een draad.

Marjon zei

Ooh ik ben ook zo'n dinosaurus. Mijn mobieltje zit altijd ergens in een tas en ik vergeet hem meestal op te laden. En als iemand mij per ongeluk eens belt hoor ik het niet.

www.vandijkjes.punt.nl zei

nou hiernog zo;n dino. Of volgens mijn dochters een super ouderwetse moeder met ene telefoon die kan bellen en sms-en. Wij hebben een familie plan. Mijn dochters toen een super moderne telefoon die nu anderhalf jaar alweer zo ouderwets zijn dat ze zich er niet meer mee kunnen vertonen. En er zit ook geen internet op. Maar het zit waarschijnlijk in de petra genen want ook deze vind het belachlijk en niet nodig om internet op de telefoons te hebben. daar komt nog een bij dat ik bij mijn store geen ontvangst heb. Dus die mobiel is voor mij waardeloos.

gr petra

Bibi zei

Ik heb voor hedendaagse begrippen ook een ouderwets telefoontje en ik bel er amper mee. Facebooken vind ik al time consuming genoeg achter de laptop dus ik vind het wel mooi zo;-)

Anja zei

Grappig, het zou mijn cell-phone verhaal kunnen zijn.

Kristel Holsbeek zei

hihi wat grappig, zo te lezen zijn we niet allen.
Hier ook hoor, heb dat echt niet nodig, sms en telefoneren is meer dan voldoende. Kan er zelfs geen fotos mee maken;-))

Anoniem zei

Hoi Petra,

Ik kan dit ook , te weinig bellen enz. Daarom maar prepaid.
Maar ik heb tegenwoordig een samsung apollo met apps en ook nog internet!! maar ik ga dus ook alleen bij de vrije wifi zitten.
Het is wel erg handig en zo,n apparaatje kost maar 129 euro en ge woon prepaid kaartje reuze handig.
Groetjes Toos.