zondag 27 april 2008

Mount Rainier

Vandaag zijn we naar Mount Rainier gereden vanuit Seattle. Omdat het zondag was, was het lekker stil en reed het makkelijk aan. We hadden op het internet al opgezocht dat er een aantal passen gesloten waren, vanwege de sneeuw. Dus er bleef 1 route over, de zuidelijke route.

Photobucket

Rond half tien waren we bij de ingang van het Rainier National park.

En was de eerste sneeuw zichtbaar en die laag sneeuw werd maar hoger en hoger. Ik denk dat we begonnen bij zo'n 20 cm en op de top lagen echt meters! Op zich ook heel leuk. De temperatuur was eigenlijk heel goed en een flauw zonnetje, dat wel goed brandde. Door de zon, waren er kans op "avalanches". Je hoorde de sneeuw ook smelten. Ook zagen we een aantal losgekomen rotsen op de weg. En echt geen kleintjes. Je bent dan toch wel blij, dat je er op dat moment net even niet langs reed!

En we zagen veel mensen die gingen "snowshoe-ing". Soort van wandelen met van die speciale brede stappers aan je voeten. Leuk om ze te zien vertrekken. Bij deze groep gingen er tentjes en slaapzakken mee, dus die zullen vast daar gaan overnachten.

Photobucket

Natuurlijk was ik op de uitkijk voor beren en omdat het zo rustig in het park was, had ik hoop een mooi exemplaar (vanuit de auto) te mogen gade slaan, maar nee hoor. Helemaal niks gezien, zelfs geen hert! Nou was het heel grappig want toen we vrijdag vertrokken (en onze vlucht ging heel vroeg) zagen we toen we de wijk uitreden 5 herten staan. Ik zei toen nog, zo.... onze vakantie is begonnen, de herten hebben we alvast gezien. Zie ze normaal nooit, alleen hun voetsporen bij het wandelen en nu leek het net of ze ons uitzwaaiden. Waarschijnlijk waren de herten bij Mount Rainier nu zelf op vakantie. Waarschijnlijk op groepsreis met de beren en al het andere wild ;-) Want echt we hebben niks gespot. Geen eens een eekhoorntje. Er zijn langs de weg naar boven ook niet zo heel veel uitkijk punten. Of misschien waren die er wel, maar lag daar nu een dik pak sneeuw en waren die plekken niet sneeuw vrij gemaakt. Of misschien ben ik gewoon enorm verwend met de Blue Ridge parkway in NC, waar om de 20 meter wel een uitkijkpunt is. Wel zijn we langs een mooie waterval gekomen.

En dat water was echt knal blauw. Heel mooi om te zien. Het bruggetje boven de waterval, was nog helemaal bedekt met sneeuw.

Onze huurauto in de sneeuw bij de waterval....

Photobucket

En de huurauto bij Paradise point wat het hoogst begaanbare was ivm de vele sneeuw.

Ook zagen we het hotel bij Paradise point. Wat op het moment nog half ondergesneeuwd was.

Ook zijn we bij het visitor's center geweest. Helaas ook daar zelfs nog sneeuw voor de ramen zo veel lag er.

De piek van Mount Rainier

En tot daar was de weg sneeuwvrij gemaakt. Ze waren wel flink aan het ploegen, maar er lag zeker zo'n 5 meter sneeuw volgens mij. Nog een flinke klus om dat gangbaar te maken. Tot zover ons Mount Rainier avontuur....

Slideshow van Rainier National parc.

Na Mount Rainier zijn we richting Portland gereden waar we vannacht in Vancouver onvernachten. Portland downtown vond ik erg leuk. Veel oude gebouwen en nieuwe gebouwen bij elkaar. Een tram dwars door de stad en veel (kamikaze) voetgangers en fietsers. Er was een heel groot plein (Pioneer) waar vele artiesten aan het muziek maken waren en daarom heen waren er een soort van trappen, waar de toeschouwers zaten. Vond het een beetje hippie uitstraling hebben. Heb ook heel wat aparte figuren voorbij zien schuiven ;-) Aan de waterkant was er een park waar veel mensen aan het wandelen en sporten waren.

Photobucket

Er was ook een fontein die veel aandacht van de bezoekers trok. Daarna zijn we over een hefbrug naar de overkant gereden om foto's te maken van de skyline. Aan de over kant is ook een soort van promenade met bankjes en een voetgangers pad.

Heel idylisch gelegen onder de snelweg ;-)

Daarna weer terug gereden richting hotel en kwamen langs "Joe's crabshack" en zijn daar op het terras gaan eten. Met uitzicht op al weer een andere hefbrug. De brug midden in het centrum, leek precies de Rotterdamse oude hefbrug. Best grappig om te zien. Er waren in Portland trouwens op heel kleine afstand wel heel veel bruggen. Best apart om dat te zien. Het eten bij Joe's was erg lekker en ik had mosselen besteld en die waren heel lekker klaar gemaakt! En die gingen er na zo'n 350 km wel in ;-)

Photobucket

en ook nog een slide show van Portland.

Groetjes Petra

Anoniem zei

lijkt net een sprookje. heel onwerkelijk. een hele andere wereld. zo veel sneeuw. en prachtige foto's. lijkt wel een film verslag. en die man met ze snowshoe-ing. en ze rugzak. je schrijf het wel heel te gek op. vind dat knap. mag best eens gezegt worden. vind het prachtig. kom me bed uit altijd gelijk lezen groetjes ma .

kastelke zei

Een klein beetje te laat, maar alsnog proficiat met jullie huwelijksverjaardag!
En dat walvissen hun lucht stinkt, dat wist ik ook niet.
't Ziet er een mooie trip uit!

Annemiek zei

Dat is echt veel sneeuw! Van mij ook nog proficiat met je anniversary!

Jasmino zei

Wauw, wat een sneeuw! Ik twijfel nog of we Mount Rainier meenemen tijdens onze reis in september, of dat we het bij de Canadese Rockies laten wat bergen betreft.

Have fun!

Anoniem zei

Jemig, wat een sneeuw nog!

Ja, wat een leuke en gezellige stad is Portland toch.

Veel plezier!

gr, Ineke

M@riet zei

Wat een sneeuw nog! Wij hebben Portland in Vogelvlucht gezien, de zus van Karren woont er, echt heel leuk helemaal boven in de heuvels en toch in de stad zeg maar..

Petra zei

Wat een sneeuw ligt er nog, zeg! Wij zijn twee jaar geleden vanaf Paradise Point een stuk naar boven gelopen door de sneeuw, maar toen lag er een heel stuk minder (eind juni). Hier in de buurt hebben we ook een Joe's Crabshack, is wel een leuk restaurant.

Anoniem zei

Jeemig wat een berg sneeuw.
Wel heel apart om te zien.
Geweldige foto's weer en je verhaal is ook weer top.

Erna

Anja zei

Jemig, wat een berg sneeuw ligt daar nog.
Mooie foto's heb je gemaakt!