maandag 5 januari 2009

Van de ene naar de andere

Vandaag dus de operatie van onze vriend en Yvon belde net dat de negen uur durende operatie geslaagd was. Wat fijn om het telefoontje van haar te krijgen. Natuurlijk ligt hij nog op intensive care, maar de operatie is nu achter de rug. Al is het nog een lange weg te gaan naar volledig herstel. Maar dit was de eerste, hele belangrijke stap!

Wat heb ik vandaag gedaan? Ik ben weer op baantjes jacht geweest. Vorige week al trouwens, want zag toen een leuk baantje bij het Petsmart hotel aan de receptie op het website van Petsmart. Nou dat leek me leuk zeg! Afijn ik gelijk online het sollicitatie formulier in gevuld, maar bedacht me dat het misschien wel goed was om ook persoonlijk mijn CV af te gaan geven. En zo gezegd zo gedaan. Ik gevraagd naar de manager. Hartstikke aardige man, maar hij vertelde me ook dat ze op het moment "not hiring" waren. Huh? Maar de advertentie stond op de website, zei ik. Ja, zei hij, dat staat er het hele jaar op. Hmmm, lekker is dat! Ze laten gewoon alle advertenties het hele jaar op zo'n website staan. Want je weet maar nooit wanneer je iemand nodig hebt? Ikke dus weer een illusie armer ;-)

Ben vrijdag ook nog langs een hotel in Cary geweest en daar mijn resume achter gelaten. Ook daar vroegen ze iemand voor achter de balie. Kreeg daar van de receptioniste een heel boekwerk wat ik in moest vullen en daar gelijk kon achterlaten. De manager was er op het moment niet, maar die zou me gaan bellen. Nou niks meer gehoord. Dus ik vandaag maar zelf gebeld en van de week zou ze de interviews gaan doen en zou ik nog meer horen. We wachten dus verder af.

Ook nog een brief gestuurd naar het zwembad, waar ze ook een receptioniste zochten, maar daar ben ik denk ik 1 van de velen. Zal daarvoor ook van de week nog even bellen. Dat bellen en nog maals refereren aan je eerste brief, schijnt hier heel normaal te zijn. En het is hier echt heel triest gesteld met de reacties van de werkgevers. Ze laten gewoon niks van zich horen. Natuurlijk zijn er op het moment zoveel werk zoekenden, dat er wellicht ook geen beginnen aan is om iedereen te beantwoorden. Maar heb overigens ook gehoord dat ze hier in Amerika niet aan afberichten doen, van wege lawsuits. Want stel dat ze je het idee hebben gegeven dat ze je een baan aan zouden bieden, is dat voor de sollicitant een reden om te gaan sue-en. Dus die brief blijft vaak achter wege.

En vandaag ook weer op pad geweest. Eerst bij een hotel hier in het 'dorp'. Ook als receptioniste. Die advertentie stond van de week in een klein krantje hier uit de buurt. Dus daar vanmorgen mijn cv gebracht en toen door naar Kohls. Op zich vindt ik Kohls altijd een leuke winkel en misschien hadden ze wel part-time mensen nodig?
Ik dus naar de customers service en gevraagd of ze 'hiring' waren. En toevallig was dat zo en was er vanmiddag een interview mogelijkheid om 2 uur. Of ik vanmiddag terug wilde komen? Wel ja, laten we dat maar doen. In de tussentijd kreeg ik al weer een formulier wat ik in moest vullen en om twee uur moest inleveren.

Nou ik kwam daar dus om twee uur en met mij 13 andere sollicitanten. Echt waar, nog 13 andere mensen waren er met mij. Het was dus weer een groep interview, net als destijds bij Bath & Body works. En moet zeggen dat ik dat nou niet als prettig ervaren had. Ook hier weer de meest maffe vragen. Zoals, als je een keukenmachine mocht kiezen, welke zou jij dan willen zijn? Ja zeg..... lekker belangrijk! Waar gaat het over? En dan 14 keer achter elkaar een wazig antwoord van de sollicitanten. Want iedereen in de kring moest antwoordden natuurlijk. En zo waren er meer van die uiterst onnuttige vragen. Er was 1 vraag die ik wel goed vond en waarmee je gelijk kon zien wat voor vlees je in de kuip hebt. Namelijk een klant koopt iets voor $32.55 en betaalds met $40.00, hoeveel geld krijgt ze dan terug. En dan moesten we alle 14 het bedrag opschrijven. Echt waar, je schrikt je een hoedje als je ziet, hoe lang sommige mensen daar over doen. En met wat voor vragen ze komen, over wat er nou precies bedoelt wordt, of wat het bedrag ook al weer was? De interviewers keken dus hoe snel je er mee klaar was. Dat is iets waar je in een winkel op moet letten, niet waar? Niet welk keuken machine je wilt zijn toch? Of of je ooit een conflict met een collega hebt gehad. Iedere gek kan daar een nuttig antwoord op verzinnen niet? Natuurlijk lag er op elke stoel ook een nog grotere stapel papieren die ingevuld moesten worden. Echt je zou denken dat je als store manager van de zaak kwam solliciteren. Maar nee het was voor allerlei functies. Afijn het hele interview duurde bij elkaar twee uur. Ja je leest het goed twee uur! En aan het eind werd dan het begin uurloon gemeldt, wat duidelijk niet hoog was. En dan toch zo'n stapel formulieren en zoveel tijd aan zo'n interview besteden. Lijkt mij nou niet echt een efficient plan. Maar het zal de bedrijfs policy zijn? Maar goed dat ik geen store manager ben, hi hi hi. Weet overigens niet goed wat ik er van moet verwachten, maar we zijn weer een ervaring rijker niet waar.

Toen ik om half 5 dan eindelijk thuis was, zag ik op het antwoord apparaat dat de manager van het hotel hier, had terug gebeld. En dat hij me graag voor een interview wilde uitnodigen. Ik heb snel nog gebeld, maar hij was al weg. Dus die zal ik morgen ochtend nog even bellen.

Verder had ik mijn cv ook op bepaalde banen websites gezet en daar krijg ik ook wel reacties op. Vooral uit de verzekeringen hoek. Maar ik wil geen verzekeringen sales doen en ik wil eigenlijk niet meer in de verzekering business werken. En bovendien zijn dat eigenlijk alleen full-time banen. En vooral dat laatste zie ik niet zo zitten. Daarentegen bieden ze wel heel aangename uurlonen overigens. Zeker een stuk beter dan bij Kohls ;-) Kortom we zijn lekker bezig!

Groetjes Petra

9 opmerkingen:

Anja zei

Fijn dat de operatie van jullie vriend geslaagd is. Veel beterschap voor hem!!

Jammer dat ze bij het Petsmart hotel niemand nodig hadden.
Ik vind Kohls ook een leuke winkel, volgens mij hebben ze altijd een big-sale.
Succes met je banenjacht!!

Anoniem zei

Is dit niet je laatste jaar in Amerika? Wanneer weten jullie of je een verlenging van je visum krijgt?

Groetjes,

Annelli.

Anoniem zei

Het grote kantoor waar ik heel lang heb gewerkt stuurde wel altijd een kaartje als je een resume had gestuurd maar ze je niet konden gebruiken.

Anoniem zei

Beterschap aan jullie vriend !

Succes met het vinden van een leuke baan, Petsmart hotel klinkt inderdaad heel erg leuk.

Anoniem zei

veel succes met het jagen op de banen....

Anoniem zei

Wat fijn dat de operatie van Ton geslaagd is en we duimen voor Ton en Yvon.
Jij hebt een goed voornemen voor 2009, laten we hopen dat bij de banenjacht er iets voor je bij zit. Jammer dat de manager van het hotel al weg was, morgen vroeg snel bellen ook duimen we voor jou dat het gaat lukken.
Groetjes, Kaar

Anoniem zei

Inderdaad beterschap aan jullie vriend !!!

Pfff jobhunting ik zou er niet aan moeten denken. En dan al dat geleuter : don't call us, we call you" nou, dan weet je het wel.
In ieder geval veel succes ermee

Groeten,

Edwin

Anoniem zei

Succes met je sollicitaties! En fijn dat de operatie voor jullie viend geslaagd is, het zal een spannende en lange dag geweest zijn! We weten er alles van!

Grtz Mariet

Ineke zei

Gelukkig dat de operatie geslaagd is. Gaat het inmiddels al weer wat beter met hem?

Succes met het zoeken naar een baan.

gr, Ineke