woensdag 18 april 2007

In het nieuws

In het nieuws hier gaat alles over de vreselijke gebeurtenis op de Virginia Tech Universiteit. Hoe het heeft kunnen gebeuren en of het had kunnen worden voorkomen. Veel beelden worden er getoond van een filmpje gemaakt met een mobiele telefoon. Toch wel een teken van deze tijd dat er beelden zijn van de gebeurtenis zelf. Het schijnt dat er ook vele blogs zijn geschreven door studenten van de universiteit. Wat mij van de beelden van gisteren is bij gebleven is de ceremonie die gehouden is de dag erna. Die saamhorigheid die vooral in die beelden naar boven kwam. Dat moet de studenten goed doen. Iedereen in VT t-shirtjes. Niet dat het leed doet verdwijnen, maar het leed wordt gedeeld. Heel mooi om dat te zien. Ik denk ook dat de Amerikaanse samenleving daar heel goed in is. De saamhorigheid en de steun die gelijk klaar staat. In NL doet men dat ook, maar toch ervaar ik dat hier anders. Kan het ook moeilijk beschrijven hoe anders, maar het voelt vanzelfsprekender hier. Hopelijk komen de studenten die dit allemaal hebben meegemaakt door die saamhorigheid en de steun van elkaar hier mee verder.

Verder hadden wij hier maandag een behoorlijk puik windje. Echt een storm zeg maar. Grappig vind ik dat dat hier een "North-Easter-storm" heet. In NL spreken wij altijd over een "zuid-wester-storm". Was met de hondjes gaan wandelen maandag, maar was al heel snel terug. Prullenbakken die door de straat heen vlogen en allerlei ander los spul. Gelukkig hadden wij geen schade, behalve dat er een paar boompjes nu wat schuiner staan. Het spookte in ieder geval flink en er waren heel wat huizen zonder stroom komen te zitten. Omdat het de zondag er voor heel erg geregend had was de grond wat zachter dan normaal en waren er vooral veel grote bomen omgevallen.

Hier onder een stukje uit de News & Observer C@.
Gelukkig heeft de hond het allemaal overleeft....


Monday's high winds brought down trees all over Chapel Hill. Trudy Pendergraft, left, holds the family dog, Dan, while she and her husband, Will Pendergraft, survey the damage done to their home on Smith Avenue. Two trees behind the house fell and crushed the second story of their home around 11 a.m., a neighbor said. The Pendergrafts were not home when the trees fell on the house, but Dan was, and he was brought out unharmed.

Zo als de voorspellingen er nu naar uit zien, komen we nu in wat rustiger weer terecht en gaan ook de temperaturen oplopen. Maar goed ook, want het is hier nu gewoon kouder dan in NL, hi hi hi.
Nu bedacht ik me gisteren ook dat ik helemaal vergeten ben om deel 5 (dacht ik al) van het "Pearle verhaal" te vertellen. Het "Pearle verhaal" of te wel Ron's bril. Voor de vakantie waren we nog naar de Pearle meneer geweest en die had nu wel een glas met de goede cylinder, maar nog niet met de goede sterkte. Daar de cylinder bij Ron belangrijker is en zijn sterkte niet zo heel hoog, heeft dit het meeste effect gehad. En beviel dit glas al een heel stuk beter bij Ron. En eigenlijk had Ron nu zoiets van ik denk dat ik deze maar hou. Maar bij terugkomst van de vakantie stond er op het antwoord apparaat een bericht van de Pearle meneer, dat nu dan echt het juiste glas binnen was. Zaterdag zijn we daarom weer langs geweest en als service had de Pearle meneer een geheel nieuw montuur en twee nieuwe glazen besteld. En vertelde Ron dat hij de bril die hij tot nu dus steeds gedragen had, mocht houden als reserve. Gratis en voor noppes, als service en een beetje ter tegemoetkoming van alle keren dat we naar de winkel waren gekomen. Echt heel aardig van Meneer Pearle niet? Inmiddels hebben we wel ondervonden dat een reserve bril nooit weg is, want zo'n plakbandje was ook maar behelpen ;-)

Groetjes Petra

9 opmerkingen:

Petra zei

Inderdaad hier ook heel veel steun voor VT, overal vlaggen en iedereen, die er een had liep in VT sweater of shirt gisteren. Vijf van de slachtoffers kwamen uit dit gebied, eentje uit Vienna. En dan vind ik het inderdaad hartverwarmend, dat, al kende lang niet iedereen haar, je overal in winkels en bij huizen steun voor de familie Turner en de families van de andere slachtoffers ziet. Het leven gaat verder, maar ons gevoel van veiligheid heeft weer even een flinke knauw gekregen.

Anoniem zei

Ja, ik vind ook dat Amerikanen elkaar heel goed steunen in moeilijke tijden. Ook bij 'charity' kan je dat zien : een Amerikaan is dikwijls gul in het geven...

Onze gedachten gaan vooral uit naar de betrokkenen, de families en vrienden...

Inderdaad wel leuk dat hij het reservepaar mocht behouden! Wel goed bekeken, want zo weet Mr Pearle je toch te vriend te houden...

Groetjes,

Hilde
www.hilde.verenigdestaten.info

Anoniem zei

PSje : sinds Blogger de niet-Bloggers meer toelaat om het webadres achter te laten (er verschijnt geen link meer), heb ik ondervonden dat ik als 'anoniem' of 'other' steeds 2X of soms wel 3X een woordverificatie moet doen om een commentaar achter te laten... vind ik wel ergerlijk! En het weerhoudt me er soms van om comments achter te laten...

Groetjes,

Hilde

Anoniem zei

Dus nu komt er echt geen deel 6 meer?

Petra zei

@ Hilde
Ik zal er naar kijken. Dat wist ik niet. Inderdaad die woordverificatie is heel vervelend, maar soms wel nodig.....

@ Wendy
Laten we hopen van niet ;-)

Anoniem zei

Als rasechte bril drager (-9 en -10)heb ik altijd een reserve. Ik kan geen minuut zonder en zou in paniek raken als ik geen reserve heb. Toch wel service dat hij die bril mocht houden voor nop.

kastelke zei

Petra, ik begrijp volledig wat jij wilt zeggen met dat samenhorigheidsgevoel, dat heb ik zelf ook heel erg sterk ervaren op een 4th of July viering toen wij in Amerika woonden. Dat is niet te beschrijven, het is me toen zo overvallen, en ik vond het echt heel overweldigend.
Ja, die Pearl... als ze dikwijls zo in de fout zouden gaan, zouden ze al lang failliet zijn!

Anoniem zei

ook wij schrokken van het vreselijke nieuws van VT. En dan krijg je hier zoveel reacties van "typisch Amerika" of "Eigen schuld met zo'n President" en dan begint in mij het bloed toch even te koken. Op enkele nieuws Blogs hier in NL lees je ook reactie als "jammer dat dat lekkere wijf ook dood is"
Ja sorry dat ik hier nu op jouw blog mijn frustratie uitlaat maar waar is het respect voor de medemens gebleven.
In tijden van zoiets is het goed om te lezen (en te weten) dat de Amerikanen elkaar in dit soort situaties juist weten te steunen. Na bv Katrina kwam heel het land in beweging om te helpen in NO. Na 9/11 waren er hulpdiensten uit het hele land te vinden rond Ground Zero om te helpen en zo zijn er nog voorbeelden genoeg.
Helaas zijn er hier steeds meer landgenoten die denken dat ze over de Amerikaanse bevolking kunnen oordelen terwijl ze nauwelijks iets over het land en haar volk weten. Gelukkig zijn er ook nog mensen die beter weten.
Ons medeleven voor de nabestaanden van VT, een tragedie die veel meer slachtoffers heeft achter gelaten dan velen zullen beseffen.

Petra zei

@ Hein
Mooi stukje! Het is inderdaad makkelijk te zeggen, het komt door de wapens en zoiets kan alleen in Amerika. Feit is gewoon dat die jongen helemaal verknipt was.
Net zoals jij sta ik er van te kijken hoe Amerikanen heel snel van zoiets ontzettends negatiefs, iets positiefs kunnen maken. En dat allemaal door saamhorigheid. Echt "united we stand".....