woensdag 9 augustus 2006

WTC, the movie


Al vanaf maandag waren we van plan om naar de film te gaan. Maandag begon het rond 5 uur heel hard te regenen en te onweren. Dus zijn we thuis gebleven. Gisteren was precies het zelfde alleen zonder de onweer. Maar vandaag was er een zonnetje en geen spatje te bekennen. Dus we besloten vanavond echt te gaan. We wilden eigenlijk naar een komedie gaan, maar gisteravond zagen we een voorstukje van een film met Nicolas Cage als hoofdrolspeler, genaamd "World Trade Center". De beelden die we zagen waren aangrijpend. Vandaag zou hij in premierre gaan en we besloten om naar die film te gaan.
En heel de film was aangrijpend inderdaad. De film gaat over de dag van 11 september 2001. Maar uit de ogen van de mensen die daar waren. Met name twee politie agenten van Port Authority. Zij hadden een melding gekregen en gingen met een team naar WTC1 want daar was een vliegtuig op in gevlogen. Dat er nog een vliegtuig in gebouw 2 binnen gevlogen was hadden ze nog niet mee gekregen en toen stortte gebouw 1 in, waar zij zich in bevonden. Je ziet de momenten van de familie die hoorde dat ze binnen waren. De reacties van hun kinderen. De periode dat ze bekneld zitten. Dat het tweede gebouw instort en dat de redding nabij is.
Het is heel raar om deze film te zien, want je weet al wat er gaat gebeuren. Je ziet ze het gebouw in gaan. Jij weet wel dat er een tweede vliegtuig was. Jij weet ook dat het gebouw gaat instorten. Ook nummer twee. Vond het een heel aangrijpende film en mooi verfilmd. Vanuit het oogpunt van de mensen zelf. De werkelijke verhalen achter de geschiedenis.

In de bioscoop was er een aparte stilte. Er werd na een kwartier in de film, geen popcorn meer gegeten, niet gegiebeld. De bezoekers waren in trance en met eerbied naar deze film aan het kijken. De film is ook een eerbetoon aan hen die bij het WTC het leven lieten. Aan het eind van de film zie je de namen van hen van het team van Port Authority. Van het hele team hebben deze twee mannen het als enigste overleeft. Weet nog toen, dat er twee mannen gered waren na een aantal dagen van de nieuwsberichten destijds. Tijdens deze film dacht ik steeds, ik hoop dat het deze twee mannen zijn. Het is vreselijk te denken dat er van al die mensen (2745) er maar 20 levend tussen al die brokken gered zijn.
Ook moest ik denken dat het nu 5 jaar verder is en hoe het erna allemaal gegaan is. Hebben de mensen die dit op hun geweten hebben dit bewust gewild? Al deze mensen in het WTC gevangen. Hun families, kinderen, vrienden, collega's. En indirect de vele mensen die na deze gebeurtenis in de verschillende landen het leven gelaten hebben?
Al met al zal deze film het nodige stof weer doen oplaaien. En misschien is het ook wel goed, zodat we dit nooit vergeten. Er zijn vele levens door veranderd. Sterker nog ik denk eigenlijk de hele wereld......

Petra

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Dank je Petra, voor je aangrijpende verhaal, ik ga de film beslist zien, al weet ik dat ik behoorlijk "kapot"uit de film zal komen.

Groetjes Ronny.

Anoniem zei

hallo ron en petra .heb op de tv een stukje .over de film van het world thrade center gezien. die politie agenten .van port authority. deden hun verhaal. en gaven toe steming.om het te ver filmen. maar zelf deden ze niet mee. lijkt me ook vreselijk. als je dat zelf nog en keer moet gaan doen .voor de film. maar je heb het wel heel aan grijpend geschreven. heel zielig.denk niet dat ik het aan zou kunnen om te kijken. groetjes je schoonmoeder.

Becs zei

Alleen al bij het lezen van jou blog, krijg ik de rillingen. Ik denk dat als ik deze film zou gaan kijken ik het niet droog zal kunenn houden.

Larissa zei

Ontzettend mooi beschreven Petra, ik kreeg er ook de rillingen van! Ik weet niet wanneer de film in Nederland uitkomt, maar ik wil er ook graag heen!

Wat ik me trouwens afvraag, toen ik in Amerika was zag je op tv steeds de aankondiging van die film,dat ie in de bios zou komen, maar ze zeiden dat ie pas vanaf 13 augustus in de bios zou draaien, maar jij bent er gister al geweest!

Annemiek zei

Ik hoef het niet te zien,misschien over 10 jaar. Ik weet nog dat we toen dachten dat de wereld veranderd zou zijn, maar hoe wisten we nog niet.
En net vandaag in het nieuws dat er aanslagen verijdeld zijn.

Anoniem zei

petra ik weet zeker dat ik die film niet ga zien ,als ik er aan denk hoe dat vliegtuig dat gebouw in vloog dat beeld zal
nooit vergeten.
En juist nu wat er in Londen gebeurd,ik weet uit ondervinding hoe streng ze zijn en weet nu dat ze dat voor onze veiligheid gedaan hebben al besefte ik dat toen niet ,ik ga die buldog nog aardig vinden . Barendrecht

Petra zei

Je beschrijft het mooi, maar net als Annemiek ben ik niet van plan hem te gaan zien. Als ik naar de film ga wil ik tenminste een keer vergeten, dat de terreurdreigingen nog lang niet weg zijn.

Anoniem zei

Ik wil deze film zeker weten wel zien, we moeten ons denk ik bewust zijn, dat het terrorisme nog lang niet weg is. We hebben het hier over extremisme, in de ergste vorm. Het staat dichter bij ons bed dan we denken helaas. Zo geconfronteerd worden met dit verdriet doet je realiseren hoe omvangrijk deze tragedie was en is. Fijn weekend !