maandag 20 juni 2005

Geslaagd

Omdat het gistermiddag zo regende en ons zwembad middagje in de soep liep heb ik me die middag gestort op de instructie folder van de DMV. (Division of Motor Vehicles) Het Amerikaanse CBR. In die folder staat wat je moet weten om voor een test naar de DMV te gaan om een Amerikaans rijbewijs te gaan behalen. Heel belangrijk is, dat als je een stilstaande schoolbus voorbij rijdt, je 5 punten aangetekend krijgt op je rijbewijs en bij 7 punten heb je dikke kans dat je je rijbewijs kwijt bent. Niet doen dus.... Ook staat er precies in beschreven wat er gebeurt als je gearresteerd wordt met een bepaalde hoeveelheid alcohol in je lichaam. Ook maar beter niet doen dus. Al met al gaat het veel om wat je vooral niet mag doen en wat de "schade" is als je het wel doet. Verder staan er een aantal verkeersborden in die je geacht wordt te kennen. En verder veel stof zoals waar de meeste ongelukken gebeuren en wat je dan moet doen. Dus vanochtend ben ik naar het DMV kantoor in Cary geweest. Anders dan in NL mag je daar zo binnen lopen, zonder afspraak of wat. Ik moet eerlijk zeggen zo aan de buitenkant is het net een gezellig stationnetje. Het lig ook inderdaad langs de spoorlijn en misschien heeft het zelfs nog wel die functie ook.



Maar binnen is het een beetje sombertjes. Althans niet vanochtend, want toen ik binnen kwam had ik maar 1 persoon voor me. Ik ben wel es met Ron daar geweest om zo'n boekje op te halen en toen stond er een rij van heb ik jou daar. Maar nu was ik zo aan de beurt. Dus het begon goed, had ik het idee. Een DMV meneer riep me en ik mocht plaats nemen aan zijn bureau. Na alle papiermassa te hebben ingeleverd en nog wat vragen over wat mijn achternaam nou werkelijk is. Want de meisjes naam en je aangetrouwde naam, levert hier toch wel vaak wat vraagtekens op aan de andere kant van het bureau. Maar we zijn er uitgekomen en voor ik het wist mocht ik in het apparaat wat op zijn bureau stond kijken. Zoiets als wij in Nederland bij de opticien hebben om je ogen te testen. Misschien daarom ook eerst de ogen test. Allemaal lettertjes die ik op moest noemen. Er onder stonden een aantal verkeersborden die ik moest herkennen. En gelukkig, ik wist ze allemaal. Na nog wat vragen te hebben beantwoord over mijn lengte, kleur ogen en kleur haar, stuurde Meneer DMV mij naar een beeldscherm en ik moest plaats nemen achter degene waar mijn naam op klaar stond. Het waren 25 vragen waarvan je er 5 fout mag hebben. Het is even goed de vraag lezen, maar ik hobbelde aardig door de vragen heen en pas bij vraag 19 had ik mijn eerste fout. De vraag ging over wat doe je als er een bocht aankomt. A. remmen B. vaart minderen maar met een bepaalde vaart de bocht nemen of C. gas geven. Ik had dus voor B. gekozen..... Fout !! Remmen was het goede antwoord en dat wordt je ook gelijk mede gedeeld op de computer. Jeetje, net nu ik bijna Game, Set and Match had zeg. Nog een herkansing dus voor de vraag 20. Hij ging over wat een veilige afstand was tussen twee rijdende auto's. Ook een beetje tricky vraag, want ze beginnen met een x-aantal yards dan komt antwoord B met twee seconden en dan weer een bepaalde afstand. Gelukkig had ik gelezen van de twee seconden. En ja,nog 1 vraag te gaan en ik was geslaag voor het theorie gedeelte. Die vraag ging over de dode hoek bij een vracht wagen. Dat was een makkie en het beeldscherm ging nog net niet juichen, maar hij stopte met vragen stellen en ik was geslaagd voor het theorie. Dus mocht ik me weer melden bij Meneer DMV. Na weer een papierstapeltje vertelde hij me dat hij een stukje met me mee ging rijden. Dus op naar buiten. Hij vertelde dat ik in mocht stappen en het raam een beetje open mocht doen. Hmmm vond het wel vreemd, want hij stapte nog niet in. Maar wat bleek, hij ging mijn knipperlichten, remlicht en koplampen controleren. En die deden het gelukkig allemaal. Toen stapte hij in en vertelde dat als ik het "safe" genoeg vond, ik achteruit de parkeerplek mocht verlaten. Jeetje wat een raar idee zeg, weer zo'n iemand naast je die verteld hoe je moet rijden en wanneer links en wanneer rechts. Moest eigenlijk een beetje aan Miep denken toen hij zei ga hier rechtsaf. hi hi hi. Maar dit keer geen Miep, maar meneer DMV. Eenmaal aan het rijden kwam meneer DMV los en vertelde dat zijn buren van de overkant ook Nederlanders waren. Alleraardigste mensen vertelde hij. (ha ha, tuurlijk, het zijn hollanders, dacht ik) Maar zei heel tactisch, oh, wat leuk zeg..... ;-)
En zo babbelden we over de verschillende culturen en over de landen waar meneer DMV was geweest. Uiteindelijk mocht ik in een woonwijk straatje keren en daarna een stukje achteruit rijden, waarbij ik op mijn weghelft moest blijven. Allemaal ging dat vlotjes, want er was echt nergens verkeer te bekennen. Na een paar keer stopbord en een holletje naar beneden stonden we al weer voor het DMV kantoor. Ik mocht de auto parkeren en volgde meneer DMV naar binnen. Maar hij zei maar niks. En ikke, die wilde toch wel weten hoe ik het er vanaf gebracht had. Maar nee hoor, hij liet niks los. Eenmaal weer achter zijn bureau zei hij mompelend. "You're driving was fine" Ok, zei ik, maar dacht ben ik nou geslaagd of niet? Daarna mompelde hij verder: "OK, that's $ 15,-". Oh, ik mocht betalen?..... En keek hem waarschijnlijk iets te verbaasd aan en toen zei hij, "Ja we zijn al aan het betalen toe gekomen". Maarre.... vroeg ik, ben ik dan geslaagd? "Yes Mam" zei hij. Yipppppiiiieeee!!! Poehee, dat was toch wel een opluchting. Ik denk dat het rijden misschien hooguit 10 minuten had geduurd, maar het was toch wel weer een poosje geleden dat ik examen had gedaan. Maar het was goed gegaan. Meneer DMV verwees me naar een ander bureau en ik mocht daar in een stoel plaats nemen. Het bleek dat dit "pasfotomaak-afdeling" was. Even een vriendelijke lach en 2 minuten later had ik mijn rijbewijs in mijn handen. Goh....... dat is toch wel eventjes anders dan in Nederland, niet waar?

Groetjes Petra

http://www.beardie.nl

7 opmerkingen:

Anoniem zei

nou van harte gefeliciteerd maar dan he:D het gaat idd wel een stuk makkelijker dan in Nederland, en nog eens een stukje goedkoper ook. Hier haal ik niet voor 12 euro mijn rijbewijs. En nu ben jij in het bezig van 2! rijbewijzen, geluksvogel. En Ron, wanneer gaat hij, of is hij al geweest?

kastelke zei

Proficiat, Petra!
Weet je dat ik al zenuwen krijg als ik het nog maar léés, over dat examen? Niet dat ik een slechte chauffeur ben (op 17 jaar tijd nog nooit een ongeval veroorzaakt). Maar ik ben altijd zo vreselijk nerveus als ik examen moet doen (voor wat dan ook)...
En wat een service zeg! Zelfs voor de pasfoto's moet je niet eens zelf tot bij een fotograaf gaan!
De vragen lijken mij inderdaad wel een beetje verwarrend. Want is er nou werkelijk zo'n verschil tussen a en b in het nemen van een bocht?...

Anoniem zei

hoi

van harte gefeliciteerd met rijbewijs twee. keurig hoor. ik denk dat ik romy ook maar naar jullie stuur als ze aan autorijden toe is . En wat dacht je van je schoonmoeder. zou dat wat zijn?

groetjes ingrid

Nel zei

Van harte Petra. Wel fijn dat je nu mobiel bent, lekker overal naar toe in je auto met airco.
Wat een heerlijke manier om je rijbewijs te halen, ik denk dat m'n dochter reuze jaloers is, die is al twee keer gezakt om iets heel simpels.

Anoniem zei

Eigenlijk bezopen dat je je rijbewijs "opnieuw moet" halen. Ga je in Amerika opeens zonder handjes rijden ofzo? Maar ik ben blij dat je het hebt, en bovenal gevierd heb...;}} gr. anja

Annemiek zei

Nou, dat heb je weer binnen. Het is vlotjes gegaan moet ik zeggen. Hier staat altijd zo'n rij bij de DMV, en ze hebben er de norste mensen van de county werken.

Petra zei

Ha ha, jouw verhaal had het mijne kunnen zijn! Alleen had ik nog nooit in een automaat gereden en probeerde het voor de grap in de huurauto van mijn ouders (die er eigenlijk voor hun rijbewijs waren). Ik wist dus niet, dat je eerst de rem in moest trappen en de auto begon meteen te rijden.
Oeps, dacht ik, gezakt! Want dat zou in NL zeker zo zijn geweest. Maar nee hoor, "carry on" zei de norse instructrice. Dus verder gereden. Daarna uitgestapt en ik ook vragen "ben ik geslaagd?". Eerst geen antwoord, maar uiteindelijk dus "Ja, natuurlijk". Pfff, had ik niet verwacht!
Nu is het hier in Virginia wel heel erg aangescherpt, vooral voor tieners en mensen, die voor het eerst hun rijbewijs halen. Je moet eerst kunnen aantonen zoveel lesuren te hebben gehad en ook professionele lessen nemen.
Gelukkig maar, want onze oudste is in september al oud genoeg om met lessen te beginnen!
Gefeliciteerd met je rijbewijs, dat is toch weer een ding minder om je zorgen om te maken!