vrijdag 24 november 2006

Giving Thanks, thanks giving!


Gisteren was het Thanksgiving. De dag die de meeste Amerikanen met hun familie en vrienden doorbrengen. In de loop van de dag was ik ook uitgenodigd om bij vrienden te komen eten. Natuurlijk met traditionele kalkoen. Die overheerlijk was! Voor mij de eerste keer kalkoen op deze manier eten en ik vond het erg lekker. Vond persoonlijk de gravy erg lekker. Had het eigenlijk het idee dat ik dat niet zo lekker zou vinden, maar dat was dus helemaal niet zo. Het smaakte erg lekker en ik kan wel aan deze Amerikaanse traditie wennen eigenlijk. Het is zo anders dan met kerst, waar kado's een beetje de overhand hebben gekregen. Dit gaat om het kleine en het mooie eren. En ik vond het leuk om het kalkoen gebeuren nu eens "echt" mee te maken. Hoe anders is het de dag na Thanksgiving. Dat is namelijk "Black Friday". Op thanksgiving zelf ligt er op de deurmat een super dikke krant. Nou ja de krant zelf is niet zo dik, maar alle reclameblaadjes die daar bij zitten doen hem uitpuilen. Donderdag s'morgens heb ik die blaadjes dan ook op mijn gemakje uit zitten pluizen. En dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar, heb ik alles wat ik leuk vond op een a4-tje geplakt. Zodat het geheel wat meer te overzien was. Daarbij er bij geschreven in welke winkel en hoe laat deze winkel zou openen. Die openingstijden zijn schrikbarend..... Want de eersten zouden al om 5 uur in de ochtend open zijn. Ik had me voorgenomen om niet de wekker te zetten. Maar als ik wakker zou zijn, dan ging ik mijn bed uit. En.... ik werd even voor half zes wakker en dacht nog heel even "wel of niet". En uiteindelijk werd het wel. Even snel met de hondjes naar buiten en om zes uur stond ik voor de deur bij de Staples. Er stond al een rij van zo'n 35 mensen. Niet erg schokkend eigenlijk. Alhoewel het was pas 6 uur, dus eigenlijk wel toch?. Later op tv zag ik dat mensen bij sommige winkel de dag er voor er al waren gaan liggen. En dat er zo'n 400 mensen in de rij hadden gestaan bij een Walmart hier in de buurt. Oeps... dan viel dit dus wel heel erg mee. Terwijl we nog even moesten wachten, kregen we buiten alvast een plattegrond van de winkel met nummers erop ingetekend. En die nummers correspondeerden met nummers van de aanbiedingen. Dus je kon alvast je route in de winkel uit stippelen ;-) Hoe slim van de mensen van Staples. Er was een webcam in deze winkel in de aanbieding voor 10,- dollar. Dezelfde die we al hebben, maar daar hadden we 59,- dollar voor betaald. Dus wel aantrekkelijk. Bovendien had Staples een aantal aanbiedingen waarbij de artikelen dan gratis waren. Zo was er een stekkerdoos, met bliksembeveiliging en een "laminator". Je moet het product wel betalen en je krijgt er dan bonnen bij die je in moet sturen en dan krijg je binnen een aantal weken een cheque thuis en die kun je bij je bank inleveren en heb je dus het product helemaal gratis. En ik merkte later dat je dat bij Staples gewoon heel "easy" ("that was easy" is hun slogan hier) op het internet kon doen, dus dat is alvast gedaan. Verder had ik daar nog 60 DVD die je gebruiken kan om te branden voor 3,- en een hele goedkope memory stick. Al met al leuke dingen voor de mens ;-) Daarna door naar de Radio Shack. Daar had ik ook een paar dingen gezien, waar van 1 met een mail in rebate. Zoals dat dan genoemd wordt. Ook die was er nog, dus snel betalen en door naar de Home depot. Ik had heel tactisch de winkels uitgekozen, want deze drie zitten vlak bij elkaar en vlak waar wij bij wonen. Ja, het is nog niet zo makkelijk dat Black Friday shopping gedoe! Bij de Home Depot hadden ze een kerstboom (nepperd hoor) met 400 lichtjes voor 30,- en de mail in rebate was ook 30,- dollar. Dus ook voor noppes uiteindelijk. Toen ik hem zag dacht ik nog van zal ik het doen, want het was niet echt een beauty eigenlijk. Maarja die 400 lampjes deden het hem he..... Later dacht ik nog wat loop je nou te teuten, hij is gewoon gratis en dan ook nog commentaar hebben. Het was duidelijk ik had het verhaal van de dag ervoor toch misschien niet goed meegekregen, hi hi hi. Thanks Giving Petra! Of te wel giving thanks voor de gratis boom, hahaha. Alhoewel dit meer een materiele giving thanks was natuurlijk. Maar het idee kwam wel bij me op. De dames bij de Home Depot waren uiterst vriendelijk. Ik had ook nog wat witte kerststerren die in de aanbieding waren mee genomen en ik kreeg een brede en wel gemeende glimlach van de cassierre. Waarschijnlijk zag ze mijn twijfels over de "ugly" kerstboom, maar besloot me te verzekeren dat ik zeker een "really good deal" te pakken had. Ja, think thanks giving for free.... Daarna door naar Circuit City. Op de 1 of de andere manier zeg ik altijd Short Circuit. Wat kortsluiting betekent. Maar de naam Circuit City blijft gewoon niet hangen bij me. Weet niet wat het is. En eigenlijk vindt ik Best Buy ook een fijnere winkel, maar die hadden niet een hele goedekope DVD-brander in de aanbieding. Dus ik had gegokt op Short Circuit oh nee Circuit City. En wel de nieuwe vestiging in Apex. Ik dacht namelijk slim te zijn en te hopen dat niet veel mensen wisten dat deze pas geopend was. Nouwwwwwww dat was ijdele hoop, want toen ik aankwam rijden was er bijna geen parkeerplek te vinden. Let wel dit was vijf over zeven 's morgens! Eenmaal binnen hoorde ik het trieste nieuws van een zeer jonge en gestresste verkoper dat de DVD recorder van 57,- dollar allllllaaaaaang uitverkocht was. Helaas, dan maar snel kijken of de SD kaart van 1GB er nog was. Ook weg.... vertelde hij met een neptriest gezicht en de DVD's om te branden, ook foetsie "M'am". Nou dit was niet een geslaagd bezoek en niet lang daarna was ik ook foetsie uit de Short Circuit. Dan snel door naar de Target. Daar had ik ook wat gezien, maar dat was ook al "Sold out". Het bleek al snel dat ik mezelf dus in drieen had moeten splitsen zodat ik overal vroeg aanwezig was geweest. Maar ik had mijn kerstboom en webcam, niet waar? Kwestie van prioriteiten stellen, ha ha ha. Daarna door naar de Lowes (deze zitten allemaal vlak bij elkaar). Daar hadden ze amarylissen en mooie kransen van vers groen en een verse guirlande voor 7,- dollar. Voorheen maakte ik die in NL zelf, maar voor 7 dollar kun je niet gaan staan ploeteren. Gun de Lowes ook wat niet waar. Giving thanks you know ;-) De mannen op deze afdeling hadden het niet zo druk. In de Lowes was een run op het gereedschap en (nog) niet op het kerstgroen. Dus twee bediendes kwamen me met raad en daad bijstaan. Morgen zal dat al een heel ander verhaal zijn. Ik zag namelijk vanmiddag al aardig wat auto's met een kerstboom op het dak rijden en ook hier in de straat zijn al wat huizen versierd met lichtjes. Leuk!!! Hier mag dat al.... en niemand die je een boze "het-moet-nog-sinterklaas-worden"-look geeft. Want die boot die vaart niet deze kant op namelijk ;-)
Met het kerst groen van de Lowes door naar Linen and Things en ook daar de op mijn beplakte a4-tje staande superaanbieding was "sold out". Maar.... hier deden ze aan rainchecks. Dat wil zeggen een tegoedbon, dat je het kan kopen voor die aanbiedingsprijs als ze weer voorradig zijn. Ik moest mijn gegevens achter laten en dan wordt ik zelfs gebeld als het binnen is. Dat is nou nog eens service. Afijn..... het was kwart voor negen en ik was uitgeshopt. Zo.... dat vroege opstaan zorgt wel voor een hele lange dag zeg. Bij thuiskomst al het moois aan de hondjes laten zien, ha ha ha. Die alles bekwispelde alsof ik een hele grote prijs mee naar huis had genomen. Heerlijk die vrolijkheid toch. Maandag kunnen we weer met de tweevoeter babbelen, hi hi hi. Tot die tijd bieden zij mij zeker een luisterend oor en brengen ze veel gezelligheid hier in huis. Al is het maar het besnuffelen van al die tasjes en dozen. Daarna met ze naar buiten gegaan, want het was prachtig weer vandaag. En de temperatuur was ook flink stijgende. Lekker even weer wat anders dan die regen van eergisteren.
Daarna nog even gekeken of de dingen die uitverkocht waren nog on-line te bestellen waren, maar dat was bij alle drie de winkels niet mogelijk. Vond het wel een beetje vreemd. Het waren allemaal "in-store" aanbiedigen. Wat inhoudt dat je die alleen in de winkel kunt krijgen. Waarschijnlijk in de hoop dat je dan ook nog wat andere dingen in je mandje zult gooien? En on-line doe je dat wat minder snel misschien. Afijn er zal ook wel weer een commerciele strategie in zitten. Dus in de loop van de ochtend had ik de net nieuwe webcam op de computer geinstalleerd en dat maakt het skypen toch wel weer wat leuker. De skypelijst was dan ook wat langer dan normaal vandaag. Ook met Ron even geskyped en dan is de webcam toch wel heel leuk. Gek er zitten zoveel kilometers tussen, maar dan lijkt het zo dichtbij. Ron's Thanksgiving diner bestond uit pannenkoeken. Heel iets anders dan mijn heerlijke "turkey", maar hoorde Ron niet klagen ;-) De reden dat ik niet mee ben naar NL is dat ik de hondjes hier niet naar een pension wil brengen. Ik ben daar een beetje moeilijk in en dus is dit de enige oplossing voor ons. Ze brengen ons zoveel vreugd en daar zijn wij heel blij en dankbaar voor. En dus gaan we ieder apart naar NL of zorgen we voor een vertrouwde oppas hier in huis. Enne... volgens mij zijn Stace en Connor ons daar wel heel erg dankbaar voor, om het moraal van dit verhaal weer even terug te laten komen ;-) Na Ron op de Skype, heb ik mijn moeder en mijn neefje nog gesproken. Ook zij gaven hun thanks. Want Ron was vanmorgen bij ze geweest en had de Sinter/kerst kadootjes bij hen gebracht. Zo leuk om te horen hoe blij Dylan was met zijn spulletjes uit Amerika. Helemaal uit Amerika hoor... Hij is helemaal bezeten van de "hotwheels" autootjes en hier hebben ze daar van alles en nog wat van. Dus succes verzekerd ;-)
Daarna nog Erna en Yvonne gesproken en zij hebben Stacey en Connor ook weer even live gezien met de webcam. Zo leuk hoe de honden reageren op hun stem. Dat was al zo toen ze Ron en mijn moeder hoorden. En dus ook bij Yvonne en Erna. Vooral toen Murray van Erna ging blaffen waren ze helemaal wakker ;-)
Dus al met al is Black Friday hier omgevlogen en maken we ons op om morgen de kerstboom te gaan doen. Alles staat al beneden, maar moet even flink zin maken om de lichtjes te gaan doen. Die nieuwe met de lichtjes er al in is voor in de "voortent" maar wij hebben zelf er 1 waarvan je dus gewoon de lichtjes er in moet doen. Denk dat het in elk gezin wel het zelfde gevecht is. De lichtjes er in en dan blijken er een stuk of 10 het niet te doen, waardoor de andere 90 je hartstikke fel in je gezicht schijnen en bij iedere beweging in de knoop raken. Grrrrr, als het eenmaal staat vindt ik het oergezellig, maarrrrrr eerst die lichtjes.......

Groetjes Petra

14 opmerkingen:

Guus zei

Wow... dat je vanzelf om 5:30 wakker werd! Wij hebben toch maar uitgeslapen vandaag.

Veel plezier met je kerstboom! ;)

Anoniem zei

Hahaha wat een verhaal over Black Friday. Ik hoop in ieder geval dat je kerstboom geen Short Circuit heeft want dan heb je echt een probleem. Zelf hebben we niet aan inkopen gedaan behalve 2 spijkerbroeken. Rebates vind ik zo waardeloos, heb er al veel problemen mee gehad. Zorg ervoor dat je van alles een kopie maakt voor je het wegstuurt maar misschien weet je dat al.
Goeie koopjes gedaan hoor. :)

Anoniem zei

Hoi Petra, ik volg al een tijdje je weblog en vind het iedere keer weer genieten om jullie avonturen te lezen! Sinds wij vorig jaar voor het eerst naar de USA op vakantie zijn geweest ben ik er helemaal weg van en net zoals jullie zijn wij echte hondenliefhebbers. Wij hebben er zelf 3 ( volgens sommige mensen echt te veel... maar ja ze zijn ook zoooo lief) Ik blijf je log zeker volgen en succes met je kerstboom!
Groetjes Wilma Reijnhoudt

Nel zei

Nou Thanksgiving is toch een andere manier van dank zeggen dan de dankdag die hier door sommige kerken worden "gevierd"
Jee, wat vroeg je bed uit voor de uitverkoop, maar dan heb je ook wat. Je hebt behoorlijk je best gedaan, jammer dat sommige dingen al snel uitverkocht waren. Maar wel lekker voor de winkel.

Anoniem zei

pfff half zes op om te shoppen, het moet niet gekker worden want je bent nog niet geslaagd voor alles. En dan zeg jij tegen ons dat we alle inkooprecords breken!!! Nou wel leuk alle kerstspullen weer van stal halen, is toch altijd weer gezellig in huis. Dat is leuk thuiskomen voor Ron. Nou veel plezier vandaag dan met "versieren".
groetjes,
Anneke

Anoniem zei

Nou ik had graag met je mee gegaan, hihihi
Erg leuk om Stacey en Connor alive te zien, het duurt nog wel een tijdje voor we weer kunnen knuffen.

Veel sterkte met alle versiersels en lichtjes.

Erna

Annemiek zei

Je hebt het Amerikaanse shopping al helemaal onder de knie! Erg strategisch aangepakt hoor :)

Anoniem zei

Wat een leuk verhaal over alle kanten van Thanksgiving, en leuk die nieuwsuitzending erbij....ben net terug uit Florida en zulke dingen zijn erg goed om mijn heimwee gevoel weg te nemen (NOT..:-)).

Nu nog wel even die boom met 400 lichtjes op de webcam he???

Die hondebeesten van jou hebben maar mazzel met zo'n 'moeder', en volgens mij weten ze dat...wat ze zijn denk ik net zo gek op jou...:-)

groetjes vanuit Den Haag,
Karin

Petra zei

Ha ha,in gedachten zie ik je helemaal gaan in die winkels. Vooral de "fake" "Sorry, all gone :(". Nou, in ieder geval was je toch goed geslaagd en die hondjes van jullie boffen maar met zulke lieve "ouders"!

Anoniem zei

Happy Thanks Giving!
Whaha, als de kat - man - van huis is, danst Petra op tafel! Lekker geshopt meid? :-) Tja, je moet je tijd ergens mee vullen hè, als je in je uppie zit! Maar tegen de tijd dat jij je boompje eindelijk versiert hebt, is Ron vast wel weer terug hoor ;-) Succes!

Knuffels voor je doggies & neem er zelf ook een!

Anoniem zei

Je hebt flink ingekocht zeg Peet. Jammer dat sommigen dingen sold out waren, maar al met al niet slecht wat je allemaal in huis gehaald hebt :-))
Als alles goed is gegaan staat de boom nu en staat alles in helle verlichting hihi. Was trouwens leuk de boys weer eens live gezien te hebben:-)) Een prettige zondag, nog even en dan komt de tweevoeter weer thuis!!

Petra zei

@ Guus
Ja dat is de tijd dat Ron wakker wordt als hij naar zijn werk gaat en ben dan meestal ook wel wakker.
Ook op een zaterdag of een black friday.
De boom staat ;-)

@ Blips
Ik heb 1 keer gehad dat ik moest bellen maar tot op heden hebben we alles steeds keurig terug gehad. En ik ben Nederlander genoeg om ook die cheque in te gaan leveren en die niet te laten verlopen, hi hi hi.
De spijkerbroeken waren ook een koopje zeg!

@ Wilma
Leuk dat je meeleest ;-)
Zo te lezen hebben we al twee dezelfde interesses. Amerika en de hondjes. Drie, is drie keer zoveel plezier van 1 hond toch?

@ Nel
Ja ik denk dat de detailhandel ook wel blij is met Black Friday.

@ An
Ja ik heb het goed van jullie afgekeken. Of was het nou andersom?

@ Annemiek
Heb geleerd van vorig jaar. Toen stond ik er soms een beetje beduusd bij. En nu was ik helemaal voorbereid te werk gegaan, ha haha

@ Erna
Toch iets later plannen dan volgend jaar....

@ Karin Den Haag
Ik heb er zojuist een foto van gemaakt. 's Avonds is ie eigenlijk best wel mooi ;-) Komt echt door die 400 lampjes, hahaha.

@ Kasaka
Ja de "target" is niet helemaal gehaald, maar ben blij met wat ik heb kunnen "scoren" ;-)

@ Karin
De lichtjes zitten er in hoor. Ook de ugly nepperd staat prachtig kerstboom te zijn in de voortent.

@ Yvonne
Ja heb mijn taken voor vandaag volbracht. Project wordt morgen voort gezet. Veel plezier op de Winner !!!

Groetjes Petra

Annemiek zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Annemiek zei

Ik moet nog even kwijt dat ik erg onder de indruk ben van hoe effectief je het hebt aangepakt hoor. Advertenties uitknippen en plakken, impressive!