donderdag 16 november 2006

Poging nummer twee

Nou die vla van gisteren was geen succes. Na het eten wilde ik de kan met vla pakken en het was 1 dikke pudding. Niks vloeibaars dus. Toch nam Ron wat, maar er zat ook maar weinig smaak aan, zei hij. Dus poging 1 mislukt. Nou had ik vanmorgen Ada aan de Skype en die vertelde dat je bij custard moet blijven roeren tot het afgekoeld is. Bovendien had ik een nieuwe keuken weegschaal gekocht en kon ik nu goed het aantal grammen afmeten. Dit keer halve hoeveelheid. 25 gram custard, 32 gram suiker en een halve liter melk. De custard en de suiker bij elkaar en met een paar eetlepels melk wat aanlengen. De melk op het fornuis en als de melk warm wordt, het custard mengsel erbij. En maar roeren en roeren. Ik had er nu ook wat cacao door heen gedaan voor de smaak. En dan even aan de kook brengen en daarna 3 minuten doorblijven roeren. Dan van het vuur en Ada had gezegd dat je de pan sneller kan afkoelen als je hem in een grotere pan zet met koud water. En maar roeren en roeren. En zowaar... de vla bleef vla! Met 1 vinger (ben weer op dieet, dus 1 vinger was genoeg) even zelf geproefd en helemaal niet slecht. Ron vond het vanavond ook lekker dus poging twee ging een heel stuk beter dan poging nummer 1 ;-)
Vanmorgen ook koffieochtend. Dit keer in Apex bij Helga. Ik had nog even getwijfeld of ik zou gaan. Vannacht werden we opgeschrikt door heel harde onweer en enorme regen. Het kan hier behoorlijk onweren, maar dit was wel menes nu. En voor deze tijd van het jaar niet echt gebruikelijk. 's Morgens hoosde het nog steeds en ik ging zo als gewoonlijk mijn mail lezen. En ik zag dat ik van de plaatselijke nieuwszender mailtjes had gehad, met tornado watches. Je hebt tornado warnings, (de kans dat er een tornado komt) en je hebt tornado watches, (er is dan een tornado gesignaleerd, maar waar is nog niet duidelijk). Die waren 's nachts verstuurd. Ik deed gelijk de tv aan en zag dat iets ten Noorden/Oosten van Wilmington er een tornado was geweest, waarbij vanavond bleek dat er 8 mensen waren omgekomen. Veelal mensen die in mobile homes woonden. Het is zo veraderlijk als het 's nachts komt. Mensen liggen slapend op bed en zijn niet gewaarschuwd. Ik begrijp ook niet goed dat er nog steeds niks is uitgevonden om mensen op tijd te kunnen waarschuwen. Bij een orkaan zien ze het dagen van te voren aankomen en kun je op tijd je spullen pakken en weggaan. Maar tornado's is een ander verhaal.Die kunnen zo maar ontstaan. Zo 's nachts vindt ik maar een eng idee. Nou is het wel zo dat hier sommige mobile homes van een zodanige bouw zijn, dat ze een kleine storm niet zullen overleven. Dus laat staan dit soort krachten. Maar ik blijf het een naar idee vinden. Voor de tijd van het jaar is het ook niet zo gebruikelijk hier, maar de temperaturen waren vrij hoog en kwam een front aan met lagere temperaturen en dan ontstaan er tornado's. Althans die wijsheid heb ik vanmorgen op tv geleerd. Gelukkig voor ons was het bij ons alleen onweer en veel, heel veel regen. Al snel in de morgen klaarde het weer op en op de tv werd ook gemeld dat het gevaar voor tornado's geweken was en ben ik dus gewoon naar de koffie gegaan. Wat weer heel gezellig was. Er waren drie nieuwe Nederlandse vrouwen bij vanochtend. Nicky, die in het voorjaar waarschijnlijk hier komt wonen. Anja die hier voorheen heeft gewoond en nu hier op vakantie was en nog een "Petra" die al langer in Amerika woont, maar nog niet zo lang geleden naar hier is verhuisd. Het was leuk ze allemaal te ontmoeten. Grappig dat je dan met 8 nederlandse vrouwen bent. Toch wel heel bijzonder hoor.

Groetjes Petra

6 opmerkingen:

Petra zei

Hoi Petra,

Hier ook tornado watch vandaag. De "watch" is trouwens als er kans op is en de "warning" als er een gesignaleerd is (of de radar rotatie in de wolken laat zien). Doodeng vind ik ze!
Je hebt wel geduld,zeg! Al dat roeren en je kunt er niet eens zelf van eten!

Anoniem zei

Ook weer wat geleerd over het maken van vla, thanx
De tuin lag hier vanmorgen ook weer vol met rotzooi. Ik heb gelijk de tv aangezet en als je dan hoort wat er in Wilmington is gebeurd dan schrik je wel, dat is hier minder dan een uur vandaan... Het is zo verradelijk. Wij hebben gelukkig geen schade en houden met dit soort weer altijd het nieuws in de gaten. Alvast een fijn weekend,
Groetjes Patries

Anoniem zei

Vanmorgen op teletekst stond het hoor, tornado's in North Carolina.
Gelukkig niet bij jullie!!

Nou Ron heeft vast gesmuld van de vla.

Erna

Petra zei

@ Kasaka
Ojee, gooi ik alles weer door elkaar. In ieder geval regende het waarschuwingen hier. Het plaatjes bij Wilmington is hier 100 mile vandaan. Dus best nog wel een eind weg, maar je moet er niet aan denken in je slaap...

@ Patricia
Ja had het zelfde gevoel gistermorgen inderdaad.
Jullie ook een lekker weekend!

@ Erna
Nee inderdaad gelukkig niet bij ons. Ron vond de vla erg lekker. Vooral na anderhalf jaar "vlaloos" te zijn geweest ;-)
Groetjes Petra

Anoniem zei

Wat zal Ron gesmuld hebben van z'n vla, gelukkig voor hem was het nu een beter succes.

Gelukkig was de tornado niet bij jullie in de buurt, maar wat zal je geschrokken zijn van de televisiebeelden. Bij het zien van de foto moest ik wel eventjes denken aan Florida waar een hurricane huisgehouden had, toen wij daar aankwamen.

Een fijn weekend. Bij ons is dit weekend de aankomst van de Sint het hoogte punt. Dylan zal genieten (en wij ook hihihi)

Groetjes, Karin

Anoniem zei

Jeetje wat schrikken dan zeg, het is toch wel dichtbij. Enne...die vla wil wat hè, het houd je wel bezig, maar vla is ook zalig. Ik had toen ik zwanger was op het laatst wat brandend maagzuur, en daar hielp dat goed tegen. Doeg