vrijdag 5 januari 2007

Boos en triest tegelijk.

Vanmorgen met de hondjes aan de wandel. Ik ga nu steeds de hele wijk door en neem elk cul-de-sacje helemaal in de rondte. Totaal is dat 3,5 kilometer, aldus mijn stappenteller. Eigenlijk met een duur woord "pedometer", maar wie dat woord verzonnen heeft? Afijn de nieuwe straat achter ons is nu na kerst weer druk bezet met bouwauto's, cementwagens en ander bouwachtige activiteiten. Overal duiken nu ook ineens bordjes in kavels op. Van de makelaar, van de bouwer en voor de gemeentelijke inspectiedienst.

Photobucket - Video and Image Hosting Photobucket - Video and Image Hosting


Inmiddels zijn er vijf huizen te bekennen. Drie in de fundering en twee in aanbouw. Het huis waar ik al eens foto's van had geplaatst is nu dicht en heeft alle ramen er in. En een ander huis wordt nu aan elkaar "geniet". Nouja niet echt geniet hoor, maar met zo'n nailgun in elkaar "genaild" dan. Ongelooflijk hoe rap dat gaat.

Photobucket - Video and Image Hosting


Ik vind het wel grappig om elke keer te zien hoe het allemaal veranderd en neem de nieuwe straat dus op in mijn rondje. Daarna ga ik naar de achterste straat. Dat is een beetje holletje af, wat altijd wel lekker loopt. Al is het wel zo dat je hetzelfde stuk weeer naar boven moet natuurlijk. Bij het 1 na laatste huis, komt er een hond aan gerend. Ik ken de hond en heb hem met baasjes wel eens in de wijk gezien. Nu was hij luid blaffend natuurlijk, maar ook met een rennende vaart. En opeens veranderd de blaf in een jank en valt hij even plat op de grond......... Ik schrik me rot!!! Helemaal croggy kijkt de hond versufd rond. Die twee stappers van mij staan met hun staart tussen hun benen. Wat was dat nou vrouwtje? Mijn hard klopt drie keer zo snel en heb inmiddels door wat er aan de hand is. De hond had een band om van de electric fence. Grrrrrrr.... ik word daar zo boos om. Laten die baasjes zelf eens zo'n ding om doen. Kijken of ze dan ook nog zo blij zijn? Maar ja wat moest ik nou? Als ik naar hem toe zou lopen kreeg de hond nog een shock misschien door het op mij regearen. Wat een vreselijke dingen zijn dat toch. Je ziet ze hier best wel veel zulke electric fences. Inmiddels was de hond gaan zitten. Nog wel een beetje warrig dat wel en zat een beetje om zich heen te kijken. Ik dacht ik loop maar weer door voordat hij eventueel weer wil reageren. En zo'n honderd meter verder op gaat Connor op zijn rem staan. En ik kijk om naar hem zie gelijk waarom. De uitbreker was achter ons aan gelopen. Natuurlijk volgde er een snuffel van beide kanten en gelukkig hoorde ik geen grom en zag ik alleen maar kwispels. Wist namelijk niet of hij van het "lieve-hondjes" soort was. Als ik hem en zijn baasjes soms tegen kom wordt hij heel kort gehouden en wordt er niet gesnuffeld. Maar het ging goed en hij liep een stukje met ons op. Alledrie natuurlijk bij dezelfde paaltjes snuffelen en piesen. En terwijl ik ze zo bezig zag, bedacht ik me dat hij natuurlijk nooit terug ging naar zijn huis, want dan zou hij weer een schok krijgen. Want zo'n fence werkt dan waarschijnlijk averechts. Daarop besloot ik terug te lopen naar zijn huis. In de hoop dat hij zou volgen. Maar de uitbreker ging op weg naar elke brievenbus in de straat en liep steeds een stukje verder weg. Oh nee, dit gaat niet goed dacht ik. Eenmaal bij zijn huis, besloot ik mijn honden even aan hun brievenbus te zetten en aan te bellen. Poging 1, geen gehoor. Nog een poging dan maar? Weer geen gehoor. Lekker zeg!!! Dat zou ik dus nooit doen. Je hond buiten laten en zelf niet thuis zijn. Zeker niet met een electric fense. Een ieder ander kan wel bij je hond. Sterker nog je kan ze ook zo meenemen als je zou willen. Afijn wat nu..... Ik zag hem in de verte nog flink aan het snuffelen hier en daar. Ik besloot hem te roepen...... En wonder boven wonder kwam hij heel hard op me af gerend en ging netjes voor me liggen met zijn buikje om hoog. Wat een gezag kan ik soms hebben he ? ;-) Ik ging een beetje met hem kroelen en heb toen de band van dat electrische ding bij hem afgedaan. En heb de andere riem die hij om had beet gepakt en heb hem zo weer zijn tuin in gebracht. Eenmaal bij hem voor de garage plofte hij neer. Waarschijnlijk was hij toch nog een beetje beduusd van het alles. Onder groot innerlijk protest en schoorvoetend heb ik die rotband weer bij hem omgedaan. En na even gekroeld en wat verstandelijke (nederlandse) woorden tot hem te hebben toegesproken (welke hij echt wel begreep ;-) ....) zei ik "stay" tegen hem en dat deed hij god zij dank!
Daarna heb ik die twee ongelooflijke netjes braaf zittende sukkeltjes van ons verlost van de brievenbus en ben zachtjes de straat uit gelopen. Grrrrrrrrrrrr..... Ik word zo boos om dat soort apparaten en eigenlijk nog meer om dat soort baasjes overigens.

Photobucket - Video and Image Hosting


Groetjes Petra

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Petra, hopelijk heb je dat bordje op het plaatje bij je blog op de voordeur bij die mensen gehangen !!!
Eric

Petra zei

Ach gos, het arme beest! Ik word al boos van baasjes, die hun hond de hele dag buiten zetten, zoals de beagle van onze achterburen, het arme dier blaft de halve dag om binnen gelaten te worden :(. Ik moet telkens de neiging weerstaan om hem stiekem hierheen te nemen.
Hier zie ik die electric fences heel soms, maar je ziet, ze werken niet eens! Ben het helemaal met je eens!

Petra zei

Nog even, ik zou deze mensen wel vertellen, wat er gebeurt is. Niet zozeer voor hen, maar wel voor de hond, als die echt ontsnapt is hij/zij natuurlijk niet veilig.
Groetjes,
Petra

Anoniem zei

Wat zielig zeg, gelukkig heb ik zo'n ding nog nooit gezien...
Weet je al wat je doet als je het baasje tegenkomt?
Gelukkig zijn er ook nog echte dierenliefhebbers!
Bianca

Annemiek zei

Zielig hoor. Ooit hadden we ook zo'n fence gekocht, maar nooit gebruikt.
Ik zie ze hier maar weinig, maar er zijn veel mensen die hun honden gewoon los laten lopen. Het is wel in een buitengebied.

Anoniem zei

Nu wil ik geen olie op het vuur gooien maar eigelijk is het niet zielig MITS je de hond traint. Daar zit hem nu net de kneep. Mensen denken dat als je een invisible fence aanschaft het meteen geregeld is. Dat is dus niet zo, je moet de hond trainen en dat kan even duren. Het wordt trouwens wel tegen de eigenaar verteld en het staat in de gebruiksaanwijzing. Ook zul je de sterkte moeten bepalen om de hond niet een hartaanval te bezorgen.
Wat deze eigenaar waarschijnlijk heeft gedaan is dat ding op maximum sterkte gezet en dat is het dan, geen training maar een ongeloofelijke klap voor die hond. Die hond weet niet wat hem overkomt omdat het niet getraind is en daardoor ook niet zijn grens kent. Hier zie ik ook mensen met zo'n invisible fence en die honden blijven gewoon binnen hun gebied zonder probleem. Die weten gewoon tot waar ze kunnen gaan.
Trouwens met onze pitbull kunnen we zoiets niet doen, drie trekt zich niks aan van een beetje pijn. Vandaar dat wij een 5 foot hek hebben.

Nel zei

Wat heb je toch rare dingen dingen voor huisdieren, begrijp er niks van ondanks het verhaal van "blips"
Laat je hond toch lekker binnen en zorg voor een goeie uitlaatservice of neem geen hond.

Anoniem zei

D'r is niks mis mee om je hond in de tuin te laten als je de deur uit moet. Zorg er alleen wel voor dat je een goed afgesloten tuin hebt met volop schaduw vooral in de zomer. Dat is het probleem met die nieuwbouwwijken waar alles kaal en ongezellig is.(dit is niet als een belediging bedoeld)
Tegen de tijd dat je een boom gegroeid hebt in je tuin zit je in het bejaardenhuis! Ik heb zelf een hond (uit het dierenasiel) en toen wij een woning kochten was een van de belangrijkste punten een tuin met een goede beveiliging en volop bomen.
Je mag de eigenaars wel laten weten wat er gisteren met de hond gebeurde zodat ze er voor kunnen zorgen dat het niet weer gebeurt. Ik weet zeker dat ze het beste voor hun hond willen maar hebben een andere denkwijze om de hond in de tuin te houden dan de gemiddelde honden eigenaar.
Elena Wilson.

Petra zei

@ Eric
Dit bordje had ik eens ergens zien hangen in een winkel en moest er wel om lachen. Nu moest ik er in eens aan denken.

@ Kasaka
Ja zal ze er inderdaad op aan spreken. In ieder geval dat ze weten dat hij nu niet goed afgesteld staat.

@ Bianca
Ik zal het verhaal ook aan hen vertellen.

@ Annemiek
Het ergste vindt ik dat als ze van de schok bekomen zijn en dus naar hun "Veilige" huis terug willen dat ze dan weer een schok krijgen.

@ Blips
Heb zelf gewoon al vanaf het begin moeite hoe mensen hier met hun honden omgaan. Gewoon heel anders dan in NL. Ze wonen inderdaad vaker in de tuin en gaan aan het werk en wandelen bijna of nooit met hen. De hond zal er niks van merken, want die is dat gewend waarschijnlijk. Maar ik ben zo'n teut die alles gewoon zielig vindt. Als ik naar de sportschool rijdt, dan rij ik ook helemaal om. Om niet langs een woning te komen waar er elke keer een andere hond buiten ligt. Wil gewoon niet weten wat er met al die voorgaande honden is gebeurt. Dat wetende heb ik dus natuurlijk niet voor zo'n apparaat gekozen, maar ook net als jij een burgelijk Nederlandse schutting om onze tuin. Gewoon omdat ik het idee niet leuk vindt. Even lekker enthousiast hond zijn wordt afgestraft met een schok. Niet mijn idee van een hond hebben. Maar...... ieder zijn eigen keuze en wellicht met training is het wel een idee. Al ben ik dan nog meer voor de versie van lucht en geur die geblazen wordt dan electrische gedoetjes. Denk inderdaad dat gisteren die band veel te sterk stond afgesteld en zal hen er als ik ze zie op aan spreken. Dit is niet eerlijk tegen over de hond.

@ Elena Wilson
Zoals ik hierboven al schreef zie je hier heel veel honden die buiten zijn. Of overdag buiten en 's avonds in de garage. Onze honden zijn binnen honden en komen alleen buiten als ik er bij ben of in de buurt ben, maar in ieder geval thuis ben. Niet zo zeer van wege schaduw of genoeg drinken, want er is altijd wel ergens een streepje schaduw te vinden. Maar meer ook dat het hier geheel niet vreemd is dat er honden verdwijnen en gebruikt worden voor honden gevechten. Dus dat is voor mij de belangrijkste reden om ze binnen te houden. Daarmee wil ik niet zeggen dat mensen die hun hond buiten houden als ze weg zijn niet goed zijn voor hun honden, alleen ik zou dat niet doen. De hond van gisteren was een hartstikke lieverd, had een lekker dik buikje en volgens mij een heel goed leventje, maar gisteren had hij even een off day misschien. Jammer dat ik er nou net een soort van schuldige van was, omdat ik met onze honden hem lekker enthousiast maakte.

kastelke zei

Oh, Petra, hier zou ik het ook zo moeilijk mee hebben...
Wij hebben ook een draad van 2.00 meter rond het huis laten zetten, zo is het ook veiliger voor onze hond. En ik heb me voorgenomen dat we, als we naar Amerika kunnen verhuizen, ook daar een omheining gaan zetten, ook al huren we daar de eerste jaren een huis. Dusza is gewoon om een paar keer per dag in de tuin te gaan wandelen. Vooral als er een erge wind staat kan ze daar van genieten, of als er rijp op het gras ligt gaat ze daar graag in rollebollen. En dat moet ze ook zo kunnen blijven doen in Amerika!
Niks geen electrische hekken voor ons! :-(

Anoniem zei

He, wat gek, hier in de buurt hebben ze allemaal van die invisible fences... Gewoon omdat alle tuinen hier open zijn! En iedereen weet dat, dus als wij een hond willen aaien gaan wij altijd naar die beestjes toe. Nog nooit had ik daar een probleem in gezien, tot jij erover begon... Ik heb er zelfs nooit bij stil gestaan dat een hond hierdoor kon pijn lijden omdat alle honden hier wel degelijk getraind worden, hoor! De overbuur heb ik hier in het begin toch veel mee bezig gezien...

Zoals je weet, hebben we zelf geen hond, maar mijn jongste zoon is er gek op. De oudste is bang van honden omdat hij ooit werd gebeten... Daarom vind ik die invisible fences (als buitenstaander) wel handig. Onze jongste loopt naar de honden toe en onze oudste blijft mooi op een afstand (en geen hond die hem achterna loopt...) Maar je hebt me wel de keerzijde laten inzien...

Het is inderdaad veel minder diervriendelijk dan ik dacht...

Van diefstal van honden heb ik hier nog nooit gehoord... dat is misschien de reden waarom die invisible fences hier zo populair zijn...

Groetjes,