zaterdag 6 januari 2007

Halibut

Gisteravond zijn we op pad gegaan voor een broodbakmachine. Van de week was Ron aan de slag gegaan met de Koopmans broodmixjes die hij zelf had meegenomen. En dat zette hem aan tot het idee van een broodbakmachine. Nou had ik zelf al eens een goedkope versie geprobeerd en die bakte alleen bakstenen. Dus ik was een beetje twijfelend. Maar na zoeken en snuffelen op het internet hadden we er 1 gezien bij de Target. Dus op naar de Target. Daar gekomen was hij natuurlijk niet voorradig. Hmmm zal je net zien. Zijn bijna gelijkende broertje was er wel en die kwam ook goed uit de testen. Dus zijn we voor die gegaan. Natuurlijk konden we niet wachten tot morgen voor enig brood. En we hadden daarom bij de Target al een kant en klaar bakmix goedje meegenomen. Thuisgekomen lazen we in het boekje dat hij voor het gebruik eerst een keer moet voor verwarmen of zo, om enige olien er uit te laten komen? Anders zou dat in je brood gaan, stond er in het boekje. Nou dat dan maar eerst doen. Jammer, want dit zou iets van anderhalf uur gaan duren. Inmiddels was het half elf toen de bakmachine daar mee klaar was. En eigenlijk was de drang voor een brood maken er nog steeds, hi hi hi. Als twee kleine kinderen met een nieuw speelgoedje. Het broodmixje er daarom snel ingegooid en door het venstertje staan kijken wat hij er mee ging doen. Het zag er door dat raampje best professioneel uit eigenlijk. Maar inmiddels had ik ook gelezen dat het DRIE uur zou duren eer het brood klaar was. Tjemig... het was geen rap bakkertje ons nieuwe apparaat.

Photobucket - Video and Image Hosting


En we gingen dan ook maar slapen in de hoop dat Ron morgenochtend een lekker broodje zou hebben. Midden in de nacht werd ik natuurlijk wakker en ik moest gewoon even snel kijken hoe het met het brood was gegaan. En het zag er heel goed uit. En eenmaal 's ochtends vond ook Ron het een lekker brood inderdaad, maar nog niet echt zo als bij de Hollandse bakker. Hollands brood is wat luchtiger van smaak. Inmiddels heb ik het internet afgespeurd naar Hollandse broodrecepten. In het Amerikaanse brood zit duidelijk meer vet en blijft het daardoor waarschijnlijk ook zo lang goed. Een brood wat je hier koopt blijft zeker 3 weken vers. Ongelooflijk he? Maar het is ook een beetje wekig. Nou heb ik inmiddels wel adresjes waar ze lekker brood verkopen. Zoals (ook) Target en Panera Bread. Maar heel vaak kom ik daar en is het uitverkocht en beiden winkels zijn niet heel erg dicht bij. Zo balen. Dus als het er is koop ik veel broden en vries ze allemaal in. Zo is het me zelfs een keer gebeurd dat ik bij de kassa van de Target stond en ik had 6 broden en bloemkool, kaas en vleeswaren in mijn kar. De man achter de kassa had me vriendelijk gedag gezegd en bij het afrekenen vroeg hij in het Engels of ik misschien uit Nederland kwam. Ik moest lachen, want hoe hij daar nou bij kwam. Nouja, hij had mijn boodschappen gezien en had vroeger een aantal jaren in NL gewoond. En dacht dat kan haast niet anders dan dat ik een Nederlanders was. Weet nou niet of het door het brood alleen kwam of de combinatie met de bloemkool en het broodbeleg. Hoe Nederlandser kan het zijn niet waar? Afijn, om onze brood voorraad toch enigszins vloeiend te houden nu een "Bakkertje" aan/in huis. Vanmiddag heb ik getracht een bruin brood te bakken, maar nog niet European style. Dat staat bij de volgende bakdag op het programma, want inmiddels heb ik een Nederlands recept gevonden.
Vandaag was overigens alweer een dag om in te lijsten kwa weer. Gisteravond was wel het weer ineens omgeslagen en regende het ineens pijpenstelen. Er waren zelfs waarschuwingen voor tornado's hier in de buurt. Het was, toen we terug kwamen van de Target gisteravond, ook nog hartstikke warm buiten. We reden om negen uur nog in Ron's auto met het kapje open en was het nog steeds 21 graden. Ongelooflijk voor januari. Wel drukkend weer en eigenlijk was een onweersbui onvermijdelijk. Nou zou je denken dat het vandaag dan ook weer pet weer was, maar integendeel. Het was prachtig met een stralend zonnetje. Ron is in zijn korte broek in de tuin bezig geweest. En ik heb een heerlijk "sunkissed" gezicht van het buiten zijn. Het blijft raar die grote weersveranderingen binnen zo'n korte tijd. Aan het eind van de dag besloten we om bij een visrestaurant te gaan eten vandaag. We wilden al een tijdje daar wat gaan eten. Voordat we daar naar toe reden zijn we ook nog even langs Lake Wheeler gereden. En hier was het vanwege het mooie weer ook heel druk. Allemaal bootjes waren er op het water te zien.

Photobucket - Video and Image Hosting Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting Photobucket - Video and Image Hosting


In het park zelf was het ook druk. Mensen zaten te picknikken en hele families zaten er op het deck. Wat een gezellige drukte zo op een zaterdagmiddag. En ik denk dat ik niet de enigste was die het voorjaar in zijn bol had door het warme weer.

Photobucket - Video and Image Hosting


Lake Wheeler ligt in Zuid-Raleigh en daar vandaan was het niet zo ver naar de 42nd street Oysterbar in het centrum van Raleigh en toen we er aan kwamen was hij nog dicht. En zijn we nog een stukje door Raleigh gelopen.

Photobucket - Video and Image Hosting Photobucket - Video and Image Hosting


We wisten eigenlijk niet dat er zoveel restaurantjes bij elkaar zaten op dat stukje. In best wel oudere gebouwen en met terrasjes en zo. Het was heel leuk om even door die straat te lopen. De 42nd street Oysterbar ging om vijf uur open en rond tien voor vijf waren we terug bij het restaurant. En echt dit had ik nog nooit gezien hier. Er stonden mensen in de rij om er te gaan eten. Dit moest wel een heel goed restaurant zijn als mensen zo vroeg er al stonden te wachten. Meestal heb je als je voor zes uur ergens bent geen probleem bij het krijgen van een tafeltje. Maar hier begon het al erg vroeg de drukte. Wij sloten daarom maar aan en eenmaal binnen was ik verbaasd hoe gezellig het er binnen uit zag. Het deed me een beetje denken aan Hotel New York in Rotterdam. Het schijnt dat het restaurant al in 1931 op gericht is. En komt zijn naam ook een beetje uit New York. (zie link) Maar je proeft de geschiedenis in het restaurant. Dat zelfde gevoel had ik ook bij Hotel New York. Erg leuk om het een keertje gezien er gegeten te hebben. Ik heb er Heilbot gegeten. Halibut op zijn Engels. En het was erg lekker en verantwoord natuurlijk gezien het opletten op de calorietjes!

Groetjes Petra

11 opmerkingen:

Petra zei

Goh, ik had geen idee, dat halibut in het Nederlands heilbot heet, weer wat geleerd! Succes met de broodmachine! Gelukkig hebben wij wel een paar lekkere bakkerijen heel dicht bij en ik eet ook eigenlijk nauwelijks brood, maar mijn vriendin Karin maakt heerlijk brood in haar machientje.

kastelke zei

Petra, hou ons vooral op de hoogte van je bakresultaten!
Heerlijk, dat weer bij jullie!

Sylvia zei

Hoi Petra, ik bak al sinds een klein jaar iedere dag m'n eigen broodje in de broodmachine. Heb een lekker recept voor een volkoren boterhammetje wat ik altijd gebruik. Als je wilt kan ik het je wel mailen?

Anoniem zei

Ik ben niet nieuwsgierig...Hoe heet het brood wat je bij target koopt, ben ook nog steeds op zoek naar lekker brood...

Anoniem zei

Hoi Petra,

Ook ik kan nog geen brood vinden dat "lijkt" op mijn nederlandse brood. Een broodbak machine staat dan ook boven aan mijn lijstje zodra we overdracht hebben gehad.

Mocht je een goed recept hebben please laat me weten..Hihi

ik ga morgen eens Tarket brood halen. Die is voor mij net zo ver als de andere supermarkt

gr Petra uit Fort Ann

Annemiek zei

Ben benieuwd hoe het zal gaan smaken. We hebben ook zo'n broodmachine, maar ik gebruik hem bijna nooit.

Petra zei

@ Kasaka
Het was echt lekker hoor. Alhoewel ik Tilapia net iets lekkerder vindt.

@ Kastelke
Het mooie weer is weer eventjes voorbij hoor. Hier nu ook best veel regen gehad.

@ Sylvia
Bedankt voor het recept. We gaan het vandaag of morgen proberen.

@ Bianca
Het brood wat ik koop verkopen ze alleen bij een "Super" target. Dus waar een supermarkt bij zit. Het heet French bread/loaf(wit overigens hoor). En zit hier in groene papieren zakken. Het brood heeft een lekker wit korstje en is heel goed van smaak. Ik vraag dan altijd of ze het voor me willen snijden.

@ Petra van Dijk
Heb net een recept gehad van Sylvia, dus die ga ik van de week proberen. Het Frenchbread recept uit het boekje van de bakmachine was niet echt een succes voor als nog.

@ Annemiek
Hou je op de hoogte!

Groetjes Petra

Anoniem zei

Tja, brood, daar zit wat in...daar geniet ik nu wel van een belegde boterham. Wij bakten ook wel brood, maar het haalde het nooit. En inderdaad het bleef wel 3 weken goed, hahaha. Succes in ieder geval. En vis is inderdaad verantwoord ! Gaat het goed ? Hier hoor ik iedereen weer over Sonja Bakker.

Anoniem zei

P.S Dat brood dat we zelf bakten was altijd binnen een dag op, het was altijd zo''n klein hompje hahaha.

Anoniem zei

Wij hebben een keigoede franse bakker in de buurt die speciaal voor ons volkorenbrood bakt. Gewoon overheerlijk! Neen, zelf brood bakken zie ik niet zitten, maar ik wens je heel veel succes!

De beste wensen voor 2007!

Groetjes,

Anoniem zei

Hello Petra,

Leuke blog heb je...

Ik wou je wat vragen stellen over immigratie en werken in de USA.

Kan ik die stellen op een mail adres van jou? Graag info.

Groeten uit Belgie, Frank