dinsdag 13 september 2005

Tennis en kletsen over Nederland

Vanmorgen hadden we onze tweede tennis les. Het weer was een beetje bewolkt en drukkend. De tropical Storm Ophelia zit er aan te komen en brengt voor ons regen zeggen de weermannen. Ron is daar heel blij mee, want het is hier inmiddels een maand geleden sinds het geregend heeft. Maar goed we gingen dus tennissen. Eerst weer een rondje rennen om te beginnen. Oef..... Daarna naar de les. In de les gooide de leraar eerst ballen voor de fore hand en dan "shuffelen" en daarna nog een forehand. Zelfde met de backhand. We hadden weer een groepje van vier, dus we waren snel na elkaar aan de beurt. Ik vind het echt heel leuk, en de leraar let echt op hoe je je racket houdt en hoe je beter resultaat kunt krijgen. Daarna gingen we serveren. Een beetje mijn slechte punt, ha haha. Dus was daar niet zo blij mee eigenlijk. We moesten eerst een beetje de bal leren opgooien. Zeker niet zo makkelijk als het lijkt, maar hij legde het goed uit. En had handige tips. Daarna hoe je het beste de bal hoort te raken voor een goede service. En ik moet vertellen dat ik hiervoor echt altijd een beetje mijn service zelf bijelkaar gesmokkeld had. Maar deze leraar zag alles en kon goed uitleggen hoe ik mijn service kon verbeteren. En zo merkte ik dat het eigenlijk veel makkelijker kan dan dat ik altijd gesmokkeld had, ha ha ha. Tijdens de les kwam het steeds terug op Nederland. Hij vond het toch wel leuk dat we uit Nederland kwamen en was verbaasd over ons Engels. Ik vertelde dus dat de meeste mensen dit op school geleerd hebben. Geweldig vond hij. Daarna kwam hij met de vraag, wat nou "The Netherlands" was en wat nou "Holland" was. Ik vertelde dat dat het zelfde was. Dat begreep hij dus niet. Hij vroeg waar in Holland nou Nederland lag. Tsja, het is ook allemaal een beetje verwarrend. Heb hem het nog een keer uit gelegd en keek me verbaasd aan. Dus jullie land heeft twee namen? Ook vroeg hij of we een koning hadden. Ik zei we hebben een koningin. "Cool" zei hij. Nouwww zei ik, zo cool is ze niet hoor. Oh is ze al oud vroeg hij. En waarom is er dan geen koning. Uitgelegd dat de eerst geborene, dochter of zoon, koning of koningin wordt. Dit alles was nieuw voor hem. Grappig, hij vond dat heel leuk om uit een land met een koningin te komen. Daarna vroeg hij dus wat de hoofdstad was. Dus ik vertelde Amsterdam. Nou van Amsterdam had hij wel gehoord, maar lag dat ook in Nederland. Ja ja, allemaal in Nederland. Je begrijpt het gesprek werd steeds ingewikkelder en toen we natuurlijk eenmaal bij het softdrugs beleid kwamen werd het eigenlijk nog grappig ook. Mag dat echt? Helemaal legaal in zo'n koffieshop? Ja dat mag... Hij had er wel van gehoord, maar had het nooit geloofd. Het was leuk dat hij zo geinterresseerd was. En het tennissen ging daardoor een stuk relaxter eigenlijk en waarschijnlijik was dat zijn bedoeling. Ik had echt moeite om te denken en te tennissen te gelijk. Maar nu ging het weer wat automatischer en logischer, maar wel zo als hij verteld had. Leuk en aan het eind van de les ging mijn service stukken beter.
Groetjes Petra

4 opmerkingen:

Petra zei

Leuk vind ik dat altijd, die interesse. Wij Nederlanders doen trouwens ons best om dat "Holland" en "The Netherlands" gedoe te promoten. Geen wonder, dat buitenlanders dat verwarrend vinden (denk al aan "Holland, mijn Appelland", een heel oude slogan, maar wel tekenend). Met al dat onderricht over Nederland zal je mij (kuch, kuch, heel slecht in tennis) vast verslaan ;).

Nel zei

Wij zijn tijdens onze vakanties in Amerika ook dikwijls uitgevraagd over hoe dat nu zit met Nederland/Holland. De "leukste" opmerking heb ik nog altijd gevonden Ohhh, the Netherlands ..... that's a city of Denmark ??

Anoniem zei

he
niet zo min over trix he.
ze is best lief ingrid

Petra zei

@Nel -- ze zaten tenminste in de buurt ;). Ik moet het gewoon kwijt, ik krijg regelmatig uitnodigingen van NL tieners, die mijn blog lezen, voor een instant message conversatie. Een jongen wilde van alles weten en toen ik hem vertelde, dat ik in Virginia woon, vroeg hij, of dat dan in Boston ligt. Op mijn antwoord, dat Virginia een staat is en Boston een stad antwoordde hij beledigd "Nou en, dat kan toch?". Um, ok...