maandag 23 februari 2009

Kleine Annie

Nou had zojuist mijn moeder weer aan de telefoon en ze mag dus morgen al naar huis. Ze was er helemaal blij van (en ik natuurlijk ook). Het herstel gaat voorspoedig en ze is al aardig aan de wandel. Hartstikke knap! Morgen dus 'gewoon' weer via de Skype met haar kletsen, thuis!

Eind januari kregen we een brief van het nieuwe ziekenhuis in Apex in de bus. En daarop stond dat februari "hart-maand" was. En om die reden kon je je opgeven voor een aantal cursussen en check-ups. Nou stond er ook een CPR class voor familie en vrienden (reanimatie) in en dat leek me wel leuk. Moet tot mijn spijt zeggen dat ik dat nog nooit gedaan en geleerd heb. En het kunnen toepassen van CPR is toch wel belangrijk. Stel je voor dat je ooit in die situatie terecht komt en niet weet wat te doen? Dus ik had me zelf opgegeven en gister middag was de cursus.
Nou moest ik me er waarschijnlijk ook niet al te veel van voorstellen, want de hele cursus duurde maar een uurtje en echt uitgebreid zou het dan vast niet zijn. Eenmaal in Apex bij het ziekenhuis was het een drukte van belang. Er waren meer mensen met hetzelfde idee, dat was duidelijk.
De cursus kostte $ 10,00 en toen ik ging betalen kreeg ik zowaar ook een doos van de mevrouw. En daarin zat "little Anne", vertelde ze me. Little Anne? vroeg ik. "Ja je oefen pop, sweetie". Een opblaaspop dus, waar we in de les op gingen oefenen! Ok, dat wordt interessant. Maar wel slim, want die pop mocht je dus mee naar huis nemen en kan jij, maar ook andere familie leden, thuis verder aan het oefenen. Ze is overigens niet zo heel aantrekkelijk om te zien deze kleine Annie, maar het gaat om het doel he?

Photobucket

De cursus was eigenlijk niet meer dan het tesamen kijken van de DVD, die ook in het pakket zat. Het schijnt dat momenteel het belangrijkste is dat je het bloed in het lichaam kan laten pompen. Dus hartmassage geven. Er wordt niet meer gekeken naar hartslag, gewoon gelijk gaan masseren en 911 bellen. Aldus de mevrouw die de curus gaf. De manier waarop je mond op mond beademing geeft, staat overigens wel op de DVD en kan je thuis dus op kleine Annie oefenen. Maar het belangrijkste is de hartmassage.
En ik moet zeggen dat ik verbaasd was over hoe hard je wel niet moet drukken op de borst. Dat kost heel veel kracht en levert vast ook een stel gebroken ribben op. Maarja beter gebroken ribben dan het andere alternatief, dat is ook weer zo, niet?
Als je op de juiste manier en plek drukte, dan gaf Annie een klik geluid. Zo wist je of je het goed deed. En aangezien de zaal waar het gegeven werd, vol was met cursisten, klikte het er aardig op los. Arme Annies ;-) Was echt grappig om te horen, zo'n zaal vol hartmassage mensen en die kleine Annies. Hierna konden er vragen gesteld worden. En toen was de cursus klaar en iedereen kreeg na afloop een diploma en ik was zeker wat wijzer geworden. En een Annie rijker!

Photobucket

Het was allemaal ook weer keurig verzorgd. Er stonden watertjes en natuurlijk ook hapjes. Van koekjes tot vers fruit. Ben blij dat ik gegaan ben en dat kleine Annie nu bij ons woont ;-)

Gisteren was ook weer mijn loopdaagje en er stond me weer een wind. En als je dan hier in de wijk loopt waai je echt weg. Dus Ron had het idee om naar Symfony lake te gaan. Kon hij met de hondjes lopen en ik sjoggen. En daar loop je een beetje uit de wind. Een beetje dat wel....

Photobucket
In de wind....

Photobucket
Uit de wind....

Wel is het daar vrij vlak, eigenlijk maar twee holletjes en dat loopt ook wel lekker. De hondjes begrepen er maar niks van dat ik in eens de andere kant op liep. Wat is dat nou voor ongein, dachten ze. Niet echt een leuk plan vrouwtje!

Photobucket

Maar Ron was met ze verder gelopen en gelukkig vonden ze een stok, die ze natuurlijk allebei wilden hebben.

Photobucket
En de winnaar....

Photobucket

Daar ga ik aan de overkant van het meer. Heb uiteindelijk hem twee keer rond gelopen en aan het eind nog een stukje met Stace.

Photobucket

Die vond dat duidelijk een leuker, dan ik alleen op pad. Nog even verder oefenen en wie weet kan ik het later met hen gaan doen ;-)

Groetjes,
Petra

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat moet ik ook nog eens doen! Wat leuk dat jullie al meteen mochten oefenen met Annie!

Fijn dat het met je moeder goed gaat!

Groetjes,

Anoniem zei

Fijn dat het goed gaat met je moeder. Die "kleine annie"zou ook wel wat voor Nederland zijn ,dan kun je af en toe eens oefenen. Want de cursus stelt niet veel voor. Aan de hondjes te zien stond er toch nog behoorlijk veel wind .
groetjes Ronny

Anna zei

Wat leuk dat je Annie mee mocht nemen . Wij mogen alleen oefenen, en ook nog met de defibrilator. Ik vind het wel prettig om te weten hoe het reanimeren moet.
Knap dat je het lopen nog vol houd , petje af.
Gr. Toos

Annemiek zei

Goed dat je een CPR cursus gedaan hebt! Inderdaad wordt er tegenwoordig veel meer nadruk gelegd op hartmassage. Vroeger was het 5 compressies, 1 beademing. Dit is totaal oneffectief gebleken; om de bloeddruk na een beademing weer op peil te krijgen zijn meen ik 10-15 compressies nodig. 911 en zo snel mogelijk defibrilleren is ook zeer belangrijk.
Fijn dat je nu iedereen kunt laten oefenen, van zoiets had ik nog niet gehoord. En ja, die ribben breken bij een oudere, een vreselijk gevoel!

Miranda zei

Ook wel fijn toch dat ze zo snel weer naar huis mag, al zal dat ook niet altijd even makkelijk voor haar zijn lijkt me. Hopelijk heeft ze fijne buurtjes...
Maar hier heb ik nog geen Annie gezien hoor. Lijkt mij ook wel wat. Maar een make-upje kan ze best gebruiken, ze zit er maar bleekjes bij. Of was dat van die gebroken ribben.....hihihi
Enne volgens mij zit je al veel strakker in je vel. Volgens mij ben je ook al wel wat kilo's kwijt. Super hoor en beterschap voor je moedertje.
ps: hier chippen alleen de dierenartsen helaas....Maar we gaan er achter aan. Bedankt voor de tip

Anja zei

Wat goed dat je die cursus gedaan hebt. Gezellig dat Annie nu bij jullie woont alleen ze ziet er wel ongezond uit.
Fijn dat het zo gaat met je moeder!

Anoniem zei

Fijn dat je moeder weer thuis komt.
En ik vind die Annie wel een koopje hoor;)
Groetjes, BiancaF

Anoniem zei

Mijn Annie is duurder hoor hihi. Maar daar moet je ook altijd hard op duwen voor ze weer wat doet haha.

Gelukkig dat tante weer thuis is we zullen haar vanavond ff bellen hoe het met haar gaat.

Netjes dat je blijft lopen Peet, ik ben morgen weer aan de beurt.

Groetjes, ook aan Ron

van Ron

xx

Anoniem zei

Fijn dat het goed gaat met mams, wat gaat dat allemaal snel he, nu alweer naar huis!
Ik heb binnenkort ook weer herhaling BHV maar ik vind het maar niks ;-) je moet bij mij in de winkel niks krijgen hoor want volgens mij loop ik dan toch met m`n vingers in m`n oren weg hoor, ondanks BHV ;-)
Mooie sportieve foto`s weer, lekker straks met hondjes joggen!

Groetjes Mariet

Ineke zei

Wat fijn dat je moeder weer thuis is.

Haha, ik zou ook wel zo'n Annie van $ 10. -- willen hebben.

Ben ook al een poosje van plan om zo'n cursus te volgen (heel lang geleden wel een EHBO diploma gehaald) maar het is er nog steeds niet van gekomen.

gr, Ineke

Anoniem zei

Hoi Petra
Dat was een leerzame klikkertraining,proficiat,hopelijk hoef je dit nooit toe te passen op een echte Annie of Onno,wat is de omgeving schitterend een must om te joggen,succes,gr Lidy

Anoniem zei

Super dat het goed gaat met je moeder !

Die Annie is inderdaad de mooiste niet maar voor $ 10,-- is toch voor niets. Heb ooit ook nog eens een cursus reanimatie gedaan + beademen en dat is hard werken, het zal een half uur duren voor de ziekenwagen komt...

Bibi zei

Wat een verschil in prijs, wij betalen hier $55 voor een cursus CPR als het inmiddels niet meer is...