donderdag 26 februari 2009

Tuincentrum

Gisteren ben ik met Beth, de over buurvrouw, naar Broadwells geweest. Broadwells is een tuincentrum hier zo'n 20 minuten vandaan. Nouja tuincentrum is een groot woord. Het is ook niet echt een kwekerij, maar zij hebben van allerhande planten en bomen. En ook nog eens voor weinig geld. Je rijdt met je auto over hun velden met planten en als je wat ziet, gooi je dat in je auto. En zo ga je alle paadjes af. Een soort van drive-in tuincentrum zeg maar ;-) Aan het eind staat een grote Mexicaan met een cowboy hoed, die kijkt in je auto, rammelt wat op zijn rekenmachine en geeft je een prijs. Heeeeeel wat anders dan bij de Intra tuin, ha ha ha. Beth en haar man hebben een pick-up truck en die is wel heel handig om je plantjes in te zetten. Geen blubber gedoetjes in je auto en zowat alles past wel in een pick-up.

Prijzen zijn altijd een gokje bij Broadwells en zo ook welk soort je koopt. Als je mazzel hebt zit er een geschreven briefje aan 1 boom en zo weet je naar wat veld met planten je zit te kijken. De prijs wordt pas bekend bij de Cowboy Mexicaan ;-)
Beth wilde graag een kersenboom. En dus bij het oprijden van het terrein vroeg ze of ze fruitbomen hadden. "Ja die hadden ze", zei Cowboy Mexican. "Apple, peer, pruim....". "Geen kers?", vroeg Beth. "Nee geen kers vandaag", klonk er onder de hoed vandaan. "Oh wat jammer, ze was echt op zoek naar een Japanse kers", zei Beth.
"Oh lalalala, Japanse kers, ja maar die hadden ze wel", zei de hoed nu. Moest er zo om lachen. Het was net een film. Ze stonden in de schuur aan het eind, vertelde hij. Mooi! Die zouden we zeker even bekijken. En reden daarop hun veld in. Al gauw zag ik een hele mooi Camelia. Chinese roos wordt hij in Nederland ook genoemd. En die ging als eerste in de truck.

Photobucket
fotootje van de aanwinst, 's middags gemaakt.

Toen reden we verder en zagen van allerlei bomen, maar ja als er geen kaartjes bij staan is het echt gokken wat het kon zijn. Dan zijn het vooral alleen takken. Zag wel ook mooie tulpen struiken, ofte wel magnolia's. En twijfelde even, zal ik er 1 mee nemen of niet. Maar toch maar niet gedaan, want ik zag de pot waar ze in stonden..... Daar moest een heeeeeel groot gat voor gegraven worden ;-)
Wij weer door en na zo'n 20 minuten kwamen we dan bij de schuur. Mijn hemel, wat een bomen zeg. Denk zeker zo'n 4 a 5 meter hoog en met een hele flinke stam en dit kluit. En die kostte dus maar $ 60,-. Dat is voor hier echt een koopje. Maarja, die zet je niet even snel in je pick-up. Dus wij weer naar de Cowboy gereden en die regelde een vork-hef truck. De boom werd aan een ketting gedaan en werd zo in de pick-up gehesen. Geweldig toch weer. Vroeg me af hoe Beth en haar man die uit hun wagen gingen krijgen en bood nog aan om samen met Ron te komen helpen. Maar daar hadden ze een manier voor, zei Beth. Afijn op de terugweg vonden we nog een kas vol met Clematissen. In allerlei kleuren. Ik vond een mooie donker paarse en zo te zien klein bloemig. Zo 1 hadden we vroeger in Hellevoetsluis ook. En die bloeide altijd uitbundig. Dus daar er ook 1 van in de pick-up gedaan en nu moesten we nog Day-lilly's zien te vinden. Weer terug naar de Cowboy. Daylilly's kunnen echt goed tegen de enorme hitte hier zomers en zijn niet kapot te krijgen. Kunnen met weinig water en bloeien heel lang. Cowboy wees ons de weg weer en daar gingen we weer het veld in ;-)
Hoe anders dan bij Intra tuin, ha ha ha. Ik zat echt te genieten! We vonden ze al snel, maar ook hier geen kaartje met welke kleur of zo. Dus op goed geluk, twee uit het zelfde veld gepakt, die al "leven" vertoonden en in de truck gezet. Daarna gingen we naar de Cowboy en volgde de rekening. Na twee keer rammelen op zijn rekenmachine werd de "schade" bekend, $ 27,00. Viel weer reuze mee! En Beth had ook haar mega boom voor een koopje afgerekend. Met een big smile verlieten we dus weer Broadwells. Wat een pret!

Beth komt uit Washington DC en heeft een geweldig gevoel voor humor. Iets wat ik bij andere Amerikanen soms mis. Ik vroeg haar op de terug weg, hoe ze de boom uit de truck kregen. Maar het was dus een paar keer hard remmen om hem uit de truck te krijgen en daarna naar de plaats van bestemming rollen. Ook dat is een manier natuurlijk ;-)
's Middags heb ik de daylilly's gelijk in de tuin geplant en de camelia nu nog even in een pot bij de hottub. Als hij dalijk uit gebloeid is, zoek ik er een leuk plekje voor in de tuin. De clematis moest op aanraden van de cowboy nog even wachten met planten. Tot dat de vorst over is. Het heeft hier namelijk deafgelopen week nog steeds gevroren 's nachts. Die woont dan ook nog tijdelijk in de garage.

Ondanks dat, zijn er echt al veel tekenen van voorjaar in de tuin te bespeuren. De hortensia begint nu ook blad te krijgen al. En ook de andere heesters, zoals de sneeuwbal en de Deutzia. En natuurlijk de narcissen komen uit.

Photobucket

Heerlijk hoor. De kersen boom achter in de tuin is na de harde wind van vorige week al zijn bloesem al verloren, maar de pruimen boom begint nu verder uit te komen.

Photobucket

's Avonds zijn Ron en ik bij Harris Lake wezen fietsen. Het blijft al weer wat langer licht en heb daar nu voor het eerst gefietst. Het ging duidelijk beter dan bij Crabtree, omdat dit toch een wat vlakkere trail is. Althans dat dacht ik. Want in het begin ga je steeds naar beneden, maar op het eind is het toch aardig omhoog. En toen begon ik inmiddels toch wel behoorlijk moe te worden zo aan het eind. Je gebruikt daar voor spieren, waarvan ik niet eens wist dat ik ze had, zal ik maar zeggen. Maar het is weer gelukt.
Onderweg zagen we ook nog een hertje in het bos. Zo leuk. Bij Crabtree hadden we zaterdag ook al een mannetjes en vrouwtjes adelaar gezien. Dat is wel zo leuk van het fietsen in het bos. Je komt nog eens wat tegen. Nu maar hopen dat we de engerds die daar ook wonen, zoals slangen e.d. niet tegen gaan komen, ha ha ha. Want daar ben ik absoluut geen held in. Voorlopig "slapen" die nu nog, omdat het nog te koud is 's nachts, maar ja, als het wat warmer wordt? Even nog maar niet aan denken..... Wordt dus goed oefenen met voeten aan de pedalen houden en die heuvels op blijven fietsen ;-)

Groetjes Petra

10 opmerkingen:

Bianca zei

Dat klinkt inderdaad niet als Intratuin hahahaha (ook niet wat betreft de prijs overigens ;)). Wat heerlijk die lenteplaatjes!

Ineke zei

Wat een uitvinding, heerlijk makkelijk om zo met de auto alles op te pikken.
Inderdaad, heerlijk al die lenteplaatjes, ik zag vanmiddag (eindelijk) de eerste krokusjes in bloei. De narcissen hebben hier nog een lange weg te gaan.

gr, Ineke

Anja zei

Wat grappig zo'n drive-in intratuin. Ja, heerlijk die lente plaatjes...we gaan de goede kant uit!

Anoniem zei

Een chinese roos is een Hibiscus en geen Camelia!
Ze lijken wel op elkaar.
Groeten Jeanne

Petra zei

@ Jeanne
Je hebt gelijk, het is de Japanse Roos en niet de Chinese roos. But what's in a name ;-)

Marchiena zei

Wat een leuke manier om je planten te kopen. Wel lastig dat je niet weet wat de kleur van de bloemen is, dat wordt dus een verrassing voor je (wel spannend).
Zo'n Camelia die op de foto staat heb ik ook hier staan en hij bloeit geweldig, echt genieten. De prijzen liggen zeker erg laag bij jullie. Ik zou er helemaal hebberig van worden en ik heb maar een tuintje van 12,5 meter lang. Ik moet altijd uitkijken dat ik niet te veel koop.
Heerlijk dat er weer wat kleur in de tuin begint te komen.

Super dat je tijdens het fietsen toch ook van de natuur kan genieten. Dat maakt het toch leuker.

Bibi zei

Wat een gaaf tuincentrum, daar zou ik graag eens heen willen, inderdaad net een film ja. Ik zie het zo voor me hahaha!

Miranda zei

Lente bij jullie? Een staat hoger en wij hebben voor het eerst deze winter veel sneeuw ontvangen en deze ligt nog steeds. O en het sneeuwt ook nog steeds....Fijne lente daar!

Kristel Holsbeek zei

oh jeetje wat mis ik het door zo een tuincentra te lopen en de geuren en kleuren te ruiken en te zien.
en ik ben maar wat jaloers op jullie "trails" voor het lopen en fietsen...

patricia zei

Leuke blog hoor!