maandag 30 november 2009

Sjoelbak

Nou nadat ik vanmorgen het blogje gemaakt had, ben ik gaan stofzuigen. En terwijl ik dat deed, gooide ik ook een blik naar buiten. Nouja niet letterlijk, maar ik keek dus naar buiten. En op 1 van onze dennenbomen in de tuin zat een hele grote roofvogel.

Photobucket

Ik snel mijn camera pakken en de zoomlens er op gedaan. Wat een groot beest zeg.

Photobucket

Photobucket

Door de wind ging de boom best wel heen en weer, maar hij bleef lekker zitten in die boom. Een beetje om zich heen kijkend.

Photobucket

Op een gegeven moment zie ik hem ineens gaan staren op een plek bij ons in de tuin.

Photobucket

Photobucket

Het was duidelijk dat hij wat zag en met twee vleugelslagen landde hij in het gras.

Photobucket

Hij ging een soort van trappelen en daarna had hij een veldmuisje in zijn bek.....

Photobucket

Zo dan!!! Jeetje... ik wist helemaal niet dat die bij ons in de tuin woonden!
Nouja, deze veldmuis nu niet meer in ieder geval.... Puur natuur in de achtertuin. Daarna vloog hij er mee weg en ging er mee op de schutting zitten, de muis in zijn klauwen. Toen heb ik maar even de andere kant op gekeken. Iets te veel natuur voor mij.... ;-)

Daarna zijn mijn moeder en ik op pad gegaan. Eerst naar een kleding winkel hier in de buurt. Toen we wat kleding wilden passen, moest ik even aan de mevrouw die daar werkte vragen of ze de kleedhokjes open wilde doen. Die zijn hier namelijk vaak op slot en nu dus ook. De mevrouw begon een heel gesprek toen mijn moeder uit het kleedhokje kwam. En omdat ik tegen mijn moeder Nederlands praatte, vroeg ze of we uit Duitsland kwamen. Dus ik vertelde dat we uit Nederland kwamen. Ooooooh, zegt ze, Holland? Ja Holland, zei ik. En ze begon gelijk een heel verhaal tegen me. Haar dochter was getrouwd geweest met een Hollander en ze had zelfs in Nederland gewoond. Helaas was de Nederlandse echtgenoot van haar dochter overleden aan een hart aanval op 47 jarige leeftijd. En het verhaal ging nog even door. Aardige mensen die Nederlanders zei ze steeds. Ja daar kon ik niks tegen inbrengen natuurlijk. Alle Nederlanders zijn natuurlijk aardig, hi hi hi. Voorlopig ratelde ze nog even door en kregen we gratis en voor niks de gehele doopcel van haar familie te horen. Maar opeens viel ze stil. En daarna volgde: "Ken je dat grote spel?". Hoe bedoel je groot, vroeg ik. Nou zoooo groot, zei ze me. En ze wees daarbij met haar handen tot ver boven haar hoofd. Ik moest even denken wat ze nou bedoelde. Het is van hout, zei ze. En haar handen maakte een schuif beweging. En ineens viel bij mij het kwartje. Ze bedoelde sjoelen!

Ja ik ken dat grote spel, ha ha ha. Nou, zei ze, dat heb ik!! Wil jij het hebben?, vroeg ze. Ik wist even niet zo goed wat te zeggen, want wat moet ik nou met een sjoelbak? Maarja, er volgde weer een heel verhaal, dat de bak via haar dochter naar hier was gekomen. Maar die had niet zo'n groot huis en zo was het bij haar in de huiskamer terecht gekomen. Ik vroeg nog, in de huiskamer? Ja, zei ze, het ding is groot he? En alweer maakte ze een gebaar tot boven haar hoofd. Staat dus lekker in de weg, zei ik. Ja eigenlijk wel zei ze. Maar, zei ze, ik vraag nog 1 keer aan mijn schoondochter of ze de "soulback" nog wilde en zo niet dan zou ze mij gaan bellen. Haar kerstkado aan ons, vertelde ze. Ik moest zo lachen, voor het weet heb ik dalijk gewoon een sjoelbak gescoord, zonder er om te vragen. Bij het afrekenen vroeg ze om mijn naam en telefoonnummer en ik zou het allemaal gaan horen! Echt, het zou zo'n leuk kerstkado zijn voor mij, zei ze. Ook voor haar heb ik het idee, want dan heeft zij weer ruimte in haar woonkamer ;-) Ben benieuwd of ik er nog wat van ga horen.

's Avonds hebben Ron en ik de huurwagen opgehaald bij het verhuurbedrijf. We hebben een Chrysler Town & Country te leen gehad, totdat de auto gemaakt is. Voorlopig tot vrijdag, maar morgen horen we hoelang de reparatie gaat duren.

Groetjes Petra

14 opmerkingen:

Anja zei

Fijn dat je moeder uiteindelijk goed is aangekomen, wat een gedoe zeg. Veel plezier samen!!

Wat een grappig verhaal over die "soulback", dat wordt avonden sjoelen voor jullie ;-))

Anoniem zei

Petra, wat een prachtige vogel.
Heel veel plezier met je moeder, ik zal aan je denken in de grot in Valkenburg.
Groetjes van Truus uit de bus naar Düsseldorf

www.vandijkjes.punt.nl zei

Schitterend en dat gewoon in je ahctertuin.

Ik weet niet of je wel eens op philly bent geweest, maaar als je een aansluiting meot halen aan de andere kant van het vliegveld heb je een uur nodig. Het is zoo mega groot.

gr petra

Kristel Holsbeek zei

wat een mooie fotos!! Weet je welke roofvogel het is?

Nu maak je ons benieuwd hoe dat verhaaltje gaat aflopen hoor!!

elmarstel zei

hahaha, een soulback......wij gingen altijd op oudejaarsavond sjoelen met de hele familie en de wat waren we fanatiek, de stenen vlogen soms bijna door het raam, maar lol hadden we zeker.

Marjon zei

Jeetje Petra, ik liep een weekje achter op je weblog en lees nu pas wat je is overkomen vorige week. Wat een schrik moet dat zijn geweest zeg, en wat een geluk dat jullie zo'n stevige auto hebben. Je hebt echt een engeltje op je schouder gehad.

Heerlijk dat je moeder op bezoek is en dat jullie zelf ook naar Nederland gaan deze maand. Veel plezier.

Anoniem zei

Wordt het het misschien toch nog een ouderwetse Hollands Kerstfeest bij jullie met de soulback hihi.
Wij hebben toevalling een kleine uitvoering (neemt niet zoveel plaats in) aangeschaft voor het andere feest in december, stond nl op het verlanglijstje van Dylan.
Groetjes,
Kaar

Erna zei

Wauw wat een prachtige foto's van de roofvogel.

Whahahah nou je kan lekker sjoelen hihi
Leuk joh zón sta in de weg, mischien is het wel een mega sjoelbak.

Erna

K@rin zei

Geweldig, wat mooi zo'n tafereel zomaar in jullie achtertuin! Superfoto's ook! (

(stuur dat vogeltje trouwens maar effe hierheen want muizen genoeg hier ;-)

En uhh, veel sjoelplezier... misschien ;-)

Bibi zei

Wat een geweldige foto's heb je gemaakt, wat een mazzel dat je dat zo effe op de gevoelige plaat hebt kunnen vastleggen. Inderdaad een mooie vogel! En wat super dat je misschien zomaar een sjoelbak krijgt! Als je er van houdt tenminste hihi

Annemiek zei

Een buizerd denk ik. Best uniek om hem zo op jacht te zien. Ik heb er een keer eentje met een eekhoorn aan de haal zien gaan. Hij foetelde wel, wat die eekhoorn was al roadkill.

Wat leuk van die sjoelbak. Ben benieuwd.

Ineke zei

Wat een prachtige foto's van die roofvogel, heerlijk om zo 1e rang te zitten.
Ik ben benieuwd of de soulback mevrouw nog belt!

Marchiena zei

Mooie foto's, natuur in eigen tuin.
Vanmiddag heb ik hier ook zo zitten genieten, eindelijk beginnen hier in de tuin ook meer vogels te komen (nadeel van een nieuwbouwhuis). Merels en Meesjes bezoeken de tuin al vanaf het begin, maar verder zag je niet zo veel. Vandaag waren de Merels en de Mezen er weer maar ze hadden bezoek meegebracht. Het bezoek bestond uit Appelvinken, Roodborstje, Winterkoninkje en een Vlaamsegaai. Jammer genoeg vlogen ze weg toen ik de camera pakte. Later kwamen ze weer terug, maar ja toen had ik de camera weer niet bij de hand.

Dat worden gezellige winteravondjes met de sjoelbak, leuk cadeau. Nu nog "Mens erger je niet, Pim Pam Pet, Domino erbij en je kunt een Oud Hollansche spelletjes avond organiseren voor je Amerikaanse kennissen.

Anoniem zei

Nou of ik het voorvoelde heb er nog over zitten grappen met je mams, maar gelukkig uiteindelijk weer goed gekomen. Mazzel dat jij vast haar koffertje in veiligheid kon brengen. Dat gaat wel eens anders heb ik onlangs op het nieuws gezien. Blijft vreemd dat je als afhalers bij die bandjes kan komen.

De lichtjes zijn aan en ik heb jullie horen klappen!!!! Liefies geniet maar lekker daar met zijn allen en ik zie je de 22e voor een heel vroeg bakkie!!! (liep nog bijna in de soep omdat mijn wasmachien kuurtjes vertoonde en de monteur moet komen. Niet handig met het oog op vakantiewas).
Tot gauw wij gaan even bubbelen.
Dikke kussen uit Soeterberg