maandag 12 juni 2006

Pittig buitje

Photobucket - Video and Image Hosting

Zo mooi als het weer gisteren heel de dag was, hoe anders zou het 's avonds worden.
In de verte zagen we rond een uur of half negen al vele flitsen. Ik had in de porche nog zitten genieten van het flits schouwspel van moeder natuur. Er waren toen nog geen knallen te horen, alleen maar een hele berg lichtflitsen. Dit had ik nog nooit zo gezien. Later bleek dat er in onze county ongeveer 3000 lichtflitsen geteld waren in 1 uur tijd. Best knap veel, dacht ik zo. En omdat wij ook al zagen dat het er zo veel waren, maar toch een beetje bleven hangen in de verte (dachten wij), had Ron het idee gekregen om even op de tv te kijken, hoe de bui zou gaan. Nou, dat was maar goed ook, want toen we heb aanzetten hoorde we dat mensen in onze omgeving naar hun "shelters" moesten gaan (dus naar een veilige plaats in hun huis moesten vertrekken) vanwege een tornado watch. Dit alles toch wel op een zeer dringende toon. Uiteindelijk kwam het er op neer dat er bij Harris Lake een tornado gesignaleerd was en dat is vrij dichtbij. En dat deze over ongeveer 4 minuten! bij onze omgeving zou komen. In een super rap tempo alle "emergency" spulletjes bij elkaar gegraaid. Water, schoenen, lantaarn, mobieltje, hondjes aan de riem, kussens en op naar ons washok, nu dienstdoende als onze shelter...... Moet zeggen dat ik er nu een stuk minder gerust bij was, omdat er verteld werd dat er nu werkelijk een tornado gesignaleerd was bij Harris Lake. En dat hij onze kant op kwam. Bij voorgaande tornado watches was er een kans op een tornado, maar nu was hij er. Heb het zelf nog nooit meegemaakt, dus weet je ook niet zo goed wat je moet verwachten. Afijn wij zaten in ons washok, met de tv luidt aan zodat we die konden horen. Al werd de berichtgeving verstoord door de vaatwasser die we in de snelligheid ook hadden aangezet. Waarom? al sla je me dood. Maar denk dat het een soort automatisme was dat we die aangezet hadden. Tsja, soms doe je dingen dat je denkt, waarom? Maar we hoorde dus via de tv dat een tornado klinkt als een soort trein die aan komt denderen. Zien doe je hem niet, want je "shelter" behoort een ruimte te zijn zonder ramen. Dus wij zaten op de grond in het washok te wachten op de trein, hi hi hi. Maar de vaatwasser was net begonnen en die maakte een soort gelijkig geluid. Want de vaatwassers hier zijn niet als onze AEG in Nederland zo fluisterstil. Die van ons klinkt als een soort van aankomend denderende trein. We moesten er eigenlijk wel om lachen. Was het nu de "tornado trein" die we hoorden of de "vaatwasser trein". En Ron mocht van mij niet meer het washok uit om de vaatwasser uit te zetten. Zekerheid voor alles was mijn motto gisteravond. En Ron moest er erg om lachen. Ja, je wilt niet net de deur open doen als er een trein aankomt toch? Intussen donderde de onweersknallen in de rondte. We waren ook zo slim om de laptop naar ons tijdelijke "crisiscentrum" mee te nemen. En via de website van WRAL zagen we de onweersbui passeren. Rond half tien was de waarschijnlijke tornado over ons heen en verliet Ron als eerste onze "shelter" ;-) Hij zag niks spectaculairs en verklaarde de kust veilig ;-) Connor was in het hok gewoon verder gaan snurken, maar Stacey merkte wel de spanning bij ons. (In ieder geval de spanning bij mij) Want ik moet eerlijk zeggen ik had het er niet zo op hoor. Maar ook hij weer zonder riem en lekker zijn eigen ding doen in huis. Op het eerste gezicht was er ook niet veel te zien. We hadden gewoon nog stroom en een eerste blik in de tuin liet niet veel bijzonders zien. Maar het was donker en het regende en we zagen niet echt veel.



Vanochtend zagen we pas dat het toch wel erg hard gewaaid had. De kap die over de hottub zit en vast was, was open gewaaid en de beugel van die afdekkap stond helemaal omhoog. Ook de bak waar alle speeltjes van de honden in zitten in de tuin, was nergens te vinden. De speeltjes lagen verspreid over de achtertuin. Voor de rest niet veel schade gelukkig. Bij de buren zag ik wel dat de trampoline, een andere plek gevonden had en wel in het talud langs de weg. Dat leek me nou ook niet de ideale plek om een trampoline te stallen. Er onder lag hun stuk opblaaszwembad. Maar ook verder beperkte schade in de rest van de buurt. Wat jonge boompjes die schuin stonden, dat was alles.
Gelukkig maar.
Na dit weer praatje ga ik me klaar maken voor de wedstrijd van de Hurricanes. Vanavond weerin Edmonton en dus zitten we klaar voor de wedstrijd ;-) En als ze scoren "wooo-en" we gewoon mee ;-)

Groetjes Petra

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Goh dat was best eng zeg :-((
In ieder geval is het gelukkig allemaal goed afgelopen:-)
Wij gaan afwachten wat voor noodweer het hier zal gaan worden na middernacht. In ieder geval wordt hier geen tornado verwacht!

Anoniem zei

Jeemig wel spannend hoor zo in de shelter met zijn viertjes.

Ik denk dat er menig Beardie is die er nooit meer uit zou komen,Woody en Ayla of zo hihi.

Goed dat de mannen onweer bestendig zijn.


Jahoo voor de Hurricanes want ze hebben gewonnen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Erna

Anoniem zei

Yakkes!Ik vind onweer en lichten dus dus onwijs eng! Harris lake is vlakbij Ronald, ik ga vandaag eens bellen of hij er last van heeft gehad!
Wat heb jij een koelbloedige beardies joh ;-)

groetjes Mariet

Petra zei

@ Yvonne
Maar gelukkig was de vaat gedaan ;-)

@ Erna
YEAH !!!!! Ze hebben weer gewonnen inderdaad. 3-1 nu. En woensdag zouden ze de Stanley cup kunnen gaan winnen in een thuiswedstrijd.

@ Mariet
Ronald had er niet van veel van mee gekregen hoor, hoorde ik van Ron ;-)

Petra zei

Zo te lezen hebben jullie dus wel een windhoosje gehad, als al die dingen zo opgewaaid zijn. Ik heb een keer een (gelukkig kleine) tornado horen langskomen, het klinkt inderdaad als een soort trein. Ik kan me je spanning helemaal voorstellen, zo ben ik ook als we een tornado warning hebben, ik vind die dingen doodeng!

Anoniem zei

Hoi

Dat was wel even een avontuur zeg. Als ik het zo lees wel een stuk comfortabeler dan vroeger op tv. Computertje erbij vaatwassertje aan want er horen bij een tornado wel schone bordjes natuurlijk. Gelukkig hebben jullie het overleefd. Gefeliciteerd met moeders. Groetjes Ingrid V

Anoniem zei

Wij nemen het ook maar serieus, ondanks dat ze het nog wel eens kunnen overdrijven....
Maar met een tornado moet je niet spotten. Gelukkig hebben jullie geen grote schade.
En nu weer zon!! Groetjes de buurtjes

Anoniem zei

Hoi Petra,
Even kijken of het lukt een bericht achter te laten! Jullie maken nog eens wat mee. Wat een verhaal, gelukkig is het goed afgelopen. Hier schijnt de zon nog maar er is wel slechter weer op komst.
Groetjes,
Andrea

Anoniem zei

Zo, dat zou ik zelf inderdaad ook erg eng vinden hoor!! Leuk dat filmpje wat je gemaakt hebt, zag een hele mooie lichtslang op het laatst!!

Maar, blij dat het achter de rug is voor jullie, die tornado's zijn doodeng!!